Waar heb je nu recht op als leaserijder

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat baten kaars en bril als de uil niet zien en lezen wil. Google is in dit soort situaties vaak je beste vriend. :D

Het maken van verstandige keuzes is eenvoudiger als je veel geld hebt. Verstandige keuzes vragen namelijk in heel veel gevallen om een hoger investeringsbedrag om op het eind uiteindelijk financieel goedkoper uit te zijn. De groep mensen waar we het nu over hebben, ontbreekt het simpelweg aan het eerste: het beschikken over voldoende geld.

Doordat ze weinig geld hebben, worden ze gedwongen om met alles de foute keuze te maken, waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komen. Het is echt niet dat deze mensen niet willen, maar ze kunnen door hun financiële situatie gewoon niet anders.

Een private lease constructie helpt deze mensen in mijn ogen niet verder. Als ze even buiten de private lease regeltjes leven, kost het hun heel veel geld en “zijn ze nog veel verder van huis” (om maar een NL spreekwoord er in te gooien). Juist doordat ze via die constructie over betere middelen kunnen beschikken (denk aan die auto), is de verleiding ook nog eens groot om dat te doen. Daar is (volgens mij) precies het business model van dit soort constructies op gebaseerd en dus wordt er op een vreselijke manier geld verdient aan “de kleine man”.

Last but not least: om voor jezelf de business case te kunnen maken en om de mooie verhalen op waarde te kunnen schatten, moet je goed kunnen rekenen en het liefst goed financieel kunnen rekenen. Hoeveel mensen van deze doelgroep (en wat mij betreft ook de mensen buiten de doelgroep) kennen bijvoorbeeld de financiële term: de contante (of: actuele) waarde en kunnen die vervolgens ook nog eens berekenen?
Witte ST3 van maart 2019
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

:ay :ay
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Henry schreef: 30 dec 2019, 23:34 Het maken van verstandige keuzes is eenvoudiger als je veel geld hebt. Verstandige keuzes vragen namelijk in heel veel gevallen om een hoger investeringsbedrag om op het eind uiteindelijk financieel goedkoper uit te zijn. De groep mensen waar we het nu over hebben, ontbreekt het simpelweg aan het eerste: het beschikken over voldoende geld.
Zelfs wanneer je veel geld hebt, is leasen soms interessant. Zowel vanuit het standpunt van ontzorging (geen tijd verliezen) als vanuit fiscaliteit. Maar soms zelf gewoon juridische motieven.
Doordat ze weinig geld hebben, worden ze gedwongen om met alles de foute keuze te maken, waardoor ze in een vicieuze cirkel terecht komen. Het is echt niet dat deze mensen niet willen, maar ze kunnen door hun financiële situatie gewoon niet anders.
Door dat ze onvoldoende middelen hebben worden ze verplicht om bepaalde aankopen te financieren. Dat is niet per definitie een foute keuze.
Alsof lenen voor een huis de juiste keuze is en alle andere financieringen fout zijn. Dat klinkt een beetje als 'Wij van firma Swarts raden alleen Swarts aan'.
Een private lease constructie helpt deze mensen in mijn ogen niet verder. Als ze even buiten de private lease regeltjes leven, kost het hun heel veel geld en “zijn ze nog veel verder van huis” (om maar een NL spreekwoord er in te gooien). Juist doordat ze via die constructie over betere middelen kunnen beschikken (denk aan die auto), is de verleiding ook nog eens groot om dat te doen. Daar is (volgens mij) precies het business model van dit soort constructies op gebaseerd en dus wordt er op een vreselijke manier geld verdient aan “de kleine man”.
Het heeft ook voordelen. Het maakt duidelijk hoeveel je betaalt per maand, ook in gevallen van pannes.
Je moet natuurlijk wel de discipline hebben je dan niet te overkopen. Dat is de fout in jouw redenering, je koppelt beiden. En ja, velen lopen in die val. Maar niet iedereen.
Leasen heeft daarbij het voordeel dat je je risico indekt. Een voorbeeld: toen ik mijn vorige leasecontract voor de wagen koos(begin van de diesel-sjoemel-affaire) rekende de leasemaatschappij nog steeds met erg optimistische herverkoopwaarde na een periode van 5 jaar voor mijn wagen. Heel het risico van ontwaarding door emissie-maatregels was voor de leasemaatschappij (en niet voor mijn bedrijf).

