Fietsvergoeding speed pedelecs

Gebruikersavatar
Louis_ST2
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 296
Lid geworden op: 03 sep 2017, 21:28
Locatie: Langeraar

marco-hlv schreef: 23 dec 2017, 11:59
Louis_ST2 schreef: 22 dec 2017, 22:47 19 cent de kilometer.

Vind het wel grappig dat de werkgever maar 214 dagen per jaar mag vergoeden. Er wordt ook rekening mee gehouden dat je ziek bent (circa 13-14 dagen per jaar ?)
kan dat met terugwerkende kracht? Dan ben ik het komende jaar ziek :mrgreen:

Dat is een specifieke CAO regel bij jullie of is dat een algemene regel? Ken 'm niet, ik krijg het gewoon over alle dagen (20 dagen per periode *0.15*35km*2 oid (periodebetaling van 4 weken)) voor zover ik weet.
Dat is de regel van de belastingdienst:

Maximale onbelaste vergoeding per maand = ww enkele reis * 2 * 0,19 cent * 214 dagen / 12 maanden

Bij een vergoeding van minder dan 0,19 cent kan je dan weer meer dagen (onbelast) vergoeden.
Na een ST2 is het nu een zwarte ST2+1 geworden. ww 30 km enkele reis. BF, Winter Contis erop
rvaneijk
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 560
Lid geworden op: 10 sep 2017, 10:41
Locatie: Rotterdam

De provincie Drenthe heeft een nieuwe reisregeling: https://zoek.officielebekendmakingen.nl ... -6181.html. Dit besluit treedt in werking op 1 januari 2018. In dit besluit wordt onder fiets mede verstaan een e-bike, een speed pedelec of een e-scooter.
TOELICHTING REISREGELING PROVINCIE DRENTHE
Het college van Gedeputeerde Staten heeft de ambitie er voor te zorgen, dat er meer gebruik gemaakt gaat worden van het openbaar vervoer of de fiets, werknemers waar mogelijk andere werktijden gaan aanhouden of (vaker) kiezen voor thuiswerken. De vernieuwde reisregeling stimuleert medewerkers zowel voor wat betreft het woon-werkverkeer als bij binnenlandse dienstreizen om meer en structureler gebruik te maken van de fiets, e-bike of speed pedelec, dan wel het openbaar vervoer. Ook heeft de provincie als goed werkgever aandacht voor de vitaliteit van de medewerker.

Met één nieuwe regeling wordt het meer overzichtelijk en duidelijker voor de medewerker. Daarnaast vermindert het de regeldruk doordat bepalingen zijn ingetrokken of fiscaal gunstig zijn gewijzigd. Tevens is de regeling ten opzichte van de vorige regelingen opnieuw gestructureerd, zodat deze beter toegankelijk is. Ook is de terminologie in de regelingen gelijkgetrokken.

De regel dat voor dienstreizen in beginsel gebruik gemaakt moet worden van het openbaar vervoer en wanneer dat niet mogelijk is, dat dan voor de dienstreis gebruik gemaakt kan worden van een dienstauto blijft ongewijzigd. Dat geldt ook voor de regel dat wanneer voor de dienstreis de eigen auto is ingezet, zonder dat daarvoor toestemming is verleend, de medewerker niet voor vergoeding in aanmerking komt. Vanaf de inwerkingtreding van de gewijzigde regeling wordt scherper toegezien op de wijze waarop deze regels door leidinggevenden worden toegepast.
(...)
ARTIKEL 5 FIETSKILOMETERVERGOEDING
In het kader van duurzaamheid vindt de werkgever het belangrijk dat medewerkers zoveel mogelijk met de fiets naar hun werk komen. Medewerkers die voor het woon-werkverkeer gebruik maken van de fiets ontvangen een ongemaximeerde vergoeding van € 0,19 per kilometer. Dit in tegenstelling tot de medewerkers die geen gebruik maken van de fiets. De laatste groep ontvangt een vergoeding van € 0,19 per kilometer met een maximum € 300,--. Daarnaast kan deze groep gebruik maken van de mogelijkheid om het IKB in te zetten voor een fiscaal gunstigere regeling. Het verschil tussen beide is dat de eerste groep de vergoeding netto ontvangt, terwijl de tweede groep brutosalaris omruilt voor de vergoeding en dus effectief slechts een belastingvoordeel geniet.
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1707
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

