België: Geen BA verzekering meer nodig voor meeste elektrische fietsen

Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Een ST3 kan autonoom rijden (in te vullen in vak X15 op de aanvraag tot inschrijving) dus de enige correcte manier om deze SP te verzekeren = BA Motorrijtuigen, zie o.a. ook dit topic.

Inschrijving kan via WebDIV.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Bedankt voor de bevestiging.

Ik had dat andere topic niet doorgenomen want ik dacht dat het over pechverhelping ging...
Besteld: ST3/L/wit/983
Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Te vroeg gesproken! Ik heb net gesproken met een tweede verzekeringsagent. Ik had hem gisteren een copy van een ST3 EU gelijkvormigheidsattest gestuurd.

Hij redeneert dat:

1/ de autonome functie niet vermeld is op het GV-attest en dus niet bestaat. Klopt deze redenering?

2/ die functie van 20 km/u autonoom rijden, die kende ik niet. Is dat iets toegelaten? Indien niet dan is het een hack en ook niet van invloed.

Dus alle verzekeringsagenten zeggen dat de verzekering via familiale (of beroepsaansprakelijkheid indien bedrijf) dient te gebeuren en niet via motorrijtuigen...

Het is lastig als hier wit gezegd wordt terwijl de praktijk zwart zegt.

Fietshandel beweert ook dat de ST3 GEEN autonoom rijtuig is.
Besteld: ST3/L/wit/983
Gebruikersavatar
Krid
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 213
Lid geworden op: 02 aug 2018, 08:23
Locatie: Antwerpen

Yellow Submarine schreef: 13 mar 2019, 11:25 Te vroeg gesproken! Ik heb net gesproken met een tweede verzekeringsagent. Ik had hem gisteren een copy van een ST3 EU gelijkvormigheidsattest gestuurd.

Hij redeneert dat:

1/ de autonome functie niet vermeld is op het GV-attest en dus niet bestaat. Klopt deze redenering?

2/ die functie van 20 km/u autonoom rijden, die kende ik niet. Is dat iets toegelaten? Indien niet dan is het een hack en ook niet van invloed.

Dus alle verzekeringsagenten zeggen dat de verzekering via familiale (of beroepsaansprakelijkheid indien bedrijf) dient te gebeuren en niet via motorrijtuigen...

Het is lastig als hier wit gezegd wordt terwijl de praktijk zwart zegt.

Fietshandel beweert ook dat de ST3 GEEN autonoom rijtuig is.
Nadat ik een tijd geleden rechtstreeks aan de familiale verzekeraar alle specs van mijn ST5 doorgaf, ontving ik schriftelijke bevestiging dat de fiets gedekt is.

Het lijkt veilig dat je dit door de verzekeringsmaatschappij zelf, en niet door de makelaar, zwart op wit laat zetten, zo is discussie achteraf uitgesloten.
Je pense, donc je suis (René Descartes)
Et alors? (François Mitterand)
To be or not to be (William Shakespeare)
Do be do be do (Frank Sinatra)
Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Krid, dat laatste lijkt me een goed plan.

Maakt het voor de DIV eigenlijk uit onder welke vorm (al dan niet met autonome functie) men de speed pedelec inschrijving aanvraagt?

In mijn geval: als "bvba" heb ik helemaal geen BA beroepsaansprakelijkheid. Dus zou ik die polis eerst apart moeten afsluiten. Dan lijkt een BA motorrijtuigen gewoon handiger.
Besteld: ST3/L/wit/983
Jins
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1592
Lid geworden op: 12 mar 2019, 08:22
Merk SP: X-speed
Km-stand: 15000

Al of niet een aparte BA is 1 ding. Als een BA verplicht is geld de uitzondering voor "P" ook niet, je bent immers geen SP maar een motorrijtuig. Dus by by jaagpad en fiets-o-strade en met al de rest de rijbaan op.
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Alle redeneringen, beweringen en bevestigingen van verzekeringsagenten, makelaars en maatschappijen ten spijt : het draait enkel en alleen om wat momenteel wettelijk vereist is en dat is - tot een wetswijziging daaromtrent van kracht is - nog altijd een BA Motorrijtuigen.

viewtopic.php?f=17&t=1925&p=50973#p50973
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Flitser01
Runner-up
Runner-up
Belgium
Berichten: 15
Lid geworden op: 25 jul 2018, 23:36
Locatie: Zandhoven
Merk SP: Stromer St2
Km-stand: 4500

Ik heb op mijn st2 toch maar een verzekering genomen net iets meer dan 50€ en ben safe , op geen 2 weken woon werk verkeer was deze al betaald in mijn geval
Yellow Submarine
Runner-up
Runner-up
Berichten: 15
Lid geworden op: 27 okt 2018, 14:38
Locatie: Zele

Het gaat natuurlijk niet om die 50€ (ik heb vandaag hieraan al een veelvoud tijd en dus € verspeeld) maar wel om correct ingeschreven en verzekerd te zijn.

Ik heb hier vanwege een verzekeringsagent copy van een recente aanvraag tot inschrijving van een ST3 en door de fietshandelaar is ingevuld:
speed pedelec: JA
enkel trapondersteuning AANGEVINKT

Ik heb die bewuste fietshandelaar aan de lijn gehad en die beweert dat de verzekering totaal los staat van de inschrijving, dat je in het geval van een speed pedelec die niet autonoom kan rijden simpelweg geen verzekering nodig hebt om de aanvraag te kunnen doen (in tegenstelling tot een auto of moto bv).

Echter beweert een van onze verzekeringsagenten dat het vak Z rechtsonder op de aanvraag WEL moet ingevuld worden door de verzekeraar.
Besteld: ST3/L/wit/983
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Yellow Submarine schreef: 13 mar 2019, 21:08 Ik heb die bewuste fietshandelaar aan de lijn gehad en die beweert dat de verzekering totaal los staat van de inschrijving, dat je in het geval van een speed pedelec die niet autonoom kan rijden simpelweg geen verzekering nodig hebt om de aanvraag te kunnen doen
Correct ... MAAR, je Stromer kan wél autonoom rijden, dus : BA Motorrijtuigen.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Plaats reactie