Gezellig op de rijbaan...

mrstrom

Herkenbaar dit, bij mij is het ook laatste weken minder. Het is een wat subjectieve meting natuurlijk. Je ziet ook meer andere speedpedelecs en je merkt op feestjes/verjaardagen, dat men er meer over praat. De kentering die net nodig was om van die chagrijnen af te komen?
Mark78
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 327
Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
Locatie: Groningen
Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2

Inderdaad erg herkenbaar. Maar ook herkenbaar dat het beter wordt. Het gebeurt mij nu alleen nog dat ik krap wordt ingehaald. Laatst met de mededeling van ga zoveel mogelijk rechts rijden. Dat doe ik dus expres niet. Reden: veel meer krap inhalende automobilisten. Jammer voor de man/vrouw in de auto dat ie er niet langs kan. Ik blijf daar rijden met hetzelfde recht. Zo hou ik tenminste ruimte over voor uitwijken als er toch 1 te krap inhaalt.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Mark, je hebt helemaal gelijk om je plek midden op de weg op te eisen. Als je aan de rechterkant van de rijstrook gaat rijden, zul je heel vaak "de stoeprand" moeten opzoeken omdat een auto de situatie verkeert inschat en naar rechts moet uitwijken., bijvoorbeeld om een botsing met een tegenligger te voorkomen.

Ik kies voorlopig nog gewoon voor het fietspad, ook als die alleen voor fietsers bestemd is. Aan het eind van een ritje van zo'n 60-70 km heb ik ook niet eens zin continue 45 km/uur te moeten rijden. Ik denk dat geen ene automobilist blij wordt van een speed pedelecer die op de rijbaan "slechts" 30-35 km/uur rijdt.
Witte ST3 van maart 2019
mrstrom

Als je rustig rijdt dan kan je beter niet op de rijbaan. Op de rijbaan moet je wel naar minimaal 45km/u anders rijd je iedereen in de weg.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 17 apr 2019, 12:07 naar minimaal 45km/u anders rijd je iedereen in de weg.
Tja, en dat is nou net het probleem. De maximale snelheid van een SP is 45km/u en met geen enkel merk SP kun je op dit moment over langere stukken continu 45km/u aanhouden als kruissnelheid. Het is al uit diverse onderzoeken gebleken dat de meeste SP'er op de rijbaan een gemiddelde snelheid van 35km/u rijden.

Volgens jouw criteria moet elke SP dus op het fietspad.
Maar dat staat niet zo in de wet.
En zo zijn we weer rond, wat dit is juist de kern van deze hele discussie.

Voor wat betreft het "iedereen in de weg rijden": het is maar net vanuit welk perspectief je redeneert. Er wordt binnen de bebouwde kom steeds meer infra aangelegd waarbij de fietser de norm is, en de automobilist de gast. Dan rij je dus helemaal niemand in de weg met je SP, en de automobilist heeft zich maar aan te passen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik ga alleen op de 50km/h rijbaan als ik 40+ (GPS snelheden) aan kan houden. Langzamer is een grote bak ellende, en het lijkt me ook dat als je om wat voor reden dan ook max 35 haalt dat de meeste agenten dat wel zullen begrijpen.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
mrstrom

Stromeur schreef: 17 apr 2019, 12:21
mrstrom schreef: 17 apr 2019, 12:07 naar minimaal 45km/u anders rijd je iedereen in de weg.
Tja, en dat is nou net het probleem. De maximale snelheid van een SP is 45km/u en met geen enkel merk SP kun je op dit moment over langere stukken continu 45km/u aanhouden als kruissnelheid. Het is al uit diverse onderzoeken gebleken dat de meeste SP'er op de rijbaan een gemiddelde snelheid van 35km/u rijden.

Volgens jouw criteria moet elke SP dus op het fietspad.
Maar dat staat niet zo in de wet.
En zo zijn we weer rond, wat dit is juist de kern van deze hele discussie.

Voor wat betreft het "iedereen in de weg rijden": het is maar net vanuit welk perspectief je redeneert. Er wordt binnen de bebouwde kom steeds meer infra aangelegd waarbij de fietser de norm is, en de automobilist de gast. Dan rij je dus helemaal niemand in de weg met je SP, en de automobilist heeft zich maar aan te passen.
De wegen die erop ingericht zijn, met de auto is te gast, dan is de SP ook te gast lijkt me.

Grote stukken 45km/u, valt tegen bij harde tegenwind, maar anders haal je dat wel toch? Ik denk echt dat als je onder de 35km/u rijdt je tussen de autos wel uit de pas bent. Ik hoef maar iets van 3km tussen de autos en dat is prima te doen, rijdt dan zeker boven de 45km/u als het kan. Ik vraag me ook af hoe andere niet-stromer SP's dat doen. Die halen niet altijd de max. (snelheden op display stromer)

In amsterdam moeten de snorfietsen (max 25km/u) nu ook tussen de autos. Hoe dat gaat zijn zullen we merken. Maar er is zeker een verschil tussen korte binnen-de-bebouwde-kom stukken en de langere/bredere verbindingsstukken ook bi-bebouwdekom. Bij de laatste wordt het lastiger.
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

Kort door de bocht komt het erop neer, auto pesten en de ongevallen statistieken van de SP'ers omhoog halen.. :mrgreen:
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mrstrom schreef: 17 apr 2019, 12:31 Grote stukken 45km/u, valt tegen bij harde tegenwind, maar anders haal je dat wel toch?
De meeste berijders halen het niet en/of willen het niet. Dat blijkt uit alle onderzoeken.

Ik kan wel een tijdje 45km/u aanhouden op mijn Es, maar dat voelt als jakkeren en ik ga mezelf niet laten opjagen door auto's. Als ik jakker, ben ik gemiddeld wat minder geconcentreerd en dus gevaarlijk bezig. Ik hoef gewoon niet hard, harder, hardst ten koste van alles.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
mrstrom

Stromeur schreef: 17 apr 2019, 12:46
mrstrom schreef: 17 apr 2019, 12:31 Grote stukken 45km/u, valt tegen bij harde tegenwind, maar anders haal je dat wel toch?
De meeste berijders halen het niet en/of willen het niet. Dat blijkt uit alle onderzoeken.

Ik kan wel een tijdje 45km/u aanhouden op mijn Es, maar dat voelt als jakkeren en ik ga mezelf niet laten opjagen door auto's. Als ik jakker, ben ik gemiddeld wat minder geconcentreerd en dus gevaarlijk bezig. Ik hoef gewoon niet hard, harder, hardst ten koste van alles.
Dat is ook voor iedereen anders. Doe wat voor jou beste en veiligste voelt. Mij geeft het juist meer de kick om speedy te gaan. Voelt als een lichte motorfiets zonder te veel gedoe. De meeste autos houden je op rechte stuk wel bij, maar na bocht of rotonde of stoplicht ben je ze zo weer kwijt. Ik zou me niet prettig voelen als ik opgedrukt word door een auto, nu rij ik gewoon lekker mee en ben redelijk vlot op het werk.
Plaats reactie