Zo... net bij de FM in Amsterdam geweest voor een eerste onderhoudsbeurt. De heenweg naar de FM heb ik voornamelijk op het fietspad doorgebracht, de terugweg afwisselend tussen de auto's en tussen de fietsers. Wat me wel opviel:
- In Amsterdam is het erg druk op het fietspad. Niet alleen fietsers letten daar niet goed op, ook voetgangers menen dat de weg van hun is. Het fietsen in Amsterdam op het fietspad is dan ook erg onrustig.
- In tegenstelling tot de onrust op het fietspad, is het een genot om tussen de auto's op goed asfalt te rijden. Het is wel flink doortrappen, maar als je gebruik kunt maken van de slipstream van de auto voor je, is het fietsen (op een breed en strak asfalt) heerlijk. Tussen de auto's moet je wel gewoon in het midden van de weg fietsen. Wees vooral niet te bang, eis gewoon je plek op. Ik heb het voordeel (...) dat ik geen spiegels gemonteerd heb, dus zie alleen de dingen die achter me gebeuren als ik me echt omdraai. Ik heb wel de indruk dat door de recente maatregel (snorfietsers moeten binnen de ring ook op de weg moeten rijden), de automobilisten in Amsterdam er aan gewend zijn dat ze de weg zullen moeten delen met de brommers/snorfietsers/speed pedelecers.
- Omdat je in Amsterdam soms op de weg tussen de auto's en soms op het brom-/fietspad moet zijn, is het wel flink oppassen geblazen. Op een gegeven moment fietste ik achter een vrachtwagen. Ik had omdat ik prinsheerlijk in het midden van de weg reed wel beperkt zicht naar voor. Daarbij moest ik er wel voor zorgen dat ik tussen de auto's een snelheid fietste ergens in de buurt van de 42-45 km/uur. Omdat je goed moet opletten wat er om me heen gebeurde miste ik het kleine witte bordje waarop was aangegeven dat bromfietsers van de weg af moesten en weer terug het brom-/fietspad op moesten. En zo bevond ik me plotseling als enige fietser tussen de auto's in de tunnel onder het CS. Je hebt gelijk geen keuze, dus versnelling erbij en helling af met flink doortrappen haalde ik wel de 56,4 km/uur.
(uiteraard op de OMNI).
- Het telkens moeten wisselen van de weg naar het brom-/fietspad vind ik trouwens maar een gevaarlijke onderneming. Auto's die achter je rijden blijven immers gewoon op de weg. Ter hoogte van het invoegmoment naar het brom-fietspad moet jij flink vaart minderen om vervolgens via een smalle opening in de stoeprand je tussen de langzame fietsers zien te manouvreren. Als je vervolgens zo'n invoegmoment hebt gemist, is het vervolgens onmogelijk om ergens verderop alsnog het brom/fietspad te pakken. Ik zag mijn kans schoon om bij het eerstvolgend stoplicht het eerste de beste fietspad (!!) op te schieten. Wie dit bedacht heeft, heeft zelf veel te weinig op een speed pedelec (of brommer) gezeten. Als je een stad niet kent, dan is de kans groot dat je dit soort verplichte invoegmomenten gaat missen. Ze zijn zo slecht aangegeven... Wanneer je het omgekeerde moment mist, dus dat je van het brom-/fietspad af moet en de weg op moet, is dat veel minder erg. Als je dit moment mist, dan zit je gewoon nog een tijdje op het fietspad tussen de fietsers. Omdat er nauwelijks gecontroleerd wordt, is de kans op een boete gering. Met een aangepaste snelheid is kun je op het fietspad zonder al te veel problemen gewoon rijden.