Ik heb jarenlang gewerkt bij een winkel voor professioneel licht en geluid. Vaak kochten mensen producten bij een el cheapo webshop, om daarna voor onderdelen en service bij ons te komen. Onderdelen waren bij ons wel te bestellen, maar altijd vergezeld van de opmerking dat men dit zelf moet kunnen installeren.
Op los bestelde onderdelen werd dus geen ondersteuning verleend. Dat ging vaak mis, mensen bestellen iets en hebben geen idee. Maar ik ging echt geen uur telefonische ondersteuning leveren op een printje van een tientje met een marge van een paar euro, als ik niet de omzet van de verkoop van het product zelf had gehad. Dat kon niet uit. (Hoe vaak ik toen niet heb gehoord: "je wil toch verkopen?" En dat ging dan over een knopje van 1,50 voor een apparaat van 1.000 euro dat elders was gekocht. Kreeg je een negatieve online review op de koop toe.)
Daarnaast hadden we het ongelofelijk druk. Dat betekende keuzes maken in wie je helpt met service en reparaties. Natuurlijk gingen vaste klanten en mensen die het oorspronkelijke product bij ons hadden gekocht dan voor.
Mensen die niet zelf in de middenstand hebben gewerkt weten vaak niet hoe die dingen werken; dat mensen ook gewoon hun boterham moeten verdienen. En dat die boterham echt niet verdiend wordt met de montage van een bagagedrager of een paar bandjes. De uurkosten van een serieus bedrijf zijn vele malen hoger dan het uurloon van die ene fietsmonteur. De werkelijke boterham wordt verdiend met goede klantrelaties en serieuze bestellingen.
Ik weet niet waarom je de bagagedrager niet bij je eigen Stromer dealer hebt gekocht, maar normaal gesproken is dat de partij van wie je mag verwachten (en eisen) dat je helpen met aanschaf en montage van de drager. Je hebt 10k bij ze uitgegeven, dat is geen kleinigheidje.