Dagrijverlichting Supernova M99 PRO werkt niet?

Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

[Vraag afgesplitst van het "Eerste ervaringen met de Stromer ST5"-topic. Stromeur.]

@Stromeur,
Ziet er prachtig uit! Genieten maar:)
Vraagje: ben sinds vorige week eveneens bezitter van een ST5 en loop tegen het volgende probleem(pje) aan: de Supernova koplamp kent maar 2 standen: dimlicht en grootlicht, terwijl ik op jouw foto’s de door mij geprefereerde stand zie: “dagrijverlichting” (ovaaltje van Led’s). Mijn dealer zegt dat deze verlichtingsstand in Nederland niet instelbaar zou zijn ... (jouw foto bewijst m.i. het tegendeel). Heeft de koplamp nu 2 of 3 verlichtinsstanden?
Je antwoord wordt zeer op prijs gesteld;)
Fiets-ze!
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb geen ST5. Maar wel een ST2 S met dezelfde koplamp.

De lamp heeft drie standen; dagrijdverlichting, dimlicht en grootlicht, maar alleen het grootlicht kan bediend worden. De M99 PRO koplamp heeft een ingebouwde lichtsensor. Overdag brandt standaard de dagrijverlichting (dus alleen de buitenste ring LEDS aan) en als het donker wordt (of als je een tunnel in rijdt o.i.d.) schakelt de lamp automatisch over op dimlicht. Het grootlicht bedien je met de knop aan je stuur.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Hi Stromeur,
Dank voor je snelle reactie; dat maakt dingen duidelijk:) ... het is kennelijk te donker weer geweest(?) om alleen de buitenste ring Led's te kunnen zien branden ... maar hopen op een snel (winter-)zonnetje dan;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Zet je fiets eens aan in een fel verlichte omgeving, of schijn met een felle zaklamp op de sensor.

Uit de handleiding:
The switching between daytime running light and low beam takes place automatically via a light sensor, which is located between the cooling fins of the housing on the upper right side when viewed from behind.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Hi Freddy,
Dank voor je reactie; had de tip vanmiddag ook al van 'collega' Stromeur gekregen ... handleiding niet goed genoeg gelezen kennelijk:( ... met een beetje geluk een zonnetje het weekend, dus dan komt het 'automagically' goed;)
Lambert
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2018, 19:40

Hoi Pedaleur/Stromeur,

Ik ben inmiddels in het bezit van een ST 5. Tot op heden heb ik mijn dagrijverlichting niet in werking gezien. Ook niet overdag. Ik vrees dat deze voor Nederland is uitgeschakeld. Is dit een juiste aanname of hebben jullie inmiddels andere ervaringen.
Pedaleur
Runner-up
Runner-up
Netherlands
Berichten: 10
Lid geworden op: 01 jul 2018, 17:19

Hi Lambert,
Nog geen gelegenheid gehad om uit te proberen, maar er schijnt sprake te zijn van een ‘sensor’ die dat automatisch voor je zou moeten regelen ... ik heb het ook nog niet zien werken, maar heb wel goede hoop;)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lambert schreef: 12 dec 2018, 19:37 Hoi Pedaleur/Stromeur,

Ik ben inmiddels in het bezit van een ST 5. Tot op heden heb ik mijn dagrijverlichting niet in werking gezien. Ook niet overdag. Ik vrees dat deze voor Nederland is uitgeschakeld. Is dit een juiste aanname of hebben jullie inmiddels andere ervaringen.
Tenzij ik me heel sterk vergis heb ik de dagrijverlichting op de ST5 van Lomito zien werken.
Op mijn M99pro doet de dagrijverlichting het zeker, maar als ik nu 's ochtends of 's avonds fiets staat ook het dimlicht aan. Zet even een flinke zaklamp op de rechter bovenkant, van achteren bekeken, dan moet de lamp op dagrijlicht overschakelen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lambert
Pro
Pro
Berichten: 26
Lid geworden op: 03 dec 2018, 19:40

Pedaleur,
Dank voor de snelle reactie. Ik zie in de gebruiksaanwijzing van de fabrikant inderdaad staan dat er een sensor moet zitten:

Mit seiner speziellen Lichtsignatur greift das Tagfahrlicht des M99 Scheinwerfers ein Grundproblem der E-Bikes auf: Der locker pe- dalierende Fahrer wird oft als langsamer Verkehrsteilnehmer wahrge- nommen und gerät dadurch immer wieder in gefährliche Situationen. Die sehr markanten und weithin erkennbaren, gleißend hellen Licht- bögen des M99 Scheinwerfers lassen keinen Zweifel daran, dass hier ein schneller Verkehrsteilnehmer naht. Ein Umgebungslichtsensor schaltet bei Dämmerung oder bei der Einfahrt in eine Unterführung in Sekundenschnelle automatisch auf Abblendlicht um. Das mit nur 4,5 W Verbrauch sehr effiziente Tagfahrlicht ist gemäß der seit Janu- ar 2016 in Europa geltenden gesetzlichen Regelung bei Betriebdes S-Pedelecs bei Tag immer an und spart bis zu 70 % Leistung.

Ik kan deze sensor bij de Stromer uitvoering niet vinden. Schijnen met een fel licht heeft geen effect.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik zie de sensor bij mij ook niet zitten, er met de zaklamp van mijn telefoon op schijnen is niet voldoende.

Kijk midden op de dag eens. Ik zal morgenmiddag eens kijken of het dan licht genoeg is voor dagrijlicht.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie