cassette opties ST3: het bos en de bomen

jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Als ze shimanocompatibel is past ze zeker ....ik heb er een met een andere vertanding naar aanleiding van een reactie van Jeroen DG. Zal ook eens kijken op internet of de gegevens kloppen want zoals in mijn post gezegd rijd ik met een andere sunrace maar deze lijkt me de nieuwe vervanger. Ik laat nog iets concreter weten .
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

jovdt schreef: 23 jan 2021, 10:09 Als ze shimanocompatibel is past ze zeker ....ik heb er een met een andere vertanding naar aanleiding van een reactie van Jeroen DG. Zal ook eens kijken op internet of de gegevens kloppen want zoals in mijn post gezegd rijd ik met een andere sunrace maar deze lijkt me de nieuwe vervanger. Ik laat nog iets concreter weten .
Bij een vlugge controle gaat deze niet passen ....zit bij de road cassettes....dus andere body. Ik zoek even op welke Jeroen en ik hebben.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 629
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

http://www.sunrace.com/en/products/detail/csms8. 11_36 met een ketting van 116 schakels, daar rijd ik nu meer dan 7000km. mee tot alle tevredenheid.
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
wimvanc
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 123
Lid geworden op: 01 dec 2020, 07:41
Locatie: Beerzel
Merk SP: Stromer ST3

jovdt schreef: 23 jan 2021, 10:23 http://www.sunrace.com/en/products/detail/csms8. 11_36 met een ketting van 116 schakels, daar rijd ik nu meer dan 7000km. mee tot alle tevredenheid.
Welke verhouding heb je dan bij een 11-36.
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST3 2019 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 20 ㎞. :: ⏱ ~30 min
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Klik op de link die jovdt heeft gepost en open dan de PDF die onder "Downloads" staat ... op pagina twee vind je bij CSMS8 EAW het antwoord op je vraag : 11-12-13-15-17-19-21-24-28-32-36
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
JDNY
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 139
Lid geworden op: 31 jan 2021, 18:20
Locatie: Leuven
Merk SP: Stromer ST5

Ik rij al meer dan een jaar met een uitgefreesde 11-speed (11-28 Shimano 105) cassette en 11 speed ketting op mijn Klever. Na even wat afstelwerk werkt dit perfect in combinatie met mechanische XTR shifter en derailleur. Nooit een sputterende ketting. De 11 en 12 gebruik ik eigenlijk zelden of nooit. Maar ik rij dan ook quasi nooit op volle ondersteuning. De 25 en 28 zijn voorbehouden vor wanneer de ondersteuning wegvalt. Je zou kunnen opteren voor een 12-25 cassette of zelfs eentje die nog groter begint (Miche primato heeft 11-speed cassettes startend van 11, 12, 13, 14, 16 of zelfs 18.) Het voordeel nu is dat ik met een redelijk rechte kettinglijn zit door tussen 13 en 21 te blijven.
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Vervangen van de SLX CS-M7000 cassette door Ultegra R8000 11 speed op een ST3 sport L bouwjaar 2019

Ondanks de meerdere topics over dit onderwerp, had ik onderstaande toch nog graag toegevoegd :

Vooreerst is er een documentatiefout geslopen in het document van Shimano over de CS-M7000.
De sprocket spacer is NIET 2,18 mm dik maar wel 2,25 mm (met micrometer gemeten).

Op het forum heb ik kunnen lezen dat de derailleur bij iedere schakelbeurt 2,35 mm zou verspringen.
Wat ik echter heb vastgesteld is dat bij iedere schakelbeurt de derailleur 3,70 +/- 0,05 mm verspringt (met klokmeter opgemeten).

Het afstellen van de derailleur zou enkel optimaal kunnen gebeuren voor de eerste vijf kransjes.
Dit is niet wat ik ervaar.
Na het plaatsen van de Ultegra moet je de lower limit bijstellen met +/- 0,7 mm (dichter naar het wiel toe, naar binnen dus).
Indien je de lower limit niet juist afstelt, is de kans groot dat de shift-index niet mooi verloopt over alle kransjes heen.
De Ultegra, na het afdraaien of uitfrezen van de 1,85 mm, is namelijk 0,7 mm korter (minder breed) dan de CS-M7000 (de lockmoer op beide cassettes niet meegerekend).

