LMT2

Lomito

In deze topic wil ik inschatten wie als eerst een SP-boete krijgt aangesmeerd. Op basis van kilometrage loopt Reinout-ST1x de grootste kans op een onvrijwillige bijdrage aan de staatskas. Maar met mijn hoge fuck-the-rules gehalte acht ik mezelf ook een leuke kanshebber.

Ik bied 10 euro voor de eerste die tegen een SP-boete aanloopt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er liggen twee politiebureaus op mijn route. Het fietspad, waar ik op die locaties niet op mag maar wel op rijd, loopt ervoor langs. Ik kom ze dus nogal eens tegen. Maar meestal omdat ze net weggaan naar iets Heel Belangrijks, of terugkeren naar het bureau en vooralsnog vermoed ik dat ze dan de koffie belangrijker vinden dan mij. Ik houd wel in naar ca. 30km/u als ik een wagen zie, maar ik verlaat het fietspad niet. Als geen politiewagen zie dan jakker ik er op mijn normale kruissnelheid van 37 a 42km/u langs.

Denk je wel dat je met deze topictitel de juiste reacties gaat krijgen? :geek:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
vincentbosse
Expert
Expert
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 mei 2017, 09:25

Vandaag politie in Utrecht tegengekomen die wel door reden terwijl we met twee Stromers boven de 40kmpu op het fietspad reden.

Ben idd benieuwd hoelang het duurt....
Stromer ST1X 984Wh | Shimano Ultegra CS-6800 11-28 Cassette | Brooks B17 | BodyFloat | Redshift Shockstop | Ortlieb back roller classic | Custom-made Spatlap | QuadLock iPhone | niet-auto inklapbare standaard -- Geen vaste rit momenteel.
Lomito

Stromeur schreef: 01 jul 2017, 23:12 Er liggen twee politiebureaus op mijn route. Het fietspad, waar ik op die locaties niet op mag maar wel op rijd, loopt ervoor langs. Ik kom ze dus nogal eens tegen. Maar meestal omdat ze net weggaan naar iets Heel Belangrijks, of terugkeren naar het bureau en vooralsnog vermoed ik dat ze dan de koffie belangrijker vinden dan mij. Ik houd wel in naar ca. 30km/u als ik een wagen zie, maar ik verlaat het fietspad niet. Als geen politiewagen zie dan jakker ik er op mijn normale kruissnelheid van 37 a 42km/u langs.

Denk je wel dat je met deze topictitel de juiste reacties gaat krijgen? :geek:
Voorlopig gaat het prima, geen klachten. Ik heb wel eens een politieauto rechts gepasseerd heb op de snelweg, gewoon met 124 km/uur op de teller en vastgezet op CC. Ze keken wel maar reageerden niet. Mijn opvatting is dat ze meestal wel iets beters te doen hebben. Als er een boete komt dan zal het vooral van zo'n tijdelijk niet-werkloze BOA komen die de hele dag in de struik kan liggen wachten tot er iets in z'n buurt komt... stadswachten of boswachters.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Het is lastig te peilen wanneer en waarom politie ineens wél gaat handhaven op dit soort "kleine" vergrijpen. Meestal zullen ze inderdaad wat beters te doen hebben, maar dat kan zomaar omslaan. Of er wordt gewoonweg besloten dat ze die dag of week pedelecs gaan bekeuren. Of door rood lopende voetgangers bij een bepaald verkeerslicht dat massaal en 365 dagen per jaar wordt genegeerd (in Utrecht was zo'n plek waar ze altijd met 5 a 10 dienders in opleiding gingen bekeuren).

Ik vermoed dat je binnen een week of twee je tientje kwijt bent. Ook omdat fietsers die tegen de speed pedelec op het fietspad zijn, vanaf gisteren het recht hebben om vreselijk te gaan klagen en huilen tegen de politie over die ene high-speed e-bike die ze elke dag op "hun" fietspad tegen komen.

Veel BOA's hebben we hier gelukkig niet. Die twee parkeerwachten die door mijn woonplaats fietsen ken ik bij voornaam :D .
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Lomito

Ik denk dat het eerder pas ergens in september gaat worden dat er iemand van overheidswege genaaid wordt. En dan is mijn tientje toch een mooie verzachting van het boeteleed.

