Europese Commissie neemt de typegoedkeuring opnieuw onder de loep

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14039
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

EU Verordening 168/2013, ofwel "de typegoedkeuring", gaat opnieuw bekeken worden door de Europese Commissie.

Aanleiding is het groeiend aantal LEVs (light electric vehicles) dat buiten de typegoedkeuring valt, en klachten uit de markt dat de doorontwikkeling van voertuigen die wel binnen deze regeling vallen - waaronder Speed Pedelecs - wordt belemmerd door een buitengewoon ingewikkelde set regels.

Alle nu bekende LEVs zullen in deze review door de Europese Commissie worden meegenomen. Denk daarbij niet alleen aan e-bikes en speed pedelecs, maar ook aan e-bakfietsen, hoverboards, electrische scooters, e-cargobikes etc. Ook zal worden bekeken hoe de positie van LEVs nu in de wegcodes van de afzonderlijke EU landen is geregeld.

Lees hier het artikel:

https://www.bike-eu.com/laws-regulation ... tent=Email
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14039
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Stijnemans
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 91
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Stromeur schreef: 10 okt 2020, 00:02 In het Nederlands:

https://nieuwsfiets.nu/2020/10/07/leva- ... wat-nu_373
Kijk aan. Hoopvol!

De EU kennende kunnen we in 2031 een conclusie verwachten.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Edgecrusher
Expert
Expert
Berichten: 252
Lid geworden op: 20 okt 2019, 15:51

Hopelijk wordt de regelgeving minder beperkend, maar het zou ook nog het tegenovergestelde uitwerking kunnen hebben.
Verkoopaantallen is m.i. niet helemaal het juiste uitgangspunt voor regelgeving.

Ik vraag mij wel af wat de mensen verwachten of hopen wat er zal veranderen?
Gezien de (constructie)snelheid van de SP verwacht ik toch niet dat er heel veel veranderd voor de SP.
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 430
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 4049

Van mij mogen mooie knipperlichten verplicht worden.
Als motorrijder vindt ik dat wel prettig, hand uitsteken betrap ik mijzelf dat ik dat meestal niet doe, behalve als ik bewust ergens voor wil.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:
Gebruikersavatar
Slowracer
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 68
Lid geworden op: 29 mei 2020, 13:35
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Merk SP: Stromer ST1X
Km-stand: 1326.7

MarcelH schreef: 10 okt 2020, 14:15 Van mij mogen mooie knipperlichten verplicht worden.
Als motorrijder vindt ik dat wel prettig, hand uitsteken betrap ik mijzelf dat ik dat meestal niet doe, behalve als ik bewust ergens voor wil.
:cool2: :ay
Ik zou het vooral veiliger vinden, kan je twee handen aan het stuur houden. Ik merk dat ik in bepaalde situaties toch fors "gas" terugneem om veilig mijn hand uit te kunnen steken.
ST1X Sport Ocean 983 Wh
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14039
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

Behalve de EU typegoedkeuring is er de landelijke wetgeving en daarin zitten veel verschillen. En dan hebben we nog de garantievoorwaarden van de fabrikant.

Nu zijn er b.v. landen waar je niet eens de band mag vervangen door een ander merk/type dan dat er af fabriek op zit (zoals Duitsland). En je ziet dat fabrikanten van handige onderdelen zoals Ergotec met eigen keuring komen (het zgn "Safety Level" bij Ergotec) zonder dat je deze onderdelen legaal kunt monteren. Zo'n eigen keurmerkje zegt feitelijk/wettelijk niks, maar het is het enige houvast dat we nu hebben als we iets anders willen monteren dan wat optioneel door de fabrikant wordt aangeboden (als dat aanbod er al is).

Ik zou het prettig vinden als we meer onderdelen mochten (laten) vervangen zonder dat daarmee de typegoedkeuring vervalt. Banden naar keus met een ECE-R75 keurmerk b.v. mogen, mis ze maat hebben die de fabrikant opgeeft, op elke SP worden gemonteerd. Wat mij betreft mag er een vergelijkbaar algemeen SP-geschikt keurmerk komen voor onderdelen zoals sturen, stuurpennen, zadelpennen e.d.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 14039
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland

En weg met die verplichte ambergele reflectoren op de voorvork. Reflectiestreep op ECE-R75 banden in de hele EU legaal + verplicht maken en klaar ben je.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Gebruikersavatar
MarcelH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 430
Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
Merk SP: Stromer ST5
Km-stand: 4049

Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:31 En weg met die verplichte ambergele reflectoren op de voorvork. Reflectiestreep op ECE-R75 banden in de hele EU legaal + verplicht maken en klaar ben je.
200% mee eens !!
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 :cool2:
Gebruikersavatar
Flyy
Pro
Pro
Germany
Berichten: 46
Lid geworden op: 22 jun 2020, 20:55

Stromeur schreef: 12 okt 2020, 09:23

Nu zijn er b.v. landen waar je niet eens de band mag vervangen door een ander merk/type dan dat er af fabriek op zit (zoals Duitsland).
Diese Information ist leider falsch. Wenn der Reifen ece-r75 zertifiziert ist und die Größe des Reifen in der CoC steht, kann man den Reifen auch verwenden.


Helaas is deze informatie niet correct. Als de band ECE-R75 gecertificeerd is en de maat van de band in de CoC staat, kan de band ook gebruikt worden.
Plaats reactie