Gezellig op de rijbaan...

Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Ja gezellig is het af en toe.
Het aanspreken van medeweggebruikers laat ik achterwege. Op zijn slechts kan de situatie kan toch alleen maar escaleren en in het meest gunstige geval trek de ander er zich toch niets van aan.
Maar Ik heb gisteren voor het eerst een negatieve ontmoeting gehad met een mede speedelecer (ook al vond hij dat hij dat niet was. Hij is een fietser!). Nog nooit meegemaakt maar goed, voor alles een eerste keer.

Bij het ingaan van de Heinenoord tunnel zie ik voor me iemand op een e-bike met hoge snelheid aankomen.
Hij gaat tegen het verkeer in, via de tunnel voor landbouwverkeer en brommers de tunnel in. Ik gebruik deze tunnel ook , aangezien ik niet in de fietstunnel mag (en omdat je dan lekker snel zonder roltrappen kan doorrijden).
Wat mij opvalt is dat deze meneer erg snel gaat, maar geen kentekenplaat heeft en geen helm draagt, spiegel ontbreekt ook.
Even verder op schiet hij naar links, de rijbaan overstekend terwijl een vrachtwagen probeert zijn Dixie's te lossen, zonder richting aan te geven het fietsgedeelte in. Okee, ieder zijn ding, maar veilig is anders. Gelukkig had ik al dit al verwacht en hield afstand. Overigens had hij wel een remlicht op de fiets.
Aan het eind van de tunnel aangekomen ga ik richting de roltrappen. Daar aangekomen komt deze heer ook net aansnellen en gaat net voor mij de roltrap op. (Hoppa die overwinning heeft hij maar alvast te pakken)
Op de roltrap meent hij mij de les te moeten lezen over het gebruik van de tunnel voor het langzame verkeer. Ik ben namelijk een fiets meent hij. (volgens mij doelt hij op mijn vervoersmiddel en niet op mijn lichaamsvormen) Ik geef aan dat ik er weliswaar uit zie als een fiets, maar dat niet ben en wijs hem op mijn kentekenplaat. Verder geeft ik hem aan dat hij in mijn optiek ook geen fietser is. Nadat de man niet anders weet dan te blijven herhalen dat ik een fiets ben vervolgen wij onze weg. Ik trek op maar de heer blijft, geïrriteerd en zeer verbeten in mijn wiel zitten. (ik kan dat zien want ik heb WEL een spiegel). In alle wijsheid heb maar even de druk van de pedalen gehaald en de beste man laten inhalen. We rijden dan circa 42 km/u en zijn "fiets" kan nog iets harder. Met een enorme krachtinspanning vervolgt deze meneer zijn weg. Liggend op zijn stuur met een verzet waar Tom wel wereldkampioen tijdrijden was geworden. Ik gun hem 100 meter ruimte en vervolg op mijn gemak mijn weg naar huis.

Nu ben ik de laatste om te zeggen dat ik me altijd aan de regels houd, maar zonder helm rijden is ten eerste oliedom en ten tweede word ik zo moe van mensen die vinden dat ze over dit soort geneuzel mij aan moeten spreken.
Ik hoop oprecht dat deze meneer nooit ten val komt en nog veel meer dat hij nooit een ander meeneemt in zijn ongeluk.
Verder hoop ik dat hij of zijn frustratie van kantoor of uitzichtloze huwelijk lekker daar houdt als hij op weg is.
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Tja, soms kan je maar beter een vrolijk deuntje neurien.. Een alerte politieagent zal hem vroeg of laat wel viseren en hem met een boete voorzien waar hij z'n "fiets" en uitrusting mee had kunnen fiancieren.. :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Eigenwijzen heb je overal....

Maar help mij even, ik snap je tekst niet goed.
Eerst schrijf je:
Hij gaat tegen het verkeer in, via de tunnel voor landbouwverkeer en brommers de tunnel in. Ik gebruik deze tunnel ook , aangezien ik niet in de fietstunnel mag (en omdat je dan lekker snel zonder roltrappen kan doorrijden).
Om vervolgens wél naar naar de roltrap te gaan;
Aan het eind van de tunnel aangekomen ga ik richting de roltrappen. Daar aangekomen komt deze heer ook net aansnellen en gaat net voor mij de roltrap op. (Hoppa die overwinning heeft hij maar alvast te pakken)
Ik fiets met de racefiets af en toe door de tunnel, maar je kunt gewoon de langzaam verkeerbaan pakken en zonder roltrap in en uit.
Gebruikersavatar
Zippybikky
Expert
Expert
Berichten: 108
Lid geworden op: 13 jun 2018, 17:31
Locatie: Voorne-Putten

Klopt maar ik moet verder via de oude Maas en het Spui en dan zijn de roltrappen de snelste optie.
Door Heinenoord is drama als je snel wil rijden.
Overigens ,stoute Daniël mag je op de fiets helemaal niet door de tunnel van het langzame verkeer 😉
Maar iedereen op de racefiets doet dat wel, ik ook 😙
Remember to do things which are right rather than things that are easy
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Mark78 schreef: 19 sep 2018, 10:15 Goed, dan zijn we het snel eens! :cool2:

Dusss, gaan we nu allemaal, waar het zonder gevaar voor eigen leven kan, op de rijbaan? Als alle leden van dit forum het goede voorbeeld geven zijn we al een heel eind!

