Extra voorlicht

Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Hallo,
Ik heb de St3 nu een week en ben ik de parkeergarage van m’n werk bezig geweest de koplamp af te stellen.
Ik heb 5 m vanaf een muur een streepje op de vloer getekend; de fiets zo gezet dat de koplamp net achter de streep staat. Ik heb 103 m gemeten top koplamp -vloer. Dan heb ik de helft, is 51,5 cm, afgetekend op de muur, dus vloer-streepje is 51,5 cm..
Welnu: koplamp aan en heb de,lamp zo gedraaid dat de bovenkant van de bundel net op die streep op de muur schijnt. Dus niet grootlicht!
Nu ik de officiële instelling lees, moet ik de koplam hoger zetten, maar ik vind m nu goed staan en als ik groot licht aan doe is het helemaal super.
Klopt mijn veronderstelling?
Gegroet,
Wim
St7
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Voor de APK en typegoedkeuring bij auto's vrachtauto's, en eerste kentekenkeuring van rijdende werktuigen geldt al jaren: horizontale gedeelte van de scheidingslijn moet 5-40milimeter per meter naar beneden schijnen voor overige landbouw/bosbouwtrekkers/voertuigen 5-60milimeter/meter. voor fietsen/bromfietsen staat alleen dat het verboden is verblindende verlichting te voeren......zulks ter interpretatie van de beoordelaar :bj
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Wimst schreef: 30 nov 2019, 19:05 Hallo,
Ik heb de St3 nu een week en ben ik de parkeergarage van m’n werk bezig geweest de koplamp af te stellen.
Ik heb 5 m vanaf een muur een streepje op de vloer getekend; de fiets zo gezet dat de koplamp net achter de streep staat. Ik heb 103 m gemeten top koplamp -vloer. Dan heb ik de helft, is 51,5 cm, afgetekend op de muur, dus vloer-streepje is 51,5 cm..
Welnu: koplamp aan en heb de,lamp zo gedraaid dat de bovenkant van de bundel net op die streep op de muur schijnt. Dus niet grootlicht!
Nu ik de officiële instelling lees, moet ik de koplam hoger zetten, maar ik vind m nu goed staan en als ik groot licht aan doe is het helemaal super.
Klopt mijn veronderstelling?
Gegroet,
Wim
Zorg er gewoon voor dat de bovenzijde van je lichtbundel op 5 meter voor je uit 15 cm onder de hoogte van de bovenzijde van fietslamp uitkomt. Dan verblind je ook niemand, en schijnt je lamp flink verder.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Hallo, ga ik doen, de streepjes staan er nog ha ha. Bedankt! Wim
St7
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Nog even nagemeten met groot licht: de bovenkant van deze bundel komt precies daar, op 15 cm van de afstand vloer-bovenkant koplamp. Maw als ik groot licht voer, zal t dus niet verblinden. Ik kan met deze instelling in donker en op bochtige fietspaden de weg zeer goed volgen.
St7
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

Gisteren zag ik dat Mantel nog Lezyne lampjes in de aanbieding had met Black Friday, dus maar eens een Macro Drive 1300XXL gehaald.

... wat een verschil!

Met beide lampen op max.
20191202_185220_resized.jpg
20191202_185220_resized.jpg (925.56 KiB) 3491 keer bekeken
Met alleen de Lezyne, hand voor de eigen lamp van de fiets.
20191202_185225_resized.jpg
20191202_185225_resized.jpg (705.31 KiB) 3491 keer bekeken
Met de eigen lamp.... en het beruchte 'Roxim gat'.
20191202_185229_resized.jpg
20191202_185229_resized.jpg (731.72 KiB) 3491 keer bekeken
Kort samengevat, ze vullen elkaar echt geweldig aan. In het donker rijden is zo duidelijk flink meer ontspannen en een bochtige dijkweg zonder lantaarnpalen waar ik normaal gesproken inhoudt s'avonds die rijd ik hiermee met twee vingers in m'n neus volle bak :D

En komt die USB uitgang van de Stromer ook nog eens van pas...
20191202_204713_resized.jpg
20191202_204713_resized.jpg (652.14 KiB) 3491 keer bekeken
Ik heb bedacht dat ik 'm er maar permanent zo op wil hebben.

Dus maar een go-pro adapter voor de Lezyne https://www.lezynestore.nl/lezyneonderd ... -5204.html en een stuur adapter voor go-pro camera's bestelt https://www.fietsonline.com/steun-k-edg ... 46989.html.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Wimst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 57
Lid geworden op: 26 dec 2018, 18:12
Locatie: Zutphen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 62000

Dat is pas een verlichting! Je sluit m aan dmv USB op de aanwezige usb poort van de Stromer?
Gegroet, Wim
St7
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Ik heb de Lezyne 1100. Wat ik doe is juist de Lezyne meer naar beneden richten.
Het grootlicht van de ST3 is ruim voldoende, daar heb je niks extra nodig. Met de Lezyne meer naar beneden heb je superfijn licht voor de fiets. Moet je zeker ook even proberen.
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Hoe is dit licht voor tegenliggers? Dit strooit alle kanten op volgens mij.
Ik ga er vanuit dat je de extra lamp uitschakelt bij tegemoetkomend verkeer?
ST3 cool white - sport - 983Wh
RikC
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 266
Lid geworden op: 26 mei 2019, 14:02
Locatie: Nijmegen
Merk SP: Even geen SP
Km-stand: nvt

@Wimst, opladen inderdaad met de USB poort voorop de Stromer dat blijkt prima te gaan. Tijdens rijden kabeltje er af. Vandaar dat ik ook kijk of ik 'm van een permanente bevestiging kan voorzien kan immers laden op de fiets zelf en dan hoef je 'm er ook niet de hele tijd er af te halen als je ergens even parkeert en bijv. een winkel in loopt.

@Daniel1975, het is hier niet zo te zien maar de Lezyne staat inderdaad iets meer naar beneden dan de Roxim. Zo licht ie net mooi het 'gat' aan inderdaad.

@LNY, ik heb gisteren inderdaad wel op de reacties van andere weggebruikers gelet en kreeg niet het idee dat men er door afgeleid was. Ik 'm op de drukke route waar ik op fiets (snelfietspad Arnhem-Nijmegen) niet op de hoogste stand staan, was ruim voldoende. Op het stuk dijk waar ik vervolgens op fiets de Ooijpolder in is het vervolgens pikkedonker en kom je erg weinig mensen tegen. Maar ook daar leek het prima te gaan met tegenliggers. Waarschijnlijk dus omdat ik 'm vooral gebruik om het 'Roxim gat' te vullen en 'm dus wat naar beneden heb staan.
Even geen SP, voorheen blije ST3 rijder maar daar mag je helaas geen kinderen mee vervoeren :bh:
Plaats reactie