Aanloopgeluid achterwiel

Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Dank voor de tip. Heb meteen even gecheckt, trapper gaat er ruim langs.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Ook de staander even van links naar echts bewogen als controle op speling.....Het is door belasting en het wegdek dat de staander tot leven komt en dan je trapas aantikt.... Indien alles ok wordt het verder zoeken .
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
ocra

Ik voelde hem er ook tegen aan lopen had jij dat ook jovdt? Zo kan het ook uitgesloten worden.
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Had het ook maar was niet bij mijn Stromer.....
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
Lexveen
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 235
Lid geworden op: 09 aug 2020, 08:02
Locatie: Zoetermeer
Merk SP: ST1X E-bike
Km-stand: 18000

Ik ben mijn tik kwijt! Na nog een aantal dagen puzzelen kon ik het geluid lokaliseren in de vrijloopnaaf. Ik heb hem gedemonteerd en de kamer waar de palletjes in zitten was vuil. De palletjes zelf verroest en uit de lagertjes in de vrijloopnaaf liep water.....
De palletjes bewogen niet vrij meer door de roest en bin kracht zetten moesten ze zich eerst in de kamer “zetten”. Dat veroorzaakte de tik.
Het water kan via het uiteinden van de cassette binnendringen.
Ik heb alles schoon- en drooggemaakt en de vrijloopnaaf met lagervet ingekookt, want de keerringen van de lagers blijken dus niet dicht.
De palletjes droog gemaakt, anders blijven ze plakken.
Inmiddels 50 km gefietst zonder ook maar één tik. De vrijloopnaaf is nu ook bijna onhoorbaar.
Stromers zijn blijkbaar niet gemaakt op nattigheid.
ST1X E-Bike sinds 2018, 983Wh, Kinekt bodyfloat, Kinekt verende stuurpen, recreatief fietser
ST1X Beachbike, 983Wh (in opbouw).
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Vanmorgen is mij achterwiel vervangen bij 16500 km na 20 maanden. Ik heb ongeveer 8000 km rondgereden met een ruisend achterwiel waarbij de remschijf als klankbord voor de naaf dient. Ik heb bewust het wiel niet meteen vervangen bij de eerste symptomen want ik hoorde het alleen als ik mijn hoofd draaide en geen oordoppen in had. Ik wilde meemaken hoe het zich ontwikkelde. Het geluid is niet erger geworden als ik in het begin hoorde. Het loopt dus wel los blijkt hier bij en geen reden voor paniek als je wat hoort.
Afwikkeling met de FM: za 24 okt gemeld bij FM, di 27 okt meldt de FM de garantieclaim bij Stromer, za 31 okt belt FM mij op dat hij een nieuw wiel klaar heeft staan. Za 7 nov wiel vervangen om 9:00 uur.
Prima service van de FM en Stromer dus.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1788
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST7 LE

Altijd balen als er iets kapot is, maar perfect als het zo netjes en snel opgelost wordt !
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 , 2023: ST7 , 2023 OPIUM :cool2:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Keurig opgelost en - op dit onderdeel - terug twee jaar garantie. :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Juist. Daarom heb ik vervangen ook uitgesteld.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
michiel
Rookie
Rookie
Netherlands
Berichten: 6
Lid geworden op: 03 mar 2021, 09:33
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 2300

Dag allen,

ook ik heb een vreemd geluid in mijn achterwiel, maar iets anders dan hier beschreven lijkt het. Begon bij 1700 km na servicebeurt FM, waaronder verwisselen banden naar winterbanden. Een snel tikkend, tinkelend geluid (geen relatie met beentempo of wielsnelheid) wat het meest lijkt op een gebroken spaak die heen en weer beweegt. Kon ook wellicht rem zijn want die liep ook beetje aan na de beurt…. Maar dat is het dus niet. Treedt vooral op in bocht naar rechts, maar 400 km later, ook in bocht naar links en soms bij rechtdoor. Fiets bij FM gestald te controle (hadden ook voorspatbord schuin teruggemonteerd, nogal slordig) , teruggekregen maar nog steeds hetzelfde (ook nog geen opheldering van FM gekregen wat er wel of niet aan de hand is).
Ben benieuwd of er mooie (…) suggesties zijn.

groet Michiel
Plaats reactie