Eerste ervaringen met de Stromer ST5

pleeyer_wan
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 97
Lid geworden op: 04 sep 2018, 13:01
Locatie: Schulen, België

Fijn! Goed dat het opgelost is!
Ik heb echter ook nog nooit een volledige rode balk gezien. Maar ik heb ergens gelezen op forum hier, dat dat ligt aan android. Omdat je koppelsensor niet op max kunt zetten.
Time you enjoy wasting, isn't wasted time.
St5 rider! :dwarf:
Lomito

greg schreef: 11 okt 2018, 10:23 Welke TMM-waarden heb je nu Lomito?
Ik lees nu 0,95-0,98V en dat was eerst 0,69-0,71V.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Even een pre-pret vraagje: ikben al geregistreerd in de app (iphone) en kan de fiets al zien.
Bij de settings staat onder sensors: pedal sensor en brake sensor. Hoe stellen jullie die in? Is dat nog een andere dan de koppelsensor waarover Lomito het hierboven heeft?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22773
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Koppelsensor = pedal sensor = trapsensor = TMM sensor. Zie ook de handleiding van je Stromer.

Instellen doe je aan de hand van je persoonlijke voorkeur (gewoon proberen en testen dus als je je bike hebt).
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Jema
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2018, 14:29
Locatie: Nijmegen

Lomito schreef: 11 okt 2018, 10:47
greg schreef: 11 okt 2018, 10:23 Welke TMM-waarden heb je nu Lomito?
Ik lees nu 0,95-0,98V en dat was eerst 0,69-0,71V.
Vandaag mijn 1e onderhoudsbeurt gehad na 1500 km. Ook ik heb problemen met de ondersteuning met moeite 37+ vasthoudend. Kost mij veel energie en daarvoor heb ik de fiets natuurlijk niet.
Monteur liet me even zien hoe in het service menu te komen en ik zit op een offset van 0,65x veel te laag natuurlijk. FM gaat in overleg met stromer maar ziet er naar uit dat ik ook een nieuwe tmm ga krijgen. Wordt vervolgd.
Jema
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2018, 14:29
Locatie: Nijmegen

Gisteren trouwens mijn 1e ongeluk gehad waarbij ik met de ST5 over de kop ben geslagen. Op een gecombineerd fietspad had een tegenligger niet door dat ik toch iets meer vaart had dan zijzelf. Ze dacht voor me langs te kunnen afbuigen. Met gevolg vol in de remmen. Goed dat de voorrem zo goed is en daardoor met de fiets over het meisje heen ging. Resultaat wel afgebroken spiegel en meerdere krassen, beschadige supernova taillight en beschadigd brooks zadel. Voor mezelf wat spierpijn en het meisje gelukig maar een klein schaafwondje op haar hand en natuurlijk hele grote schrik.

Wat dat dan wel opvalt is dat de overige fietsers stoppen omdat mijn fiets op het fietspad ligt en net zo lang blijven wachten tot ik ben opgestaan en mijn fiets zelf even weer heb opgepakt.
greg
Pro
Pro
Berichten: 37
Lid geworden op: 30 mei 2018, 21:41

Normaal zouden de TMM-waarden tussen de 0,5 en de 1,5 voor een ST5 ok moeten zijn. Maar het lijkt me sterk dat eentje met een waarde van 0,5V even goed zal rijden als eentje met 1,5V. Kan zijn dat ik hier verkeerd ben?
In ieder geval had ik een tijd geleden 0,75V en voelde hij niet zo vinnig aan, als de 0,85V die ik nu heb. Als je achteraan aan de 3 Torx vijzen draait zie je de waarden zo veranderen op de Omni.
Harder vast zetten is verminderen in TMM-waarde. Hoe losser de TMM-vijzen staan hoe hoger de waarde. Maar het kan natuurlijk niet de bedoeling zijn dat je dat daarmee gaat kunnen afstellen.
Als ik het goed heb, heb ik hier eens gelezen dat ze op 10Nm moeten aangedraaid staan.
Als ik eens een momentsleutel met het juiste bereik in mijn handen krijg, kan ik ze eens op perfect 10Nm vastzetten en kijken wat dat geeft qua waarden.
Lomito

Het verschil in rijplezier is enorm. Offset <0,7V is wel te doen maar geen feest, de ondersteuningsbalk wordt nauwelijks rood en je moet soms echt hard werken om 45 km/u te rijden. Met de offset op >0,9V doet de ST5 waar je een ST5 voor gekocht hebt, namelijk de stenen uit de straat rijden, een knalrode ondersteuningsbalk bij de geringste aanzet, tegenwind of helling.