Er is geen enkel probleem met aankopen te financieren. Je moet die financieringen wel altijd kunnen afbetalen, en er dus niet in overdrijven. Lenen/Leasen kan ook helpen om hefboomeffecten te creëren (bvb lenen om zonnepanelen op je dak te leggen die je anders niet kan financieren, of zelfs een speed-pedelec om fietsvergoeding op te strijken die hoger is dan het leasebudget).

De beste deal die ik in mijn leven heb gedaan was, en ja, je leest dit goed, het aankopen van aandelen met afbetalingsplan (en neen, dat was geen speculatie, wel een heel speciale case die ik hier echt niet ga uitleggen). Rendement van ongeveer 100% op een periode van 9 maanden zonder noemenswaardig risico ('t betrof hier aandelen van een bedrijf dat tegen een vijandig overnamebod probeerde te vechten) .
Last but not least: om voor jezelf de business case te kunnen maken en om de mooie verhalen op waarde te kunnen schatten, moet je goed kunnen rekenen en het liefst goed financieel kunnen rekenen. Hoeveel mensen van deze doelgroep (en wat mij betreft ook de mensen buiten de doelgroep) kennen bijvoorbeeld de financiële term: de contante (of: actuele) waarde en kunnen die vervolgens ook nog eens berekenen?
Hier heb je wel een punt.
Toen ik mijn eerste hypotheek aanging heb ik een discussie met een bankdirecteur van een groot filiaal gehad die mijn tenen deden krullen. Hij probeerde mij 'te redden' van een 'slechte keuze', maar hij was gewoon fout (en hij probeerde mij niet voor te liegen, hij was overtuigd van zijn gelijk, maar hij duidelijk ook geen kaas gegeten van 'Net Present Value').

Mijn boodschap is: lenen/leasen is absoluut geen issue, maar je moet weten wat je doet en de totale schuldlast onder controle houden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

+1

Nog een reden om te leasen: je alleen bezig willen houden met je eigen specialisme.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

In deze consumptiemaatschappij waarbij ook nog eens door velen met een schuin oog naar “de buurman” wordt gekeken, moet je heel sterk in je eigen schoenen staan wil je je hand niet overspelen.

Over de netto contante waarde een voorbeeld van mij.
Jaren geleden kocht ik een nieuwe auto voor mijn vrouw. Omdat we het geld op onze rekening hadden staan, had ik geen enkele vorm van financiering nodig. Desondanks wilde de financiële specialist van dat merk me wijsmaken dat zijn financieringsvoorstel echt voordelig was. Ik ben wel een beetje financieel onderlegd, maar moet het ruimschoots afleggen tegen een echte financieel specialist, alleen dat wist die financieel specialist niet. Ik blufde terug dat ik van hem de vergelijking op basis van de netto contante waarde wel eens wilde zien. Omdat hij de discussie was gestart, kon hij er niet onderuit. Gewapend met pen, papier en een rekenmachine (jawel!) heeft hij de vergelijking gemaakt en wat bleek? Contant betalen was goedkoper dan zijn financieringsvoorstel. :)
Hij maakte wel de opmerking dat ik dat geld niet voor iets anders nodig moest hebben, want anders zou een bijkomende lening het plaatje wel eens anders doen uitkomen. Ik kon hem gerust stellen door te zeggen dat ik na het betalen van de auto nog genoeg geld op mijn rekening heb staan om allerlei andere onverwachte kosten op te vangen. Einde gesprek!
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22822
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 31 dec 2019, 09:03 Zelfs wanneer je veel geld hebt, is leasen soms interessant. Zowel vanuit het standpunt van ontzorging (geen tijd verliezen) als vanuit fiscaliteit. Maar soms zelf gewoon juridische motieven.
Kun je dit toelichten in de context van financial/private lease?
Tomasj schreef: 31 dec 2019, 09:03 Mijn boodschap is: lenen/leasen is absoluut geen issue, maar je moet weten wat je doet en de totale schuldlast onder controle houden.
En aan de kennis ontbreekt het helaas vaak bij veel mensen die weinig te besteden hebben.

