Is een Stromer gratis als je fietsvergoeding krijgt?

LNY
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 406
Lid geworden op: 19 dec 2017, 09:29
Locatie: Amsterdam e.o.
Merk SP: Stromer ST3
Km-stand: 18000

Ik mis in de berekeningen nog de restwaarde van de Stromer.
Als je die wel meeneemt zal je veel eerder aan het aantal kilometers zitten vanaf wanneer je stromer "gratis" wordt.
ST3 cool white - sport - 983Wh
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

LNY schreef: 11 nov 2019, 10:52 Ik mis in de berekeningen nog de restwaarde van de Stromer.
Dat niet alleen ... er is ook nog het verschil tussen de in-volle-eigendom-aankoper en de leaserijder.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Wat je ook nog vergeet mee te rekenen is het eventueel belastingsvoordeel wanneer de woon-werk kilometers ingediend worden als werkelijke beroepskosten.
Als u ervoor kiest om uw werkelijke beroepskosten te bewijzen, en u uw woon-werkverkeer aflegt met de fiets (= anders dan met de eigen wagen), kan u forfaitair 0,23 EUR per km inbrengen als 'bewezen' beroepskosten. Ook hier geldt dit voordeel sinds aanslagjaar 2018 ook voor de speed pedelec. Deze kostenaftrek is cumuleerbaar met de eerder besproken vrijstelling van de fietsvergoeding betaald door de werkgever. Die vergoeding moet dus niet worden afgetrokken van de beroepskosten voor het woon-werkverkeer.

Het forfait 0,23 EUR per kilometer is geen verplichting. U mag ook uw reële kosten bewijzen: aankoopprijs afschrijven, onderhoudskosten, …. Aangezien u de speed pedelec vermoedelijk ook privé gebruikt, moeten de kosten in dit geval geprorateerd worden. Veelal is het interessanter beroep te doen om het verhoogd forfait.
Bron

Dit is natuurlijk wel afhankelijk van ieders persoonlijke situatie, maar in mijn geval zal dit toch een aanzienlijk verschil opleveren tov de forfaitaire beroepskosten.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Polling
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 606
Lid geworden op: 05 okt 2017, 16:32
Locatie: Oudheusden (NB) (NL)

Begrijp ik nou goed dat je in Belgie:
- een fiets zakelijk kan laten leasen via de baas;
- van je baas daarnaast 0,23 per km kan krijgen;
- van de belastingen daarnaast 0,23 van je inkomen kan aftrekken voor je belasting betaalt?

Ik g verhuizen en dan heel ver van mijn werk wonen!
Peter Polling
motorloze Gaastra 4.14 voor recreatie en vakanties;
Bulls Lacuba E45 (Brose middenmotor) voor WW-verkeer
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

En als het even mee zit krijg je nog een vertrekpremie ook. :mrgreen:

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Hou hem maar ginder, we hebben ondertussen genoeg profiteurs in BE ... ;p
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

Polling schreef: 12 nov 2019, 19:04 Begrijp ik nou goed dat je in Belgie:
- een fiets zakelijk kan laten leasen via de baas;
- van je baas daarnaast 0,23 per km kan krijgen;
- van de belastingen daarnaast 0,23 van je inkomen kan aftrekken voor je belasting betaalt?

Ik g verhuizen en dan heel ver van mijn werk wonen!
Nee dat klopt niet, het is het één of het ander. Die 23 cent (plafond) is onbelast en is zogezegd de forfaitaire onkostvergoeding. Je kan niet daarnaast nog eens aftrekken van de belastingen. Anders word je belast op die 23 cent/km.
Het is dus telkens het één of het ander, je kan het niet beiden doen. Dus voor mijn berekening maakt dit weinig verschil.