€0,19 onbelast per kilometer is best fors. Een echte stimulans die fietsen aantrekkelijk maakt.
Je fietst al snel €1500-2000 per jaar bijelkaar.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Deesje
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2018, 18:48

Ik ging bij aanschaf van mijn sp ook uit van 1500,- vergoeding via 'aangepast'/vernieuwd fietsplan (binnen officiele WKR), blijkt dat die zelfs opgehoogd is naar 2249,- voor de fiets zelf, 249,- voor accessoires en de verzekering mag er ook bij. Blij verrast dus, kleine aanpassing is dat het niet meer verrekend mag worden met eindejaarsuitkering of vakantiegeld. Het totaalbedrag wordt uitgekeerd (na indienden van factuur enz) en vervolgens verrekend met PLB uren of bruto-netto met maandsalaris verrekend.
Daar bovenop blijft de reiskostenvergoeding staan, die is geloof ik in basis lager maar op het eind van het jaar wordt ook die weer bruto-netto verrekend.

Ik heb even zitten zoeken waarom dat bedrag opeens zo 'anders' was maar wat ik eruit op maak is dat de werkgever zelf een aantal spelregels mag bepalen...
Per 1 januari 2015 valt het Nationale Fietsplan binnen de werkkostenregeling (WKR). De aanschaf van de fiets (maar ook de fietsverzekering en de Nationale Fietsbon) vallen binnen de vrije ruimte (1,2% van het totale fiscale brutoloonsom). Werkgevers bepalen zelf de hoogte van het aanschafbedrag van de fiets, wie voor een 'fiets van de zaak' in aanmerking komt en hoe vaak een deelnemer mag meedoen. Wij noemen dat de spelregels.
Deesje
Rookie
Rookie
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 jan 2018, 18:48

aabc
Rookie
Rookie
Berichten: 2
Lid geworden op: 15 jan 2018, 14:28
Locatie: Hoornaar, Zuid Holland

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw hier op het forum en heb al heel veel verhalen, tips en adviezen gelezen.
Ben hier aan het rondneuzen omdat ik mijn Riese & Muller Blue Label wil omruilen voor een ST2.

Op onderstaande vraag heb ik nog geen antwoord kunnen vinden maar er vast iemand die dit weet :D
Een werkgever mag een rentevrije lening aanbieden voor een (elektrische) fiets of scooter
zie hiervoor paragraaf 20.2.5 en 4.15 uit onderstaand artikel van de belastingdienst.
https://www.belastingdienst.nl/biblioth ... l#HL-04.16

Is dit dan ook mogelijk voor een Speed Pedelec?
Of valt die tussen wal en schip?
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Zo'n fietsvergoeding kan mensen écht op de fiets krijgen.

Vorig jaar werd deze kerel in de aandacht gebracht in België. 114 km heen en weer, 3 à 4 keer per week. http://www.standaard.be/cnt/dmf20170912_03068034. En dat dus met een klassieke koersfiets, zonder motor. :shock:

Met 23 cent per km en 20 000 km per jaar krijgt hij dus 4500 EUR belastingsvrije fietsvergoeding per jaar. Dat kan dus wel tellen.

In België is vanaf begin dit jaar de fietsvergoeding ook toegestaan voor speed-pedelecs, ook 23 cent per km.
Mijn fietshandelaar (in een klein stadje, net geen 15000 inwoners) geeft aan dat de speedpedelecs sinds die aanpassing erg goed verkopen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie