Moeilijke oversteek (ivm afstand houden)

Plaats reactie
Joost1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 nov 2019, 00:18

Goedenavond,

Ik had vanmiddag een situatie waarbij ik graag zou willen weten hoe jullie deze aangepakt zouden hebben, om hiervan te kunnen leren.

De situatie:
Een stoplicht oversteek over een zeer drukke weg in Zaandam, druk fietsverkeer wat allemaal probeert netjes afstand van elkaar te houden. De spoorbomen zijn dicht, dus het fietsverkeer wat rechtdoor moet zal moeten wachten bij de overgang. Als de spoorbomen dicht zijn heeft het fietsverkeer linksaf automatisch groen.
Ik moet links af, en het blijkt dat de rest allemaal rechtdoor moet, waardoor mij voorganger zo ongeveer op de rijbaan stil gaat staan. Om niet op de drukke rijbaan stil te komen staan ben ik er toen langs geglipt.
Goed gehandeld? Niet goed gehandeld? Wat kan beter? Ik hoor graag!

Hieronder filmpje van de situatie:
St3 L Black '+JSF-' (vanwege de snelheid en stealth lak, maar eigenlijk staat het gewoon voor Joost's Snelle Fiets :mrgreen:)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je hebt pech met voorganger, de man in het lichtblauwe T-shirt op de MTB. Die is Heel Druk met niet snappen hoe hij moet schakelen en let niet op het verkeer om hem heen, laat staan achter hem. (Dezelfde categorie mensen die in een druk warenhuis op zaterdagmiddag récht bovenaan de rolstrap stil gaan staan terwijl de roltrap vol mensen achter hen gewoon doorgaat.)

Ik denk dat je weinig anders had kunnen dan erlangs glippen, behalve dat je tijdens de oversteek had kunnen stoppen op het middendeel, omdat toen al duidelijk was dat die meneer voor je aan het klooien was en het fietspad voor hem vol liep vanwege de gesloten spoorbomen. Maarja, weinig tijd om te beslissen en je had waarschijnlijk je blik al op de overkant en hoe dat aan te pakken.

Afstand houden op overbevolkte fietspaden lijkt me sowieso in de meeste gevallen niet te doen. Ik bedoel het niet als verwijt en ik weet ook niet hoe noodzakelijk je verplaatsing was, maar als dit vandaag was (Hemelvaart), dan had ik op dat moment überhaupt niet op die plek gereden.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Zoran
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 196
Lid geworden op: 22 okt 2019, 20:10
Locatie: Wijchen

Niet legaal maar wel het snelst en het veiligste in dit geval: linksaf slaan op de weg voor auto's. Ik zou dat zelf niet doen ivm risico op boete voor door rood rijden, maar het was hier de handigste uitweg. Daarom had ik zelf denk ik die 2 fietsers voor je alvast ingehaald nadat die scooter je voorbij was. Er was genoeg ruimte voor en je was dan minder in de knel gekomen bij het linksaf slaan. Maar goed je kunt niet altijd overal de beste beslissing nemen, dat probeer je wel natuurlijk, maar je hebt ook pech met hoe de andere fietsers zich hier gedragen.
Stromer ST1 2019, rood
LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Beste oplossing is wachten tot de fietstunnel bij de Guisweg er ligt.
Dit kruispunt is berucht. Met name gevaarlijk voor iedereen die fietst of loopt. Iederee doet maar wat. Daarom komt die tunnel er ook.

Is trouwens Zaandijk ipv Zaandam 😜
ST3 cool white - sport - 983Wh
Joost1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 nov 2019, 00:18

Stromeur schreef: 21 mei 2020, 22:34

Ik denk dat je weinig anders had kunnen dan erlangs glippen, behalve dat je tijdens de oversteek had kunnen stoppen op het middendeel, omdat toen al duidelijk was dat die meneer voor je aan het klooien was en het fietspad voor hem vol liep vanwege de gesloten spoorbomen. Maarja, weinig tijd om te beslissen en je had waarschijnlijk je blik al op de overkant en hoe dat aan te pakken.

Het middendeel was een optie geweest idd, ik had er niet bij stilgestaan dat iedereen over het spoor zou kunnen gaan. Meestal gaat het verkeer alle richtingen op, waardoor de opstopping ook minder groot geworden zou zijn.

Afstand houden op overbevolkte fietspaden lijkt me sowieso in de meeste gevallen niet te doen. Ik bedoel het niet als verwijt en ik weet ook niet hoe noodzakelijk je verplaatsing was, maar als dit vandaag was (Hemelvaart), dan had ik op dat moment überhaupt niet op die plek gereden.
Het was idd vandaag, maar het was voor mij een gewone woon-werk rit, mijn werk is alleen eerste paas en eerste kerstdag gesloten (en afgelopen jaar is eerste kerstdag ook niet heilig gebleken ;)) De overige routes die ik naar werk zou kunnen nemen zijn bepaald niet rustiger. Ik zou ook niet zeggen dat het fietspad overvol was, dit was eigenlijk het enige echt drukke punt.
St3 L Black '+JSF-' (vanwege de snelheid en stealth lak, maar eigenlijk staat het gewoon voor Joost's Snelle Fiets :mrgreen:)
Joost1981
Pro
Pro
Netherlands
Berichten: 36
Lid geworden op: 08 nov 2019, 00:18

Zoran schreef: 21 mei 2020, 22:50 Niet legaal maar wel het snelst en het veiligste in dit geval: linksaf slaan op de weg voor auto's. Ik zou dat zelf niet doen ivm risico op boete voor door rood rijden, maar het was hier de handigste uitweg.

Dit doe ik eerlijk gezegd wel eens als ik er voor mijn ochtenddienst (+/- 5:00) langs kom en er helemaal niets aan komt, in de drukte zou ik dit niet snel doen ivm eigen veiligheid)

Daarom had ik zelf denk ik die 2 fietsers voor je alvast ingehaald nadat die scooter je voorbij was. Er was genoeg ruimte voor en je was dan minder in de knel gekomen bij het linksaf slaan.
Dat vind ik het lastigste, mijn voorgangers zijn overduidelijk afstand van elkaar aan het houden omdat ze de corona regels willen volgen. Op het moment dat ik mijn voorgangers had ingehaald was ik in het gat gedoken wat zij (terecht) hadden laten vallen. Zowel voor de optie van de autobaan pakken als deze optie geld dat ik niet als 'het asootje' wil worden gezien, tenzij het voor mijn eigen veiligheid echt niet anders kan.

@LNY: je hebt gelijk, en dat had ik moeten weten... :)
Ik wist niet dat ze een tunnel gaan bouwen, wel een zeer goed idee idd!
St3 L Black '+JSF-' (vanwege de snelheid en stealth lak, maar eigenlijk staat het gewoon voor Joost's Snelle Fiets :mrgreen:)
Plaats reactie