Al eens gedacht aan een spaarsysteem zoals we dat kennen van cafés: elke maand legt elke deelnemer 5 euro in en daaruit wordt dan de helft (!!) van elke boete betaald. Blijft er na een jaar geld over dan wordt dit gebruikt voor een BBQ of uitstapje.
Win, win, win... :mrgreen:
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Goedemorgen mede-Stromers (en met dit onderwerp alle SPers),
inderdaad zal ik een gezonde kans gaan maken op dat tientje. Simpelweg omdat ik iedere week zo'n 450 km op de teller bijtik.
De ochtendrit start serieus vroeg, zelden na 05.00 vertrek. Dan is er eigenlijk niemand dus als ik dan het "geluk" heb om Politie tegen te komen hebben die zeker de tijd voor me.
De middagrit zal de grootste kans van slagen hebben om de staatskas extra te spekken. Ik moet door een aantal dorpskernen langs de N225 (Leersum - Amerongen - Elst - Rhenen) waarbij ik heel nadrukkelijk op het fietspad blijf.

Of de Politie snel gaat handhaven weet ik niet; het lijkt me nou niet een heftig onderwerp om daar capaciteit voor in te zetten. Ik ga mee met de eerdere schrijvers: een week/dag-actie om even de aandacht er aan te geven.

Toch denk ik dat, als ik me niet te bezopen gedraag op het fietspad, een goede kans maak om doorgelaten te worden. Ik rijd echt geheel netjes met helm, altijd licht aan (niet verplicht; wel gewaardeerd door de Politie), reflecterend vestje (idem), reflecterende handschoenen (idem). Daarnaast rijd ik grotendeels door Gelderland. En juist daar zijn is er SP-discussie gaande.....en mogelijk heeft de Politie eenzelfde idee.....

Fiets ze. Ben benieuwd wie het tientje gaat claimen........
Reinout
Lomito

De reden dat ik deze topic gestart ben is om te peilen in hoeverre onze politie werk gaat maken van handhaving. Hoewel ik zeker weet dat ze wel iets beters te doen hebben vermoed ik dat vooral de komende weken extra gecontroleerd gaat worden op de plaats op de weg. In het verleden hebben ze dat "gedrag" steeds laten zien, even laten merken dat het menens is om daarna de zaak te laten verslappen.

Hier vlakbij was een 80 km/u-weg die werd omgedoopt tot zone 60. Daar hebben ze wekenlang flink bonnen lopen uitdelen tot de bron opdroogde en sindsdien heb ik ze daar nooit meer gezien.

En ik zie het als een daad van verzet om de nieuwe op-de-rijbaan-regel te negeren en deze daad te belonen met een kleine vergoeding om de pijn van de boete te verzachten.

Mijn idee voor een spaarregeling is dan ook serieus. Of je nu een boete van €90 of €45 moet ophoesten voelt toch wel anders. En zo wordt de drempel kleiner om de veiligste plaats op de weg te kiezen!

En valt het allemaal mee met de boetes dan kunnen we besluiten de deelnemers terug te betalen maar in mijn optiek is het veel leuker om dat overschot te besteden aan een leuke activiteit, een BBQ of een bezoekje aan de Eurobike en/of Stromer-fabriek.
Gebruikersavatar
Zespri
Runner-up
Runner-up
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mei 2017, 00:53
Locatie: derde boom rechts

Meestal begint het gezeur na de zomervakantie als iedereen weer naar z'n werk en of school moet.

Fietsers zijn meestal rond de herfst aan de beurt van wege de verlichting..

Dus ik schat in dat de eind augustus begin September de maanden voor het eerste gezeik en de herfst oktober / november voor de tweede kans.
Karst
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 84
Lid geworden op: 16 feb 2019, 18:18
Locatie: IJmuiden
Merk SP: Stromer ST5

Ik heb het al eens eerder aangekaart. Door op het fietspad te blijven rijden zal het wegverkeer niet aan de SP wennen...

Of willen we het hoe de motorrijder het voor elkaar heeft gekregen vwb met file tussen de auto’s doorrijden (gedoogbeleid)
ST5
Plaats reactie