Prestaties Stromer ST5: stroomverbruik, vermogen, actieradius

shogie05
Rookie
Rookie
Berichten: 4
Lid geworden op: 10 jul 2018, 18:51

[Discussie afgesplitst van het "w 210280 (binnen 5 km)"-topic. Stromeur.]

Gisteren nog 90 km gereden op de st5. Van hoogeveen naar giethoorn. Gele accu op. Blauwe accu 65 procent. Stand 3 en veel op stand s.

Geen fout of problemen onderweg.
Bijlagen
F2E046AC-E544-425F-9C95-BB7B762465E6.png
F2E046AC-E544-425F-9C95-BB7B762465E6.png (257.56 KiB) 6880 keer bekeken
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat is 11,5 Wh/km voor 31,7 km/h, dat lijkt mij dus erg veel.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Lomito

11,5 x 31,7 = 365 Watt... voor een ST5 (500-600 Watt nominaal vermogen) is dat zeker niet veel. Ik zou eerder een stroomverbruik van 550 / 31,7 = 17 Wh/km verwachten.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bij een gemiddelde snelheid van 39 km/h wel ja. Niet bij de genoemde lagere snelheid.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

De snelheid zit in de formule: Geleverde vermogen (in Watt) = gemiddelde stroomverbruik (in Wh/km) x gemiddelde snelheid (in km/h)... eenheden Wh/km x km/h = Wh x 1/h = W

Op mijn Es was mijn gemiddelde stroomverbruik 14,5 Wh/km bij een gemiddelde snelheid van 31,2 km/u, ofwel een geleverd vermogen van 452 Watt. En dat is voor Essen een redelijk normale verbruik, iets aan de hoge kant maar ik rij lui.

Voor een ST5 kun je een hoger verbruik verwachten, ik zit na een dikke 400 km op een gemiddeld verbruik en snelheid van 16,3 Wh/km, resp. 36,5 km/h ofwel 595 Watt waarmee ik het vermogen redelijk goed benut.
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lomito schreef: 24 jul 2018, 12:40 De snelheid zit in de formule: Geleverde vermogen (in Watt) = gemiddelde stroomverbruik (in Wh/km) x gemiddelde snelheid (in km/h)... eenheden Wh/km x km/h = Wh x 1/h = W
Ja en nee. Je formule klopt, je aanname niet. Bij een gemiddelde snelheid van 40 km/h heb je een flink hoger verbruik dan bij een gemiddelde snelheid van 30 km/h. Als je in beide gevallen het juiste verbruik invult dan komt het goed...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Lomito

Ik sta er ook van te kijken maar het verband tussen gemiddelde snelheid en stroomverbruik blijkt vrijwel lineair te zijn (met dank aan de grafiek van Tomasj).

Uiteraard is het energieverbruik niet evenredig met de snelheid, snelheid zit immers kwadratisch in het energieverbruik (formule luchtweerstand) maar dat betekent niet automatisch dat het stroomverbruik in gelijke tred oploopt.

De verklaring is vrij eenvoudig: energieverbruik = input fietser + stroomverbruik E-motor... de E-motor gaat maximaal tot zo'n 500 Watt en de rest verzorgen we zelf.
Lomito

Net mijn vrouw naar haar werk gebracht met 16,0 km @ ~25 km/u en vervolgens nog 28,6 km @ ~38 km/u omgereden, totaal 44,6 km @ 33,2 km/uur en daarbij precies 70% verbruikt.

Stroomverbruik is dus 983x0,70/44,6 = 15,4 Wh/km. Het geleverde vermogen 15,4x33,2 = 511 Watt... een stuk lager dan de eerder genoteerde 595 Watt op een rit waarbij ik de hele afstand volle bak gereden heb in stand S.

Na 500 km staan de OMNI-totalen op 16,4 Wh/km @ 34,9 km/u ofwel 572 Watt.
Voor de Es was dat 14,5 Wh/km @ 31,2 km/u (over 13.190 km) ofwel 452 Watt.
Lomito

En mijn dagelijkse gouden uurtje: 45,0 km @35 km/u met 16% over in het blauwtje. Ofwel 983*0,84/45 = 18,3 Wh/km... iets aan de hoge kant maar ik heb ook de hele rit in stand S gereden en daarbij van Herveld tot Arnhem (17 km) tegen de wind in gebold. Geleverde vermogen: 18,3*35,0 = 640 Watt... wauw!

Op een onverplicht fietspad nog bijna een frontale aanrijding met een scooter, we konden allebei tijdig stoppen maar mijn achterwiel kwam daarbij wel even los van de grond. Scheelt weer dat ik in de afdaling RECUP-2 had ingeschakeld en daardoor niet met volle bak naar beneden denderde...
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Momenteel zit ik op 560km aan een verbruik van 13Wh/km en 40,3km/h :ay
Het verbruik valt mij goed mee moet ik zeggen.
Plaats reactie