accu perikelen

BartyTime

Vraagje aan de andere ST5 rijder hier. Ik heb de zwaarste accu. Ik geloof de 985 watt maar ik zeg altijd gewoon 1000watt.

Wat mij opvalt is dat als hij 100% geladen is, hij uit zichzelf snel 'ontlaadt'. Ter vergelijk had ik hiervoor de ST1X en als die geladen was bleef de accu gewoon zeker de eerste week ook op 100%. Hij liep niet ogenschijnlijk leeg. Ook de 1000 watt overigens.

Wat is de ervaring van andere ST5 rijders hierin?
Op de site garandeert Stromer overigens een actieradius van 180km. Nu ben ik wat zwaarder maar ik haal op een volle charge nog geen 100km.

Met de fietsenmaker te veel discussie over de kwaliteit van deze accu maar ik vermoed dat ik geen goede accu heb gekregen bij de fiets.

Graag reacties.

Dank
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BartyTime schreef: 28 okt 2018, 16:05 Op de site garandeert Stromer overigens een actieradius van 180km.
Stromer garandeert helemaal niks. Er staat een theoretisch bereik (bij waarschijnlijk 20 graden Celsius, windstil, berijder van 65 kg, vlak, perfecte weg, Mac druk in banden, etc.). De bovengrens van dat bereik is als je in stand 1 met ongeveer 25 km/h gaat fietsen.

Hou er met jouw massa rekening mee dat je in extreme omstandigheden (5 graden vorst, windkracht 5 tegen, kruissnelheden van 48 km/h, regelmatig afremmen voor verkeer, etc) maar zo'n 35-40 km ver komt.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Verschil tussen maximum radius (fools circle) en minimum radius (reality check)... er zijn blijkbaar nog steeds mensen die de verkeerde kiezen... Het zou Stromer wel sieren als ze die wereldvreemde maximale actieradius niet langer communiceren.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Is bij autos toch niet anders? In theorie is het te halen. Zelfs een Mitsubsidie phev kan zuinig rijden als het moet.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

Daniel1975 schreef: 28 okt 2018, 16:39 Is bij autos toch niet anders? In theorie is het te halen. Zelfs een Mitsubsidie phev kan zuinig rijden als het moet.
Heel herkenbaar:
Mijn golf GTE geeft vol geladen 44 km als (elektrische) range aan. Kom ik in de winter op mijn werk (ca 20 km) dan staat de range op 5 of wanneer ik plank (130 op gps, wettelijk toegestaan) minder dan die 5!

Doe ik de kachel uit, rij ik 70 en behandel het gaspedaal of het mijn schoonmoeder is; dan haal ik de 40 “makkelijk”.

Wat betreft het versneld leeglopen; wanneer je de fiets uit zet zal hij minder stroom verbruiken dan wanneer hij op slot staat...
BartyTime

[/quote]
Stromer garandeert helemaal niks.
[/quote]

Nee klopt. Daarin was mijn conclusie ook te snel eerlijk gezegd . Ergens staat 180km en denk denk je snel dat het meteen gemeengoed moet zijn.

Maar niemand ervaring met dat spontaan leeglopen? Dat bevreemdt mij het meest. Ik begrijp van de FM dat hij altijd wel stroom blijft gebruiken maar dat kan toch nooit zo veel zijn?

Ben ik te voorbarig als ik stel dat er volgens mij iets niet in orde is met die accu? Dat van die winterberekening had ik zelf ook al beredeneerd. Het is echt een enorm verschil met mijn 1 jaar oude ST1X. Gewoon vreemd.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

jjj schreef: 28 okt 2018, 17:10 Wat betreft het versneld leeglopen; wanneer je de fiets uit zet zal hij minder stroom verbruiken dan wanneer hij op slot staat...
Kun je aangeven of je je fiets digitaal op slot zet?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

BartyTime schreef: 28 okt 2018, 17:16 Maar niemand ervaring met dat spontaan leeglopen? Dat bevreemdt mij het meest. Ik begrijp van de FM dat hij altijd wel stroom blijft gebruiken maar dat kan toch nooit zo veel zijn?
Je fiets gebruikt en klein beetje energie en de accu heeft een beetje zelfontlading. Daarnaast is het verschrikkelijk moeilijk (serieus bedoeld!) om resterende capaciteit nauwkeurig weer te geven. Zeker tussen 95 en 100% moet je het met een korrel zout nemen.

Ofwel: als je na 1 maand stilstand van 90% meer dan 15% terugloop hebt zou ik me zorgen gaan maken. Vanaf 100% kun je bijna geen conclusie trekken omdat het verschil tussen 90 en 100% lastig meetbaar is.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
BartyTime

jjj schreef: 28 okt 2018, 17:24
jjj schreef: 28 okt 2018, 17:10 Wat betreft het versneld leeglopen; wanneer je de fiets uit zet zal hij minder stroom verbruiken dan wanneer hij op slot staat...
Kun je aangeven of je je fiets digitaal op slot zet?
Ik zet hem meestal op slot en niet uit. Ik wist niet dat dat een verschil maakte?
Ik ga het eens proberen met uitzetten.
Dank!
BartyTime

FreddyH schreef: 28 okt 2018, 17:41
Ofwel: als je na 1 maand stilstand van 90% meer dan 15% terugloop hebt zou ik me zorgen gaan maken. Vanaf 100% kun je bijna geen conclusie trekken omdat het verschil tussen 90 en 100% lastig meetbaar is.
Het is erger dan dat vrees ik.
Begin vorige week (zondag geladen ) naar 100% en alsnog maandag met de auto naar mijn werk gereden.
Donderdag stond hij op minder dan 70%. Slechts binnen een paar dagen dus. Weliswaar digitaal op slot gedaan en niet uit.

Als het klopt wat je zegt dan begin ik een ernstig vermoeden te krijgen.

Ik ga het deze week monitoren.

Dank ook!
Plaats reactie