Problemen met stuurpen

allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Daniel1975 schreef: 23 feb 2019, 12:28 Ik snap je toelichting niet; je spreekt over vervorming van de voorvork terwijl de test over het middenstuk van de stuurpen gaat.
Hoe bedoel je dat precies?
Ik verwees naar de reden waarom mijn stuur losgeschoten is van de kroon. De reden zou de (door een schok) vervormde voorvork geweest zijn. Het ziet er inderdaad naar uit dat mijn ongeval (zie ander topic - zwaar ongeval ST5) uiteindelijk niet gerelateerd is.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 23 feb 2019, 12:03 Even "technisch beschreven" er wordt met 60 kg aan de handvaten een naar beneden (hart van de vorkeinden) gerichte kracht uitgeoefend dit 60 seconden lang, afgelezen via een veerunster en dan mag er geen vervorming/sporen van vervormen plaatsvinden
Checkt men ook het aanhaalmoment van de bevestigingsbouten ?
Tomasj schreef: 23 feb 2019, 12:08 Indien Stromer er in slaagt om die fietsen op enkele weken te checken
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Golvas schreef: 23 feb 2019, 14:55
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
Al ooit een Haibike speedbike gezien op de weg?
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

WFVst5 schreef: 23 feb 2019, 12:03 Even "technisch beschreven" er wordt met 60 kg aan de handvaten een naar beneden (hart van de vorkeinden) gerichte kracht uitgeoefend dit 60 seconden lang, afgelezen via een veerunster en dan mag er geen vervorming/sporen van vervormen plaatsvinden het gaat dus om het deel van het stuur dat bij een "normaal" stuur de stuurpen is en NIET de bevestiging om de massieve of ovale vorkbuis aan de vork. Er is een fiets in Zwitserland waar het stuurpen gedeelte is afgebroken/gescheurd.
Ik kan de termen die je gebruikt niet helemaal plaatsen (vorkeinden, stuurpen) en daardoor snap ik ook niet wat er nu exact getest wordt.

Bij een reguliere MTB bestaat de constructie uit een vorkbuis/stuurbuis, dat is de buis bovenop de vork die van onderaf door het balhoofd wordt gestoken.

Over het deel van de vorkbuis/stuurbuis dat aan de bovenzijde uit het balhoofd komt, wordt de stuurpen geschoven en vastgedraaid.

Het stuur wordt vervolgens dwars in de stuurpen gemonteerd.

Bij de Stromer ST5 is sprake van een stuur-stuurpenconstructie uit één stuk, dat over de vorkbuis wordt geschoven. Dit deel is van aluminium (er is nooit sprake van geweest dat dit van carbon zou worden).

Aan beide uiteinden van de stuur-stuurpenconstructie zijn aluminium inserts gestoken (deze zouden van carbon worden, maar werden uiteindelijk aluminium) en daar omheen zitten de handgrepen vast.

Welk deel van het ST5 stuur wordt nu exact getest? De aluminium inserts links en rechts? Of de stuur/stuurpen-combinatie? Wat bedoel je met vorkeinden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Er wordt vanuit de vorkeinden, waar normaal je voorwiel tussen vastgeklemd zit 60 seconden met 60 kg naar beneden getrokken aan de stuureinden (waar de handgrepen op zitten) om zo te bekijken of je stuur (stuurpen) heel blijft niets meer en niets minder. Mijn stuur bleef heel dus er is nu een stickertje ingeplakt.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

De bevestigingsbouten had ik zelf al gecheckt, dat doe ik altijd bij een nieuwe fiets vertrouwen is goed, controle is beter.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

WFVst5 schreef: 23 feb 2019, 19:38 De bevestigingsbouten had ik zelf al gecheckt, dat doe ik altijd bij een nieuwe fiets vertrouwen is goed, controle is beter.
Ik volg je redenering helemaal, overschot van gelijk.

Worden ze voor het uitvoeren van deze test ook door de dealer gecheckt ?
Tomasj schreef: 23 feb 2019, 15:24 Al ooit een Haibike speedbike gezien op de weg?
Ja hoor :ay
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Haibike bestaat toch al een paar jaar, heb ze bij mijn Duitse Flyer leverancier veel gezien in 2013-2015
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
jve66816
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 apr 2018, 11:45
Locatie: Kalmthout, Antwerpen - B

[/quote]
Geen flauw idee over hoeveel het fietsen het gaat (totaal aantal / aantal in BE) ... ik heb alvast nog altijd geen enkele ST5 in het straatbeeld gezien.
[/quote]

Stonden er deze week 3 naast elkaar op t werk :shock: :cool2: , 4e was er niet mee. En er zitten er nog enkele in de wachtruimte, maar die zullen hun stuur hopelijk niet meer moeten laten controleren.
Jerry: ST5 - BodyFloat/Spurcycle - Home-Scheldelaan 30km - rijder :cool2:
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Toevallig even nagevraagd, de FM. waar ik hem gekocht heb heeft er vijf verkocht maar verkoopt al vanaf het begin redelijk veel stromer modellen.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Plaats reactie