En met zo'n feestbeest stap je met nog meer plezier op de fiets, ga je vaker en langer van fietsen. Ga je smoezen verzinnen om nog een ritje te maken... hier komt het tweede blauwtje trouwens goed van pas! :d3: :hy: :d3:
Jema
Runner-up
Runner-up
Berichten: 17
Lid geworden op: 21 aug 2018, 14:29
Locatie: Nijmegen

Lomito schreef: 11 okt 2018, 19:31 Het verschil in rijplezier is enorm. Offset <0,7V is wel te doen maar geen feest, de ondersteuningsbalk wordt nauwelijks rood en je moet soms echt hard werken om 45 km/u te rijden. Met de offset op >0,9V doet de ST5 waar je een ST5 voor gekocht hebt, namelijk de stenen uit de straat rijden, een knalrode ondersteuningsbalk bij de geringste aanzet, tegenwind of helling.

En met zo'n feestbeest stap je met nog meer plezier op de fiets, ga je vaker en langer van fietsen. Ga je smoezen verzinnen om nog een ritje te maken... hier komt het tweede blauwtje trouwens goed van pas! :d3: :hy: :d3:
En dat wil ik ook. Fiets nu ca 90 km per dag maar kost me zoveel moeite om maar 33 gem te halen dat ik nu soms al echt twijfel om toch de auto te pakken.
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

De aflevering vanavond was een feest van vakmanschap. De dealer heeft al mijn tassen (niet eens bij hen gekocht), incl zadeltas) gemonteerd, de bodyfloat, nog wat beschermingsspiraal rond de bagagedrager (moest er niet eens naar vragen), mijn eigen Quadlock wallmount op het stuur, mijn eigen slot, en klaar!

Ik had intussen de tijd om de fiets grondig te bestuderen.
-plaatje op het stuur met dezelfde kleur dat prima aansluit
-batterijvak verschilt nog wel van kleur...
-spatborden mooi recht, perfect donkergrijs.
-geen speling op de spaken, stuur netjes afgewerkt.
-remsensoren reageren accuraat en blijven niet plakken.

Prima aflevering dus. De eerste rit naar huis was qua zitcomfort ongelooflijk:
-mijn brooks B17 special zit echt fantastisch goed. Dit is het eerste zadel dat me op geenenkel moment pijn doet. Ik heb weinig vet en dus vangen mijn zitbotjes heel veel op. Het leder van de B17 doet echt wonderen.
-ik had tothiertoe een leen-ST2, en daar lag ik overheen als een soort natte dweil. De ST5 neemt je echt op in het kader, en dat is veel fijner.
-de remmen reageren goed maar zullen (zoals elders gezegd) de fiets niet snel blokkeren. Dat gebeurde meteen bij de ST2
-helaas ook iets negatiefs: ik kreeg niet meteen het 'stenen uit de straat trekken'-gevoel op S-stand, wat ik eerder op testritten wel had met de ST5. Mijn TMM-waardes staan op 0,885-0,905. Morgen even langsrijden om misschien nog een en ander achteraan op de as vaster te zetten.

Wat een machine, toch een zeer groot verschil met de ST2 vind ik. Ben er blij mee en volledig gerust in de vertroeteling door de dealer. Ik stond erbij en zag hoe keurig ie eraan werkte.

Dan vergat ik nog te vertellen over de sparkling experience van de eerste laadbeurt: ik kom thuis, pak de lader uit, en sluit hem op het stroomnet aan. Dan neem ik de connector om hem in de connector van de fiets te stoppen en.... VONK! bleek er een rond los magneetje rond te slingeren in die connector, en dat maakte meteen kortsluiting. Toen ik de fiets weer opstart brandde er geen licht en er kwam meteen een foutmelding op, systeemfout. Ik vreesde het ergste, en heb de batterij er even uitgehaald. Nadien startte de fiets doodnormaal op, niks aan de hand... Morgen toch even checken samen met de TMM-sensor.

Ik heb ook nog een vraag: ik wil een laadkabeltje voor mijn telefoon gebruiken. De usb-connector zit onder het rubberen kapje in het standlicht. MAAR: je krijgt dat kapje niet deftig weer gesloten met kabel erin. Iemand dit al gedaan?
Plaats reactie