Staandehouding door politie/BOA

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Stromeur schreef: 18 feb 2018, 23:30 ................... maar waarom geen kinderzitje eigenlijk? We hebben een mama hier op het forum die er wel eentje op de Stromer heeft, en zij zet gewoon haar werktas in het stoeltje als er geen kind in zit.
In mijn handleiding staat, onder het kopje kinderzitjes en fietskarren, uitdrukkelijk en letterlijk:
"Op Stromer S-Pedelecs mogen geen kinderzitjes worden gemonteerd!"

M.b.t. de discussie over kinderen vervoeren in een fietskar achter de Stromer:

Artikel 61b RVV, lid 1:
Het is verboden personen te vervoeren in de open of gesloten laadruimte van een motorvoertuig of bromfiets en in of op een aanhangwagen achter een motorvoertuig of bromfiets.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Chris schreef: 19 feb 2018, 16:08 De stromers (en misschien wel wel alle s-pedelec) volgens mij echter maar 1 dus dan zou een kinderzitje met kind helaas ook niet mogen.
Op mijn kenteken bewijs staat expliciet vermeld dat mijn SP maar 1 zitplaats heeft. Maar mijn zoon van bijna 9 zit ook regelmatig achterop. Ik fiets dan uiteraard wel rustig en met lagere ondersteuning.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Stromeur schreef: 08 nov 2017, 14:09 Op je Stromer moet je je rij- en kentekenbewijs bij je hebben.
Vanochtend voor het eerst sinds ik rijd op mijn Stromer aangehouden door de politie en precies die vraag van rijbewijs/kenteken kreeg ik, maar was nog niet helder en besefte me dat ik alleen mijn rijbewijs bij me had. Die maar gegeven in de hoop dat het voldoende was. Ondertussen leuke vragen over de fiets hoe hard het dan gaat enz. Uiteindelijk na een paar minuten kon ik weer verder.

Zou mijn kentekenbewijs moeten opzoeken waar die ligt, misschien voor de zekerheid dat maar eens wel standaard bij me hebben. Blijkbaar is een rijbewijs voldoende voor een controle? Of wisselt het met de ene agent en de andere?
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

tjeerd schreef: 24 nov 2022, 14:59 Vanochtend voor het eerst sinds ik rijd op mijn Stromer aangehouden door de politie en precies die vraag van rijbewijs/kenteken kreeg ik, maar was nog niet helder en besefte me dat ik alleen mijn rijbewijs bij me had. Die maar gegeven in de hoop dat het voldoende was. Ondertussen leuke vragen over de fiets hoe hard het dan gaat enz. Uiteindelijk na een paar minuten kon ik weer verder.

Zou mijn kentekenbewijs moeten opzoeken waar die ligt, misschien voor de zekerheid dat maar eens wel standaard bij me hebben. Blijkbaar is een rijbewijs voldoende voor een controle? Of wisselt het met de ene agent en de andere?
Hebben ze ook aangegeven waarom ze je staande hielden en jouw "papieren" wilden zien? Voor zover ik het onthouden heb mogen ze je niet zomaar aanhouden en om legitimatie vragen...
Het is afhankelijk van wat voor controle je kreeg. Als het over je voertuig gaat, of over een overtreding, dan willen ze ook jouw kentekenpapieren zien.

("papieren" tussen quotjes omdat het tegenwoordig plastiekjes zijn)
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
TomSP
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 247
Lid geworden op: 15 sep 2019, 19:49
Merk SP: Stromer ST3 Pinion
Km-stand: 23276

Aan worden gehouden betekend meestal dat je ergens van verdacht bent. Lijkt me hier niet het geval.

Als een agent je laat stoppen en je papieren enzo wil zien dat heet dat een staande houding en daarvoor hoeven ze geen reden te hebben.
Op een motorvoertuig moet je je papieren gewoon bij je hebben, net als je rijbewijs.
Dit is opgenomen in artikel 160 van de wegenverkeerswet:
https://wetten.overheid.nl/BWBR0006622/ ... Artikel160

Groene kaart voor de verzekering is voorzover mij bekend geen verplichting meer, maar wordt het wel aanbevolen deze bij je te hebben.
10-2019 - 10-2022 Stromer ST1x Ocean - 14417 km
10-2022 - ... Stromer ST3 Pinion Deep Black - 8864km and counting
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22829
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Er is een verschil tussen worden aangehouden en worden staande gehouden. Een aanhouding is een arrestatie. Je moet mee naar het bureau. Bij een staande houding (dat was hier het geval) spreekt de politie je aan op straat en deelt in bepaalde gevallen een boete uit, waarna je je weg weer kunt vervolgen.

In beide gevallen ben je verplicht om jezelf te legitimeren en je rijbewijs (in dit geval tevens geldig als legitimatiebewijs) en kentekenbewijs te laten zien. (Dat geldt inderdaad ook voor een speed pedelec. Moet je gewoon bij je hebben.)

Je bent echter niet tot antwoorden verplicht en de politie moet jou vertellen waarom je staande bent gehouden.


Jou staande houden puur omdat ze nieuwsgierig zijn naar de speed pedelec is voor de politie officieel niet voldoende reden. Aan de andere kant, als de sfeer gemoedelijk is en ze willen even een praatje... niet per se een moment waarop ik op mijn rechten ga lopen hameren. Mag dat mag je wel degelijk.


Heeft de politie jou verteld waarom je staande bent gehouden?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
tjeerd
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 144
Lid geworden op: 11 dec 2017, 18:12
Locatie: Voorne-Putten (NL)
Merk SP: Stromer ST2 2018

Zal het even verder toelichten. Het was sowieso staande gehouden inderdaad. Er stonden langs het populaire-route-fietspad op een bepaalde plek meerdere agenten in een geel hesje, dus dit was een gerichte controle-actie. Toen ik er uit werd gepikt begon ze al over dat ik ook nog een spiegel had en ik was gewoon niet helder genoeg zo vroeg op de ochtend om te beseffen wat nou haar openingszin daarvoor was. Omdat dit de eerste keer was ben ik als autist-neigend figuur dan van mijn routine af, maar ik denk dat het iets met controle van alles en nog wat voorbij komt qua verlichting/rijbewijzen/enz. was.

En ik zou naar aanleiding van dit gebeuren mijn kentekenbewijs opzoeken, maar ik werd er terecht op gewezen door mijn wederhelft dat ik die al in mijn geldbuidel zou hebben zitten tussen alle andere pasjes. En dat klopte ook :). Dus wat dat betreft voldoe ik gelukkig al jaren wel aan de plicht. Omdat ik hem nooit nodig heb gehad was ik dat gewoon volledig vergeten dat ik hem bij me had.

En het gesprek was vriendelijk en geïnteresseerd en dan fiets ik daarna weer vrolijk verder en ben ik de helft alweer vergeten of ik word gewoon ouder en vergeetachtiger ;p
.....__o
.._ \<_
(_)/(_)
ST2 2018 🔋983 Wh :: 🏠-🏢 22 ㎞. :: ⏱ ~40 min :: Afbeelding
Plaats reactie