Ik ben er zelf erg blij mee dat ik nu voor sommige stukken op het fietspad kan gaan fietsen zonder in overtreding te zijn

Dus de handhaving is redelijk eenvoudig, bij controle dien je de ontheffing bij je te hebben. En ik neem aan dat iedereen een ontheffing kan krijgen maar dat die bij overtreden van bv de snelheidslimiet weer wordt ingehouden. Daarnaast lijkt het me tevens ook vooral een test te zijn van 2 jaar en dat er daarna geëvalueerd gaat worden. Het lijkt me sterk dat er nog bepaalde criteria zijn waaraan je dient te voldoen maar dat gaan we 1 april wel zijn als ik mijn aanvraag ga indien.Eind 2019 heeft het college van B&W besloten om het voor speed-pedelec gebruikers mogelijk te maken om onder bepaalde voorwaarden in Rotterdam op fietspaden te mogen rijden. Per 1 april is het mogelijk om hiervoor bij de gemeente Rotterdam een ontheffing aan te vragen. De ontheffing kan door individuele gebruikers op basis van het kentekenbewijs en (bromfiets)rijbewijs worden aangevraagd en geldt maximaal 2 jaar. Belangrijke voorwaarden zijn het aanpassen van het verkeersgedrag aan de overige gebruikers van het fietspad, een snelheidslimiet van 30 km/uur en het bij controle (van politie of boa) kunnen overleggen van de ontheffing. Ook worden speed-pedelec gebruikers gevraagd mee te doen aan een monitoringsonderzoek.
Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet. Er is een nieuw vervoersmiddel en de overheid heeft moeite de juiste plek hiervoor te bepalen gegeven de huidige infrastructuur. Dat mensen zich niet veilig voelen en dat er dan op deze manier in ieder geval wordt meegedacht hoe het beter zou kunnen kan ik alleen maar positief noemen.