Ik haal alleen 45 (echte) km/uur over een langere periode als...:
- ik geen wind tegen heb (dus de wind moet je wel mee hebben, maar desondanks houd je door je snelheid het gevoel van tegenwind. Pas bij windkracht 5 mee, ervaar je geen wind tegen.),
- de accu nog meer dan 10-20% (dacht ik) aan lading heeft
- mijn spieren al opgewarmd zijn,
- ik niet al meer dan 40km "op tempo" heb gefietst,
- de Stromer via de verschillende parameters op maximale ondersteuning staat ingesteld,
....en dan nog is het slechts 45 km/uur (OMNI-snelheid: 48 km/uur). De meeste auto's rijden harder dan 50 km/uur.
Daarnaast moet het wegdek niet te glad zijn (gladde straatstenen), niet hebben geregend, gehageld of gesneeuwd. Trouwens, op de weg 45 km/uur rijden met een harde zijwind lijkt me ook niet prettig.
Ik haal regelmatig langere stukken 40+ km/uur, maar consequent 48 km/uur op de OMNI rijden, dat valt nog niet mee. Ik durf (zonder je te kennen) de weddenschap wel aan dat jij ook niet in staat bent om consequent voor langere tijd 48 km/uur op de OMNI te rijden. Niet met de ST5, niet met de ST1 of met een Bulls of Klever.
Er zijn wel eens mensen die vinden dat je met een Speed Pedelec niet maximaal 45 km/uur, maar maximaal 60 km/uur zou moeten kunnen om veilig tussen de auto's te kunnen rijden. Ik vind dat een verkeerde oplossing voor dit probleem. Een snelheid van 60 km/uur rijden is op zich niet zo moeilijk als de Speed Pedelec je daar flink bij helpt, het probleem is het op tijd kunnen stoppen en de rommetjes die op de weg kunnen liggen.
Vergeleken met een motor of een scooter heb je veel minder bescherming (denk daarbij aan de massa van het voertuig, maar bovenal aan de kleding die je aan hebt). Een hoopje zand of een paar grindsteentjes in een bocht stellen voor een auto niks voor, op een fiets is dat hoopje zand of zijn die grindsteentjes een heel ander verhaal.