(België) Vlaams Parlement wil op termijn snelwegen voor elektrische fietsen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

De Vlaamse regering moet er alles aan doen om elektrisch fietsen te stimuleren. De fietsinfrastructuur moet zo goed mogelijk aangepast zijn aan de snelheid, het vermogen en de grootte en breedte van die fietsen. Dat staat in een resolutie van Björn Rzoska (Groen) die de drie meerderheidspartijen onderschreven. Op lange termijn kunnen er zelfs elektrische­fietssnelwegen, alleen voor elektrische fietsen en bromfietsen, aangelegd worden.

De partijen vragen in de resolutie om via het Fietsfonds middelen uit te trekken om de lokale besturen te ondersteunen bij de aanpassing van lokale infrastructuur aan (snelle) elektrische fietsen. Er wordt ook gevraagd om het auto- en fietsnet zoveel mogelijk te ontvlechten. Zo nodig moeten maatregelen worden getroffen om snelle elektrische fietsen extra te beschermen, onder meer met veilige kruispunten en aangepaste verkeerslichten.

"Het is dringend tijd dat elektrisch fietsen niet alleen gestimuleerd, maar ook gehonoreerd wordt", zegt initiatiefnemer Björn Rzoska. "Elektrische fietsers moeten gebruik kunnen maken van aangepaste en veilige infrastructuur, zodat we het volle potentieel kunnen benutten."

"We willen dat de speedpedelec fiscaal en technisch als een fiets wordt beschouwd en niet als een bromfiets", zegt Lies Jans van N-VA. "Je kan er ook perfect je kleine kinderen mee naar school begeleiden, net als met een gewone fiets: traag en zonder uitstoot."

Martine Fournier van CD&V wil vooral een oplossing voor de homologatie. Er is immers nog geen Vlaamse instantie die de homologatie van speedpedelecs en andere lichte elektrische voertuigen uitvoert. Het is al voorgevallen dat mensen met hun vraag naar een autokeuringscentra werden gestuurd.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2017/10/19 ... e-fietsen/
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Die fietskar gaat mss sneller mogen dan we denken :cool2:
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fantastisch nieuws! Er beginnen zo her en der echt beleidspersonen wakker te worden. :cool2:
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Dreiky
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 84
Lid geworden op: 05 sep 2017, 22:08

Er is wel nog een groot verschil tussen de ballonnetjes die de politiekers oplaten en hetgene er in werkelijkheid gebeurd.
Zo is het niet abnormaal dat er jaren overgaan voor iets gebeurd.
Ikzelf en vele Belgen met mij kunnen maar jaloers zijn op de fietspaden in Nederland.
Als ik voor mezelf kijk gaat mijn 25km woonwerk traject over 10km goed fietspad, 10km fietspad met wel wat onderhoudsproblemen en de voor de rest slecht of geen fietspad.
ST1x. Tram 5 staat al even voor de deur. ;)
Gebruikersavatar
Zebbernaut
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 770
Lid geworden op: 04 okt 2017, 19:15
Locatie: Mechelen (België)
Merk SP: Stromer ST2
Km-stand: 20000

Klopt helemaal, ik ben wel gezegend met 80% van mijn rit jaagpad en goede wegen, 20% is in iets slechtere staat.
Buzze
Expert
Expert
Berichten: 266
Lid geworden op: 20 dec 2017, 13:16
Locatie: Antwerpen - Noorderkempen

Misleidende titel. Bjorn Rzoska zit voor zover ik weet nog altijd in de oppositie.

Het parlement kan dit misschien wel willen, hoe ze dit gaan betalen is een andere zaak. Ze zijn nog altijd bezig met de huidige infrastructuur op orde te krijgen. Ook dat moet allemaal uit het fietsfonds komen, en dan is er nog niet aan de SP's gedacht.
Hier in de Noorderkempen kunnen we nu eindelijk (bijna) volledig via de fiets-o-strade naar Antwerpen, maar het recente tragische ongeval van die spoedarts heeft een hele discussie doen losbarsten over of de SP wel op een fietsostrade thuis hoort.
Scheldelaan-Stromer
Plaats reactie