Pagina 1 van 2

Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 08 okt 2020, 20:54
door Stromeur
EU Verordening 168/2013, ofwel "de typegoedkeuring", gaat opnieuw bekeken worden door de Europese Commissie.

Aanleiding is het groeiend aantal LEVs (light electric vehicles) dat buiten de typegoedkeuring valt, en klachten uit de markt dat de doorontwikkeling van voertuigen die wel binnen deze regeling vallen - waaronder Speed Pedelecs - wordt belemmerd door een buitengewoon ingewikkelde set regels.

Alle nu bekende LEVs zullen in deze review door de Europese Commissie worden meegenomen. Denk daarbij niet alleen aan e-bikes en speed pedelecs, maar ook aan e-bakfietsen, hoverboards, electrische scooters, e-cargobikes etc. Ook zal worden bekeken hoe de positie van LEVs nu in de wegcodes van de afzonderlijke EU landen is geregeld.

Lees hier het artikel:

https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... tent=Email

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 10 okt 2020, 00:02
door Stromeur

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 10 okt 2020, 13:38
door Stijnemans
Stromeur schreef: 10 okt 2020, 00:02 In het Nederlands:

https://nieuwsfiets.nu/2020/10/07/leva- ... wat-nu_373
Kijk aan. Hoopvol!

De EU kennende kunnen we in 2031 een conclusie verwachten.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 10 okt 2020, 14:15
door MarcelH
Van mij mogen mooie knipperlichten verplicht worden.
Als motorrijder vindt ik dat wel prettig, hand uitsteken betrap ik mijzelf dat ik dat meestal niet doe, behalve als ik bewust ergens voor wil.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 09:15
door Slowracer
MarcelH schreef: 10 okt 2020, 14:15 Van mij mogen mooie knipperlichten verplicht worden.
Als motorrijder vindt ik dat wel prettig, hand uitsteken betrap ik mijzelf dat ik dat meestal niet doe, behalve als ik bewust ergens voor wil.
:cool2: :ay
Ik zou het vooral veiliger vinden, kan je twee handen aan het stuur houden. Ik merk dat ik in bepaalde situaties toch fors "gas" terugneem om veilig mijn hand uit te kunnen steken.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 09:23
door Stromeur
Behalve de EU typegoedkeuring is er de landelijke wetgeving en daarin zitten veel verschillen. En dan hebben we nog de garantievoorwaarden van de fabrikant.

Nu zijn er b.v. landen waar je niet eens de band mag vervangen door een ander merk/type dan dat er af fabriek op zit (zoals Duitsland). En je ziet dat fabrikanten van handige onderdelen zoals Ergotec met eigen keuring komen (het zgn "Safety Level" bij Ergotec) zonder dat je deze onderdelen legaal kunt monteren. Zo'n eigen keurmerkje zegt feitelijk/wettelijk niks, maar het is het enige houvast dat we nu hebben als we iets anders willen monteren dan wat optioneel door de fabrikant wordt aangeboden (als dat aanbod er al is).

Ik zou het prettig vinden als we meer onderdelen mochten (laten) vervangen zonder dat daarmee de typegoedkeuring vervalt. Banden naar keus met een ECE-R75 keurmerk b.v. mogen, mis ze maat hebben die de fabrikant opgeeft, op elke SP worden gemonteerd. Wat mij betreft mag er een vergelijkbaar algemeen SP-geschikt keurmerk komen voor onderdelen zoals sturen, stuurpennen, zadelpennen e.d.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 09:31
door Stromeur
En weg met die verplichte ambergele reflectoren op de voorvork. Reflectiestreep op ECE-R75 banden in de hele EU legaal + verplicht maken en klaar ben je.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 11:48
door MarcelH
Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:31 En weg met die verplichte ambergele reflectoren op de voorvork. Reflectiestreep op ECE-R75 banden in de hele EU legaal + verplicht maken en klaar ben je.
200% mee eens !!

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 19:25
door Flyy
Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:23

Nu zijn er b.v. landen waar je niet eens de band mag vervangen door een ander merk/type dan dat er af fabriek op zit (zoals Duitsland).
Diese Information ist leider falsch. Wenn der Reifen ece-r75 zertifiziert ist und die Größe des Reifen in der CoC steht, kann man den Reifen auch verwenden.


Helaas is deze informatie niet correct. Als de band ECE-R75 gecertificeerd is en de maat van de band in de CoC staat, kan de band ook gebruikt worden.

Re: Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Geplaatst: 12 okt 2020, 20:17
door Stromeur
Flyy schreef: 12 okt 2020, 19:25
Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:23

Nu zijn er b.v. landen waar je niet eens de band mag vervangen door een ander merk/type dan dat er af fabriek op zit (zoals Duitsland).
Diese Information ist leider falsch. Wenn der Reifen ece-r75 zertifiziert ist und die Größe des Reifen in der CoC steht, kann man den Reifen auch verwenden.


Helaas is deze informatie niet correct. Als de band ECE-R75 gecertificeerd is en de maat van de band in de CoC staat, kan de band ook gebruikt worden.
Vreemd. Ik heb dit eens van Stromer zelf vernomen op Eurobike en dit ook op het Zwitserse Stromer Forum regelmatig gelezen van Duitse Stromer rijders. Wellicht is deze informatie fout, of is de Duitse wetgeving inmiddels gewijzigd.