Ik verwees naar de reden waarom mijn stuur losgeschoten is van de kroon. De reden zou de (door een schok) vervormde voorvork geweest zijn. Het ziet er inderdaad naar uit dat mijn ongeval (zie ander topic - zwaar ongeval ST5) uiteindelijk niet gerelateerd is.Daniel1975 schreef: ↑23 feb 2019, 12:28 Ik snap je toelichting niet; je spreekt over vervorming van de voorvork terwijl de test over het middenstuk van de stuurpen gaat.
Hoe bedoel je dat precies?
Problemen met stuurpen
-
- Veteraan
- Berichten: 662
- Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
- Locatie: Belgisch Limburg
- Merk SP: Stromer ST3
Checkt men ook het aanhaalmoment van de bevestigingsbouten ?
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Al ooit een Haibike speedbike gezien op de weg?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 22831
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Ik kan de termen die je gebruikt niet helemaal plaatsen (vorkeinden, stuurpen) en daardoor snap ik ook niet wat er nu exact getest wordt.WFVst5 schreef: ↑23 feb 2019, 12:03 Even "technisch beschreven" er wordt met 60 kg aan de handvaten een naar beneden (hart van de vorkeinden) gerichte kracht uitgeoefend dit 60 seconden lang, afgelezen via een veerunster en dan mag er geen vervorming/sporen van vervormen plaatsvinden het gaat dus om het deel van het stuur dat bij een "normaal" stuur de stuurpen is en NIET de bevestiging om de massieve of ovale vorkbuis aan de vork. Er is een fiets in Zwitserland waar het stuurpen gedeelte is afgebroken/gescheurd.
Bij een reguliere MTB bestaat de constructie uit een vorkbuis/stuurbuis, dat is de buis bovenop de vork die van onderaf door het balhoofd wordt gestoken.
Over het deel van de vorkbuis/stuurbuis dat aan de bovenzijde uit het balhoofd komt, wordt de stuurpen geschoven en vastgedraaid.
Het stuur wordt vervolgens dwars in de stuurpen gemonteerd.
Bij de Stromer ST5 is sprake van een stuur-stuurpenconstructie uit één stuk, dat over de vorkbuis wordt geschoven. Dit deel is van aluminium (er is nooit sprake van geweest dat dit van carbon zou worden).
Aan beide uiteinden van de stuur-stuurpenconstructie zijn aluminium inserts gestoken (deze zouden van carbon worden, maar werden uiteindelijk aluminium) en daar omheen zitten de handgrepen vast.
Welk deel van het ST5 stuur wordt nu exact getest? De aluminium inserts links en rechts? Of de stuur/stuurpen-combinatie? Wat bedoel je met vorkeinden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Er wordt vanuit de vorkeinden, waar normaal je voorwiel tussen vastgeklemd zit 60 seconden met 60 kg naar beneden getrokken aan de stuureinden (waar de handgrepen op zitten) om zo te bekijken of je stuur (stuurpen) heel blijft niets meer en niets minder. Mijn stuur bleef heel dus er is nu een stickertje ingeplakt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe
Ik volg je redenering helemaal, overschot van gelijk.
Worden ze voor het uitvoeren van deze test ook door de dealer gecheckt ?
Ja hoor
Golvas V2.0
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
-
- Expert
- Berichten: 240
- Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
- Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B
[/quote]
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
[/quote]
Stonden er deze week 3 naast elkaar op t werk , 4e was er niet mee. En er zitten er nog enkele in de wachtruimte, maar die zullen hun stuur hopelijk niet meer moeten laten controleren.
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
[/quote]
Stonden er deze week 3 naast elkaar op t werk , 4e was er niet mee. En er zitten er nog enkele in de wachtruimte, maar die zullen hun stuur hopelijk niet meer moeten laten controleren.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder
Toevallig even nagevraagd, de FM. waar ik hem gekocht heb heeft er vijf verkocht maar verkoopt al vanaf het begin redelijk veel stromer modellen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe