Ook ik was aanwezig op het event in Zolder. Ik was er al rond 16u30, en kon daardoor ook al even tussen de dealers door testen op de parking langs het circuit. Ik vreesde even dat we niet op het circuit zouden mogen, maar dat kon later gelukkig wel. De parking leek wat op een gemiddelde belgische weg (vol slecht afgewerkte goten en obstakels) en was een goeie testcase voor de stuur/voorvork demping en dat valt echt goed mee. Dit was mijn allereerste Strömer ervaring, komende van een R&M Charger GT HS (met dikke MOTO X banden, riem en Nuvinci), een erg comfortabel afgeveerde SP. Ik had een veel sportievere zit verwacht op de ST5, zo ziet ie eruit, maar uiteindelijk zit ie ook erg comfortabel. De stijfheid van het frame en de wegligging van de ST5 is te vergelijken met die van de Charger. De ST5 heeft helemaal geen geveerde voorvork nodig, echt spectaculair. Qua snelheid lagen de verwachtingen bij mij erg hoog, en hoewel ik eerst een fiets met een platte DI2-batterij te pakken had, ben ik instant fan geworden van elektronisch schakelen. Max snelheid op het circuit, gemeten met Strava was 53 km/h.
Na het eten viel het me bij gesprekken met de dealers op hoe onwetend zij vaak nog waren. Vooral sommige grote spelers wisten echt niet zo heel veel technische dingen, en leerden samen met ons de details tijdens de gesprekken met de ingenieurs. Zij waren verrassend genoeg erg open.
Leuke info die ik nog te pakken kreeg:
-er komt geen andere hogere stuurpen, dat idee hebben de ingenieurs laten varen
-de rechtse rem heeft meer remrecuperatie dan de linkse (voor)rem
-de smartphone houder van Stromer wordt meegeleverd met de fiets (half juli dus, fingers crossed), en zal werken met een kleefsysteem op de rug van je telefoon. MAAR: 1 van de zwitsers had een prima alternatief: op de stuurpen kun je ook een Wallmount kleven van Quad Lock, die past perfect, en dan kun je de cases van Quad Lock gebruiken. Dat was het beste nieuws van de avond vond ik. Het gaat over deze mount:
https://www.quadlockcase.eu/collections ... -twin-pack
-het elektronische slot werkt, je raakt echt geen meter vooruit met de fiets.... maar wel achteruit, dan rolt ie gewoon.
-voor de verzekering heb je vaak helaas nog een gewoon ringslot nodig, maar een zwitserse verzekering van Helvetia heeft het elektronische slot al wel aanvaard. Helaas werken ze niet in BE of NL.
Ik heb op het einde van het event ook nog even doorgevraagd bij de ingenieur (denk ik toch) over de testprocedures en de verdere stappen.
-Wat zou je veranderen aan de fiets als je geen compromissen zou moeten maken? Hij keek even, en wees toen met een beteuterd gezicht, als een kind dat zijn zin niet had gekregen, naar de toeter: 'die steekt nog te ver uit, maar we hadden geen plaats meer om hem in te bouwen'. Er zit wel een dopje op om hem te reinigen. Verder droomt hij van een Pinion (en er wordt ook getest). Een riem komt er volgens hem ook, maar niet uit liefde voor de riem, maar wel omdat er zo veel klanten naar vragen.
-Verwacht je veel kinderziektes bij de lancering? Dat zou beter moeten meevallen, dacht ie, omdat het frame uiteindelijk hetzelfde is. De enige nieuwe elementen zijn de banden, de voorvork en het stuur. Daarop wordt nu uitgebreid getest en vooral productie van het ovalen gat voor de stuurpen heeft nog veel last-minute wijzigingen ondergaan.
-Er wordt gewerkt aan... een Omni met batterij zodat de gps-functie blijft werken. Dat zal helaas voor de ST6 zijn, maar hier wordt dus wel stevig over nagedacht.
-Nog in een zeer prille testfase (tromgeroffel....) de spatlap vooraan! De ingenieur met wie ik sprak had eerste tests gedaan met de lange achterspatlap vooraan gemonteerd, maar die brak snel bij schokken. Volgens hem spat het water vooral langs opzij richting bestuurder, en niet zozeer onderaan. Er wordt dus aan gewerkt.
En dan nog even met enkele dealers gepraat en wat me opviel was dat ze het niet erg zouden vinden om een Strömer te herstellen die niet bij hen was gekocht, tenminste als het een BE dealer was. Ze vinden dat de NL dealers de prijzen te veel naar beneden drukken. En 1 (grote maar anonieme) dealer werd algemeen uitgesloten. Als de fiets van xxx komt, mag je je plan trekken. We weten allemaal welke dat is. De naam eindigt op een leesteken.
Nog een opvallende uitspraak die toch is blijven hangen. We hadden het over het feit dat Strömer net als Apple niet erg veel keuze biedt in modellen. Een andere klant zei, eigenlijk maar vier fietsen, waarna de Zwitser in ons gezelschap spontaan aanvulde: eigenlijk 1 en dezelfde fiets met vier prijssettings. Daar schrok ik toch even van. Zo denken ze daar dus in het verre, heuvelachtige Zwitserland.
Verder nog kleine boodschap voor Lomito: K-peil was (zelfs) 29... maar wel grote ramen
- 2018-05-14 21.12.47.jpg (2.69 MiB) 3692 keer bekeken
- 2018-05-14 19.37.44.jpg (2.65 MiB) 3692 keer bekeken