Frame maat

Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Dan praat je nog steeds over millimeterwerk voor profs op racefietsen.
Awv
Veteraan
Veteraan
Berichten: 420
Lid geworden op: 03 jul 2017, 09:03

Tja, nou voor mij is de ervaring met de st1 reden om mijn eigen 1X te voorzien van het st1 stuur (backsweep) en misschien nog een stuurpen die iets omhoog kan. Dingen als wielbasis en grootte, die ook uitmaken voor de rijbeleving, kan ik niks aan doen.

Vergelijking van beide geometrieen uit het overzicht een paar posts eerder geeft mij vertrouwen dat mn fit hierdoor zal verbeteren. Zo gek veel verschil is er nu ook weer niet.

Het lollige van die rijtest van zaterdag was dat ik alleen ff 2 helmen wilde testen :D
Er is geen cm aan die st1 versteld.. Niet eens gecheckt. Toeval bestaat... Toch?
Een witte ST1x:hy: met BF als enige uitspatting. ...oh ja...en een spatlapje :geek: & nep spurcycle, ..&conti top contact winter bandjes, &ali spaakreflectoren, &ultegra 8000R cassette 11-28, 34km enkele reis.
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Daniel1975 schreef: 29 sep 2019, 14:51 Dan praat je nog steeds over millimeterwerk voor profs op racefietsen.
Euhhh, blijkbaar niet helemaal. Hij gaf me aan dat enkele profs gewoon voelen wanneer een zadel 1 of 2 mm uit positie staat (S. Chavanel was op dat vlak blijkbaar zeer gevoelig). Maar bij sommige andere profs kreeg hij zelf pijn aan zijn ogen wanneer hij hun fietspositie zag.

En of dat overdone is, ik weet dat niet. Ik breng bijvoorbeeld 15 uur per week door op die Stromer, en heb zeer snel last van achillespeesontsteking. Dat kan perfect voorkomen worden door een juiste zadelpositie. Die 250 EUR is dat dan echt wel waard.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Met de beperkte afstelmogelijkheden van een Stromer denk ik dat je voor "ik wil gewoon lekker zitten"-advies prima bij de betere FM terecht kunt. (Als die FM je tenminste geen te groot frame probeert aan te smeren, of de zadelhoogte laat afstellen door zijn vrouw die er geen drol vanaf weet. Dat zijn dus niet "de betere FM's".)

Zodra je serieuze fysieke klachten en/of een medische voorgeschiedenis hebt en denkt dat de oplossing in een andere fietshouding te vinden is, dan is een goeie, basic bike-fitter een prima idee om eens wat adviezen in te winnen. Dat hoeft echt niet iemand te zijn die tourwinnaars heeft gedaan, maar als dat wel zo is en die is te betalen, dan is dat mooi meegenomen.

Een peperdure professionele bike-fitter is m.i. wel degelijk overkill bij een Stromer. Stromer heeft maar drie frame-maten (Comfort modellen en de nieuwe ST1 zelfs maar twee), minimale afstelmogelijkheden en geen enkel onderdeel (stuurpen, cranks, stuur, zadel, zadelpen, handgrepen of wat dan ook) wordt op maat gemaakt.

Bike-fitting kan voor een Stromer kan zeker helpen, maar het zal dus altijd een "van dik hout zaagt men planken"-verhaal blijven.

In de context van dit topic lijkt een bike-fitter mij onnodig, want die gaat gewoon zeggen wat iedereen zegt, behalve deze dealer: de L pakken, met indien gewenst de Urban Comfort stuurpen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je gaat toch geen te grote XL kopen, omdat daar de stuurpen op zit die ook los verkrijgbaar is, met als excuus dat je alleen maar recreatief gaat rijden in de Ardeche.

In de tijd die wij eraan hebben besteed om de OP ervan te overtuigen dat het wél uitmaakt had de dealert die Urban Comfort stuurpen al lang en breed op die L kunnen zetten om te testen.

Over kosten-baten gesproken :bu:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
HHV
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 35
Lid geworden op: 24 sep 2019, 16:37
Merk SP: Stromer ST3

Ik denk dat eea nu iets uit zijn verband wordt gehaald. Doordat er geen witte L uitvoering voorradig was is er samen met de dealer ook nog naar een witte XL uitvoering, die wel op voorraad staat, gekeken gezien de witte kleur mijn voorkeur heeft.

Hierop zit toevallig een Urban Comfort stuurpen waardoor de afstand tussen zadel en stuur kleiner is geworden en wellicht ook prettig zit. Na er op gezeten te hebben gaf de dealer aan dat deze fiets wellicht ook een optie kan zijn gezien ik dan ook iets rechter op zit. Het zat niet slecht en vandaar mijn vraag of ik er wel goed aan doe om voor een XL maat te gaan. Over het wel of niet plaatsen van een Urban Comfort stuurpen op een proefmodel is helemaal niet gesproken door mij.

Ik heb ook nog steeds de mogelijkheid om te kiezen voor een L of XL frame. Gezien ik er geen verstand van heb en er op dit forum kundige mensen zijn die veel ervaring hebben, heb ik de vraag gesteld of ik er wel verstandig aan doe om de XL maat te kiezen, niets meer en niets minder.

Ik ben niet opzoek naar een discussie wat ik wel of niet bij de dealer moet vragen, zeggen of eisen, daar ben ik zelf mans genoeg voor. Ik heb deze vraag puur gesteld of het wel of niet logisch is en opzoek naar de mening van iemand die hier meer verstand van heeft dan ik. De dealer waar ik ben geweest heeft het beste met mij voor en flexibel genoeg om mij een Stromer aan te bieden die bij mij past.

Ik dank iedereen die een bijdrage heeft geleverd en denk dat ik nu wel genoeg adviezen heb ontvangen.
Gebruikersavatar
Peerke1960
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Ukraine
Berichten: 1590
Lid geworden op: 12 aug 2019, 11:18
Locatie: Nijmegen
Merk SP: ST3P, C1.12, M99, knipperlicht
Km-stand: 10001

Hhv: succes met je keuze. Gaat vast lukken!
Mangs a'k op de fietse fietse, deank ik wa es..... ( Herman Finkers)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

HHV schreef: 29 sep 2019, 20:25 denk dat ik nu wel genoeg adviezen heb ontvangen.
Prima. Topic afgesloten wegens geen informatie meer nodig. Succes met het maken van je keus.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gesloten