Dus aan alle Stromers die graag de hele range van T-11 tot T-17 en de rest van de kransjes die niemand gebruikt
zouden willen en je hebt de mogelijkheid om de Ultegra aan te passen (die 1,85 mm) => DOEN !

- Optrekken gaat veel vlotter en sneller
- Juiste cadans vinden bij elke snelheid of stand met of zonder tegenwind is geen probleem meer
- T11 zal minder snel verslijten omdat T12-13-14 nu ook beschikbaar zijn (zo zalig !)
- Cassette zal langer meegaan door het meer gelijkmatige gebruik van de laagste kransjes.

Dit wil ik even apart vermelden :
Het schakelen gaat moeiteloos en zonder problemen; zowel van laag naar hoog als andersom.
Geen gekraak, geen geratel of bijgeluiden.

Groetjes,
Een happy Stromerke
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Het wordt steeds mooier!

Een SLX CS-M7000 sprocket is 1,57 m dik. met een spacer erbij van 2,25 mm is dat samen 3,82 mm. Met een tolerantie erbij is je meting van 3.70 mm ± 0,05 mm het verspringen van de derailleur aardig juist.

Hoe dik was de geïntegreerde spacers aan sprocket 11 en 12 bij de Ultegra R8000?

Ik heb gemeten aan de versleten en bewaarde onderdelen van mijn SLX CS-M7000 na 20k km
De geïntegreerde spacer aan sprocket 13 is 2,18 mm. De geïntegreerde spacer tussen 11 en 13 bestaat uit een spacer 3.35 mm aan sprocket 11 die valt in en kamer van omstreeks 1,10 mm in sprocket 13. dat levert een spacerdikte op van 2,25 mm. Sprocket 11 en 13 samen gemeten 5,47 mm. Minus 2 sprockets van 1,57 blijft een spacer over van 2,33 . Ik concludeer dat er 2 diktes spacers aan beide sprokets met geïntegreerde spacers zitten.

Disclaimer: Het zijn beide gestanste onderdelen met 20 km achter de rug. Die zullen niet meer binnen de specs zitten van de oorspronkelijke vlakheid en sprocket 11 is helemaal een ramp met de kartels voor de borgveer en sluitmoer. Verrassend vind ik het wel.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
simmeke2013
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 63
Lid geworden op: 17 apr 2021, 18:32
Locatie: Wilsele
Merk SP: Stromer ST3

Met de Ultegra op de fiets gemonteerd kan ik nog een voelmaat van 2,17 mm tussen krans 11 en 12 steken.

Ik heb nu ruim 300 km met deze cassette gereden en ik ben 100% tevreden.

Wat ik nog wel eens wil doen uit nieuwsgierigheid is om de hoogte van de kooi aan te passen (B-schroef).
Aangezien ik de T21, 23 en 25 niet gebruik zou ik deze uit de range kunnen halen door de high limit aan te passen.
Als dat gebeurd is, zou de kooi wel wat hoger kunnen ingesteld worden.

Ik weet niet of dat veel verschil gaat uitmaken maar ik wil het wel eens proberen.
Dries Mangelschots
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 05 mei 2022, 09:54
Locatie: Arendonk
Merk SP: Stromer ST3 2022
Km-stand: 1500

Ik ga als volgende casette de csms8 11-36 plaatsen. De tandwielen zijn;11,12,13,15,17,19,21,24,28,32,36. Deze wil ik aanpassen naar mijn ideale casette;14,15,15,16,17,19,21,24,28,32,36.
Ik zou willen proberen 2x krans 15 te gebruiken omdat ik hier 90% van de tijd op rijd en zo een extreme levensduur van de casette te bekomen.
Weet iemand of dit mogelijk is 2 dezelfde kransen te plaatsen en of het nog redelijk schakelt?
Alvast bedankt!
ST1 2016 38K km 4,5 jaar / ST3 black XL 11sp, WREN, van zijp spatborden, 40km enkel WW
Plaats reactie