Wat ik nog wel eens een goede actie zou vinden is dat er een keer een gezamenlijke (demonstratie-) rit op forens tijden wordt gehouden op stukken waar veel sp-ers rijden. Wat spandoeken langs de route... Lokale tv en krant erbij...

Wellicht dat zo automobilisten het gaan begrijpen? Vanuit de overheid hoef je geen initiatief te verwachten.

Op het stuk dat ik op de rijbaan moet, is het alleen lastig waar er ook auto forenzen rijden. Lees: het stuk tussen Eelde en Groningen. Een typische doorgaande weg die alle forenzen 's ochtends en 's middags moeten nemen om op en af de snelweg te komen.
Amsterdam is Groningen niet jongen !
Ik betaal je treinkaartje als je deze kant op wil komen, en een ritje durft te maken van Amsterdam C.S, naar mijn werk in Amsterdam-Zuid ! Ik doe het niet, want de rest van het volkje hier snapt er geen bal van, dat wij op de rijbaan moeten. De Politie hier vindt het prima als je op de fietspad rijd want het is echt niet te doen. De helft van de taxichauffeurs zijn net van de boot af, en hebben schijt aan alles-brommers,SP ers,voetgangers noem maar op. Liever 90 euro boete dan een dwarslaesie !!
Ik fiets lekker 25km op de aangewezen plek, maar in A'dam lekker op de fietspad, maar met GEPASTE snelheid !......met helm,zonder kenteken :bu: :aq :dwarf: :ay
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

dwz ‘stealth- uitvoering....
dwz ‘stealth- uitvoering....
D2525057-395D-4354-9D02-F5B9F236CCF9.jpeg (3.45 MiB) 2849 keer bekeken
Paultje schreef: 04 okt 2018, 08:48
Mark78 schreef: 19 sep 2018, 10:15 Goed, dan zijn we het snel eens! :cool2:

Dusss, gaan we nu allemaal, waar het zonder gevaar voor eigen leven kan, op de rijbaan? Als alle leden van dit forum het goede voorbeeld geven zijn we al een heel eind!

Wat ik nog wel eens een goede actie zou vinden is dat er een keer een gezamenlijke (demonstratie-) rit op forens tijden wordt gehouden op stukken waar veel sp-ers rijden. Wat spandoeken langs de route... Lokale tv en krant erbij...

Wellicht dat zo automobilisten het gaan begrijpen? Vanuit de overheid hoef je geen initiatief te verwachten.

Op het stuk dat ik op de rijbaan moet, is het alleen lastig waar er ook auto forenzen rijden. Lees: het stuk tussen Eelde en Groningen. Een typische doorgaande weg die alle forenzen 's ochtends en 's middags moeten nemen om op en af de snelweg te komen.
Amsterdam is Groningen niet jongen !
Ik betaal je treinkaartje als je deze kant op wil komen, en een ritje durft te maken van Amsterdam C.S, naar mijn werk in Amsterdam-Zuid ! Ik doe het niet, want de rest van het volkje hier snapt er geen bal van, dat wij op de rijbaan moeten. De Politie hier vindt het prima als je op de fietspad rijd want het is echt niet te doen. De helft van de taxichauffeurs zijn net van de boot af, en hebben schijt aan alles-brommers,SP ers,voetgangers noem maar op. Liever 90 euro boete dan een dwarslaesie !!
Ik fiets lekker 25km op de aangewezen plek, maar in A'dam lekker op de fietspad, maar met GEPASTE snelheid !......met helm,zonder kenteken :bu: :aq :dwarf: :ay
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Hoi Paultje,

Vertel mij wat, ik heb vier jaar in Amsterdam gewoond.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Paultje
Expert
Expert
Great Britain
Berichten: 228
Lid geworden op: 13 aug 2017, 09:02

Mark78 schreef: 04 okt 2018, 09:11 Hoi Paultje,

Vertel mij wat, ik heb vier jaar in Amsterdam gewoond.
:ay :ay :ay :ba
:ba Stromer ST5 (stealth-uitvoering !! :aq ), regio Amsterdam, woon-werk 26km enkel.......
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik snap je helemaal Paultje. Ik kom regelmatig in Amsterdam en de verkeers-anarchie is daar in werkelijk niets te vergelijken met de rest van Nederland, andere grote steden incluis. Het verbaast me telkens weer hoeveel er nét goed gaat in dit pandemonium. Maar op de één of andere manier is elke Amsterdammer eraan gewend dat het gaat zoals het gaat; iedereen lost alles naar eigen inzicht op, en dat eigen inzicht gaat (goed of slecht) altijd vóór de verkeersregels.

Ik heb diep respect voor iedereen die zich op een SP dwars door onze hoofdstad durft te bewegen en ik snap dat je hiervoor je eigen oplossingen kiest, want dat doet iedereen in A'dam.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Stiekem vond ik het eigenlijk wel erg leuk om met hoge snelheid op mijn hybride door de stad te crossen.... 8-)
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Plaats reactie