fietststrook alleen voor fietser

ocra

Stromeur schreef: 20 aug 2020, 20:56 Er staat niet alleen een fiets op de strook naast de wegversmalling, er is ook een doorgetrokken streep. Iedereen die geen fietser is heeft daar niks te zoeken.

Ik snap het probleem niet. Gewoon je ruimte pakken in aanloop naar de versmalling, maar direct defensief gaan rijden als je ziet aankomen dat een automobilist het niet "snapt": even wat inhouden, auto voor laten gaan, en door.

Als iemand met een SP de fietsstrook als allerlaatste uitwijkmogelijkheid moet gebruiken om te voorkomen dat-ie met z'n snuit op de motorkap van de tegenligger belandt, dan is het juridisch misschien niet die iemand zijn schuld, maar rijdt-ie wel wat assertiever dan gezond is (qua gelijk hebben en gelijk halen).
Ik heb ook geen probleem de vraag was volgens mij hoe het precies zit en daar ben ik dan ook benieuwd naar.

Zonder fietssymbool en/of zonder bord is het gewoon onderdeel van de weg en mag je daar dus volgens mij rijden zonder deze tekens word er namelijk geen juridische status meegegeven aan dat strookje.
WillemvdK
Runner-up
Runner-up
Netherlands

Stromeur schreef: 20 aug 2020, 20:56 Er staat niet alleen een fiets op de strook naast de wegversmalling, er is ook een doorgetrokken streep. Iedereen die geen fietser is heeft daar niks te zoeken.

Ik snap het probleem niet. Gewoon je ruimte pakken in aanloop naar de versmalling, maar direct defensief gaan rijden als je ziet aankomen dat een automobilist het niet "snapt": even wat inhouden, auto voor laten gaan, en door.

Als iemand met een SP de fietsstrook als allerlaatste uitwijkmogelijkheid moet gebruiken om te voorkomen dat-ie met z'n snuit op de motorkap van de tegenligger belandt, dan is het juridisch misschien niet die iemand zijn schuld, maar rijdt-ie wel wat assertiever dan gezond is (qua gelijk hebben en gelijk halen).
Volledig met je eens! Door je plek op de weg te kiezen aangeven dat je door het middel wilt. Maar rekening houden met onbegrip en dus defensief rijden.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

ocramarco schreef: 20 aug 2020, 23:28 Zonder fietssymbool en/of zonder bord is het gewoon onderdeel van de weg en mag je daar dus volgens mij rijden zonder deze tekens word er namelijk geen juridische status meegegeven aan dat strookje.
Nee, met doorgetrokken streep (en dat is hier het geval) is dit een fietsstrook en mogen er alleen fietsers komen.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Edgecrusher
Expert
Expert

Zowel voor en na de geleider is het een fietsstrook waarbij je die mag overschrijden. Dus ook de SP.
Een streep zonder onderbrekingen is pas een ‘doorgetrokken streep‘ als hij minstens 20 m lang is.
Volgens mij hier niet het geval, waardoor de SP er wel rechts langs mag.
En pas over de helft krijgt de fietstrook de status i.p.v. de suggestie.
Ik denk dus dat je hier met succes bezwaar kunt maken als hier een PV uit zal volgen.
FreddyH
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Edgecrusher schreef: 21 aug 2020, 08:41 Een streep zonder onderbrekingen is pas een ‘doorgetrokken streep‘ als hij minstens 20 m lang is.

Heb je hier een bron voor? Heb ik namelijk nog nooit eerder gelezen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Edgecrusher
Expert
Expert

Uitvoeringsvoorschriften BABW inzake verkeerstekens
Paragraaf 2. Voorschriften voor de afzonderlijke tekens op het wegdek
lid 4.De doorgetrokken streep als bedoeld in artikel 76 van het RVV 1990 Uitvoering: De minimumlengte van de doorgetrokken streep bedraagt 20 m.
FreddyH
Netherlands
Merk SP: Bulls Green Mover E45

Edgecrusher schreef: 21 aug 2020, 09:06 Uitvoeringsvoorschriften
Zijn dus geen eisen.
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
Zoran
Expert | Forum Supporter
Expert | Forum Supporter
Netherlands

Dit is dus precies zo'n geval waar de regels de mens niet goed dienen. Als je op de SP gewoon even de fietsstrook pakt dan is dat veiliger voor jezelf en de automobilist en beter voor de doorstroming. Daarom zeg ik "gezond verstand boven het blindelings opvolgen van verkeersregels".
Stromer ST1 2019, rood
Edgecrusher
Expert
Expert

FreddyH schreef: 21 aug 2020, 10:42
Edgecrusher schreef: 21 aug 2020, 09:06 Uitvoeringsvoorschriften
Zijn dus geen eisen.
Zeker wel.
RVV1990 heeft nadere uitwerking gevonden in het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) en daarmee wel een juridische status, die ook gehanteerd wordt bij het gerechtshof.
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands

We lezen op ons forum vaak dat mensen willen dat handhavers niet handhaven naar de letter van de wet, maar naar de geest van de wet. Feitelijk is hier hetzelfde van toepassing, maar dan andersom: het is duidelijk waar deze wegversmalling voor bedoeld is: fietsers vlot laten passeren via de fietsstrook en iedereen die geen fietser is neemt met gematigde snelheid de wegversmalling.

Wanneer je als SP-er toch de fietsstrook pakt en een handhaver geeft je daar een boete voor, dan denk ik op basis van voorgaande dat je bij de rechtbank een zaak hebt op basis van niet correct aangebrachte markeringen: fiets te ver op het pad geplakt en doorgetrokken streep te kort.

Maar persoonlijk blijf ik toch bij: handel in de geest van wat er bedoeld wordt en maak er geen principe-kwestie van. Rij rustig en defensief via de wegversmalling. Zo hou je ook het imago van de SP-er goed, want dat is toch al niet zo best.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
Plaats reactie