Wat de restwaarde betreft, heb ik niet verdisconteerd omdat ik denk dat die nihil te noemen is na 60k km... of niet?
ST3 black 983wh
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Bram Roose schreef: 13 nov 2019, 09:04
Polling schreef: 12 nov 2019, 19:04 - een fiets zakelijk kan laten leasen via de baas;
- van je baas daarnaast 0,23 per km kan krijgen;
- van de belastingen daarnaast 0,23 van je inkomen kan aftrekken voor je belasting betaalt?
Nee dat klopt niet, het is het één of het ander. Die 23 cent (plafond) is onbelast en is zogezegd de forfaitaire onkostvergoeding. Je kan niet daarnaast nog eens aftrekken van de belastingen. Anders word je belast op die 23 cent/km.
Het is dus telkens het één of het ander, je kan het niet beiden doen. Dus voor mijn berekening maakt dit weinig verschil.
Maar je kunt dus wel een fiets zakelijk leasen *en* € 0,23 per km reiskostenvergoeding krijgen? Da's nog steeds een beetje raar, toch?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
rubenv
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 71
Lid geworden op: 08 jun 2019, 08:58

FreddyH schreef: 13 nov 2019, 09:13
Bram Roose schreef: 13 nov 2019, 09:04
Polling schreef: 12 nov 2019, 19:04 - een fiets zakelijk kan laten leasen via de baas;
- van je baas daarnaast 0,23 per km kan krijgen;
- van de belastingen daarnaast 0,23 van je inkomen kan aftrekken voor je belasting betaalt?
Nee dat klopt niet, het is het één of het ander. Die 23 cent (plafond) is onbelast en is zogezegd de forfaitaire onkostvergoeding. Je kan niet daarnaast nog eens aftrekken van de belastingen. Anders word je belast op die 23 cent/km.
Het is dus telkens het één of het ander, je kan het niet beiden doen. Dus voor mijn berekening maakt dit weinig verschil.
Maar je kunt dus wel een fiets zakelijk leasen *en* € 0,23 per km reiskostenvergoeding krijgen? Da's nog steeds een beetje raar, toch?
Ja dat klopt. Het zou mij dan ook verwonderen dat ik geen winst maak door met de fiets te gaan werken. Moet eerlijk toegeven dat ik een st3 besteld heb voor de voordelen. Maar zag er toch een beetje tegenop om elke dag 1u enkel te fietsen. Maar eens ik de stromer had en wist wat een zaligheid het is om op te fietsen... Nu rij ik dus met plezier naar het werk met de fiets.
Ik rij tussen 80 en 85km per dag en krijg daarvoor +-20€ km vergoeding onbelast
met de auto rij ik 10€ diesel op en krijg ik +-4€ per dag
Ik heb een st3 met 983 batterij, een helm, slot en een extra lader geleased. +-8000€
leasing is 3 jaar en na 3 jaar heb ik ongeveer met alles eraf 4000€ netto betaald. Dan kan ik kiezen om te fiets over te kopen voor 15%. Dus 1200€. Maar ik vermoed dat de verkoop van de fiets dan nog meer opbrengt. IK Gok dat ik dan tussen 30,000 en 40,000 km zal hebben. Afhankelijk hoeveel ik ga werken natuurlijk. Heb de fiets sinds eind mei, en heb nu 5000km. Ben ongeveer 8 keer met de auto geweest. Was dan voornamelijk omdat ik na het werk ergens naartoe moest, of om mijn benen te sparen voor en na een mtb weekend. Wel veel verlof gehad in de zomer, en nu al 3 weken thuis met een barstje in mijn schouder. Dus dan gaan de km's niet vooruit
Bram Roose
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 695
Lid geworden op: 31 mar 2019, 11:03

FreddyH schreef: 13 nov 2019, 09:13
Maar je kunt dus wel een fiets zakelijk leasen *en* € 0,23 per km reiskostenvergoeding krijgen? Da's nog steeds een beetje raar, toch?
Net nog eens opgezocht, ik was fout, je kan wel degelijk je vergoeding van 24 cent per kilometer combineren met je inbreng van 24 cent per kilometer in je belastingen. Dan dien je je woon werkverplaatsingen in als kost aan 24 cent per kilometer. Vreemd... Maar dan moet je wel al je kosten bewijzen en stap je af van het forfaitair systeem van belastingsaangifte, wat voor veel loontrekkenden heel moeilijk wordt, want dan moet je nog een vrij hoog aantal andere beroepskosten kunnen bewijzen om hier iets van voordeel in te hebben.


Van leasen weet ik helaas niets, dus daar kan ik geen uitspraken over doen. Maar ik veronderstel dat het dus ook kan... Aangezien je zelfs 24 cent/km kan krijgen als je de bedrijfsfiets even neemt.
ST3 black 983wh
Plaats reactie