Ik vind lenen/lease ook geen probleem, mits je er op middellange termijn niet slechter van wordt of in staat en bereid bent om de bijkomende kosten op te vangen. Lenen kost geld. Iemand met een zeer laag inkomen heeft geen reserves om oplopende kosten op te vangen.

Een voorbeeld waar ik lease bijvoorbeeld een uitstekend plan vind, is als een werkloze een baan kan krijgen, maar een auto moet hebben om op de plaats van bestemming te komen (dus niet met OV of de fiets kan én niet kan carpoolen). Werken verhoogt je inkomen, dus je least het kleinst mogelijke gebakje en gaat synchroon daaraan, als dat lukt, sparen voor een eigen autootje of b.v. eindelijk die oude ijskast vervangen door een zuiniger model.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 31 dec 2019, 11:26
Tomasj schreef: 31 dec 2019, 09:03 Zelfs wanneer je veel geld hebt, is leasen soms interessant. Zowel vanuit het standpunt van ontzorging (geen tijd verliezen) als vanuit fiscaliteit. Maar soms zelf gewoon juridische motieven.
Kun je dit toelichten in de context van financial/private lease?
Ik heb nu een wagen van 't werk. In België bestaat er een systeem om die bedrijfswagen om te zetten in een mobiliteitsvergoeding (een bedrijfswagen is in B helemaal niet zwaar belast, met dit systeem kan je een vergelijkbare som geld zonder al te veel belasting 'cashen').
In dat plan zou ik de huidige bedrijfswagen vervangen door een Golf, die ik ook in private lease zou nemen. Dan hoef ik me zelf nergens zorgen over te maken, geen verzekering te regelen, .... Dat kost me wat meer, maar ik heb geen zin om me daar mee bezig te houden. Je mag me gerust lui noemen, maar ik ben 12-13 uur per werkdag onderweg naar mijn werk of aan 't werken op mijn werk, ik wil daarnaast echt rusten. Maar dat systeem werkt niet voor mij, want ik gebruik mijn auto ook voor beroepsverplaatsingen.

Een poetsvrouw, private shopper, tuinman,... is allemaal gelijkaardig, je betaalt voor een dienst en je hebt er zelf geen kopzorgen meer rond.
Stromeur schreef: 31 dec 2019, 11:26 [quote=Tomasj post_id
Een voorbeeld waar ik lease bijvoorbeeld een uitstekend plan vind, is als een werkloze een baan kan krijgen, maar een auto moet hebben om op de plaats van bestemming te komen (dus niet met OV of de fiets kan én niet kan carpoolen). Werken verhoogt je inkomen, dus je least het kleinst mogelijke gebakje en gaat synchroon daaraan, als dat lukt, sparen voor een eigen autootje of b.v. eindelijk die oude ijskast vervangen door een zuiniger model.
Of zoals ik al zeg, een bedrijf dat zonnepanelen op jouw dak legt, en die je via een lease in bezit neemt na x jaar (6-8 jaar) de geproduceerde zonne-energie aan marktprijs te hebben verkocht
Het is beter die zonnepanelen zelf te leggen, maar indien je dat geld niet hebt gaat dat echt niet lukken.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22822
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Tomasj schreef: 31 dec 2019, 12:02 Een poetsvrouw, private shopper, tuinman,... is allemaal gelijkaardig, je betaalt voor een dienst en je hebt er zelf geen kopzorgen meer rond.
Ik snap je punt, maar ik denk dat het afkopen van kopzorgen financieel niet is weggelegd voor de laagste inkomens.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Wat het lastig maakt in deze discussie is dat leaseregelingen in B en NL wezenlijk van elkaar verschillen. Dus een uitspraak die geldt voor NL hoeft niet op te gaan voor B en andersom.
Witte ST3 van maart 2019
ocra

Essentie is wel degelijk ook van toepassing in NL. Verstandig is niet perse gekoppeld aan zo goedkoop mogelijk. Er zijn wel degelijk voordelen in sommige situaties.

Ik heb ook serieus gekeken naar lease, waarom, het ontzorgd en bleef onder de 19 ct per km dus ik verlies er niet op. Toendertijd, 2017, waren bij qicq echt wel interessante voorwaarde nu inmiddels helaas niet meer.

Ofwel weet wat je koopt en weet wat daar gevolgen van zijn en dan kan het best interessant zijn.
Plaats reactie