Tips en tricks laadpunt shimano Di2

BartyTime

Voor alle ST5 rijders hier heb ik wat T&T m.b.t. het laden van de Shimano Di2. Ik heb echt een paar uur zitten hannesen voordat ik het voor elkaar kreeg maar dat zal aan mij liggen, ongetwijfeld.
Wat ik eerst niet in de gaten had was dat er een klepje voor de stekkeringang zit. Die moet je dus eerst weghalen/wegtrekken met een priem of klein schroevendraaiertje. Het beste daarna met een dunne tang of punttangetje het stekkertje er recht voor steken en let op!! pijltje naar beneden (dankjewel allesstroomt!) . Ik was dus eerst met het pijltje omhoog bezig. Stom, maar goed niemand had het mij verteld en bij de gebruiksaanwijzing van de ST5 zelf staat niets.
Inmiddels lukt het maar ik blijf mij beklagen over de locatie van het laadpunt. Volgens mij had dat beter gekund. Succes iedereen.
Weet iemand trouwens wanneer die 100% geladen is? Ik zie namelijk nergens lampjes branden of heb ik het snoertje en stekkertje nu al genekt?

Enfin. Was een ritje dit :-)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

BartyTime schreef: 22 okt 2018, 16:25 Weet iemand trouwens wanneer die 100% geladen is? Ik zie namelijk nergens lampjes branden of heb ik het snoertje en stekkertje nu al genekt?
Wanneer je Di2 accu aan het opladen is brandt er een oranje lampje (zie onder). Is de Di2 accu vol, dan gaat dat lampje uit (en brandt er dus niks).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

20181022_181510.png
20181022_181510.png (393.71 KiB) 20800 keer bekeken
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Dit betekent dus dat als de spanning in de accu nog hoog genoeg is het lampje uitblijft (bij mijn racefiets constant groen)en je nog niet hoeft te laden.
Bij mijn racefiets moest ik om de 2500km laden bij dagelijks gebruik. Nu eens per jaar voor de vakantie en dan knippert het lampje nog niet.
Bij rood ledje moet je laden, groen knipperen kun je laden.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Lomito

Ik heb het vandaag voor de aardigheid ook eens geprobeerd om de Di2-accu op te laden. Dat afdekdopje kon ik direct lospeuteren met m'n nagel, daarna even kijken hoe de vorm van de stekker past op het laadpunt, vervolgens de stekker vanaf de linkerkant van de fiets naar de Di2 brengen en met een vinger vanaf de ander kant de stekker bij het laadpunt tegenhouden. Tenslotte de stekker vanaf de linker kant doorduwen... en hij floept er zo in. :ugeek:

Het valt dus allemaal erg mee, het is inderdaad niet zo gemakkelijk als bijvoorbeeld het aansluiten van de oplader van de grote accu maar het is ook geen rocket science. Na 2x proberen had ik bovenstaande methode gevonden en zonder gebruik van gereedschappen.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Die Di2 laadstekker is een klein priegelding, daar heb ik ook wel last van bij mijn Es, evenals van dat nogmeerpriegel-afdekplaatje. Dat is een keus van Shimano, niet van Stromer. Ik kan me wel voorstellen dat aansluiten knap irritant is als de aansluiting moeilijker te bereiken is dan op mijn Es (zijkant display). Maar als ik jou goed begrijp dan is dit zoals mijn vader zou zeggen: "Het is een "pak"." Je moet het truukje kennen.

Hoewel opladen van de Di2 accu in de meeste gevallen slechts maximaal een paar keer per jaar nodig is, zou ik denk ik wel een klacht bij de dealer neerleggen dat de Di2-laadaansluiting bij de ST5 slecht te bereiken is, en ze vragen om dit aan Stromer door te geven zodat dit bij een toekomstig model mogelijk verbeterd kan worden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

En het kan zo eenvoudig. Shimano heeft kant en klare aansluitpunten die netjes in een frame zijn te integreren.

Afbeelding
BartyTime

WFVst5 schreef: 22 okt 2018, 21:48 Bij rood ledje moet je laden, groen knipperen kun je laden.
Bij mij knippert hij om en om rood groen. Wat betekent dat dan precies?
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Zowat eerste google hit op Manual Shimano Di2 geeft al het antwoord....
BartyTime

Daniel1975 schreef: 23 okt 2018, 09:16 Zowat eerste google hit op Manual Shimano Di2 geeft al het antwoord....
Dat had ik ook geprobeerd maar het probleem zal wel weer bij mij zitten. Ik heb geen notie welk type Shimano Di2 in de St5 is gemonteerd. ook vind ik heel veel fora met meldingen over updates en rood groene lampjes die knipperen maar nog niet gevonden wat het nu precies betekent> kunt u mij verder helpen Daniel?
Plaats reactie