Waar heb je nu recht op als leaserijder

joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

8 augustus begeeft mijn Stromer st1X het. Tijdens het rijden valt de motor uit met de foutcodes E210205, E210281 en E210284. Herstarten, accu er uit en er weer in het mag allemaal niet baten. Een volledige system check laten uitvoeren in het service menu. Daar kwam als resultaat uit dat de motor kapot is.

Enra gebeld om een takelwagen te regelen. Nog 1 uur tot sluitingstijd van de dealer die 3,1km verderop zit. Maar helaas dat ging de takelwagen niet halen dus ben maar zonder ondersteuning gaan fietsen naar de dealer.

Dealer heeft geen leenfiets beschikbaar. Door drukte zijn ze allemaal uitgeleend. Volgens het contract dat ik met Friesland lease heb is er ook geen verplichting op een leenfiets. Dat wordt een paar dagen met de trein op eigen kosten.

15 augustus toch maar eens contact met Friesland lease opgenomen in de hoop dat ze wat kunnen regelen. Helaas heb ik contractueel nergens recht op is de boodschap.

11 september heeft de dealer eindelijk een leenfiets beschikbaar. Een ST2 in een kleine frame maat maar ik kan weer de weg op :d3:

17 september laat de dealer weten dat het nieuwe wiel binnen is. Maar door drukte is er geen tijd om hem te monteren.

2 oktober wordt ik gebeld, het wiel zit in de fiets maar er blijkt wat mis te zijn met de ophanging. Er zit speling tussen het wiel waardoor de fiets in storing schiet. Er moet met Stromer gebeld worden voor garantie.
De dealer geeft aan dat het nog wel even gaat duren.

7 oktober contact met Friesland lease gehad en gevraagd om een oplossing. Ze willen eerst contact hebben met de dealer om na te gaan wat nu precies het probleem is.

8 oktober weer Friesland lease gebeld. Ze hebben nog geen tijd gehad om de dealer te bellen.

Ondertussen ben ik 2 maanden mijn fiets kwijt waarvan ik goed een maand zonder vervoer heb gezeten. Hebben jullie enig idee waar ik recht op zou moeten hebben? wat kan ik eisen? Ik heb nu 2 maanden lease betaalt maar geen diensten geleverd gekregen.

Dit zijn de algemene voorwaarden
https://www.leasefiets.nl/wp-content/up ... -nov17.pdf
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Dat document is handig in hun voordeel opgesteld. ZIj moeten eigenlijkt niet veel, alleen een fiets afleveren, verzekeren en de onderhoudskosten betalen.
Ik woon in B, rechsgeldigheid is anders, maar ik zou wel een aangetekend schrijven sturen om aan te geven dat de redelijke termijn voor het herstellen van een voertuig zonder vervanging al lang verstreken is, en dreigen het contract op te zeggen omdat BOVAG geen (onvoldoende) inspanningen levert om het geleasde voertuig ter beschikking te stellen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik zou daarnaast het leasebedrag terugeisen en alle extra kosten die je hebt gemaakt voor vervangend vervoer zoals de trein op de leasemaatschappij verhalen.

Want dit is natuurlijk zo duidelijk als wat:
13.2 Een vervangend voertuig tijdens reparatie-en onderhoudswerkzaamheden maakt geen onderdeel uit van de Leaseovereenkomst.
Maar twee maanden geen gebruik kunnen maken van je leasefiets, waarvan een deel van de periode zonder vervangend vervoer en een deel van de periode met ongelijkwaardig vervangend vervoer (te klein frame) gaat alle redelijkheid en billijkheid te buiten.

Ik zou je vraag voorleggen aan je Rechtsbijstandsverzekering of - als je die niet hebt - het Juridisch Loket.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
joost
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 102
Lid geworden op: 23 dec 2017, 21:53
Locatie: Dordrecht
Merk SP: Stromer ST3

Tomasj en Stromeur bedankt voor jullie feedback. Ik ben er uiteindelijk toch uit gekomen.

26 oktober belde Juizz dat er een hagelnieuwe fiets voor me klaar staat. De oude fiets is total loss verklaart. Geen 100% garantie dus leasemaatschappij heeft zelf een nieuwe fiets geregeld en oude contract stopgezet.

De "nieuwe" fiets heeft wel al 200km op de teller maar ben al blij dat ze nog ergens een blauwe st1x in mijn maat vandaan hebben weten te halen. Aangezien het een een uitgaand model is valt mijn nieuwe leasecontract goedkoper uit. Op het leasecontract staat een winkelwaarde van €4000,- en dat resulteert in een leasebedrag van €150. Dit is €35 goedkoper dan mijn oude contract.

De 2 maanden die ik zonder fiets heb gezeten heb ik geen tegemoetkoming voor gekregen maar het goedkopere contract maakt aan de andere kant ook wel weer veel uit qua totale kosten.

De nieuwe fiets heb ik wel pas 19 november in ontvangst kunnen nemen aangezien ze bij Friesland lease niet zo snel waren met alle papieren in orde te maken. De fiets is ook uitgerust met mijn oude accu (health 91%) wat op zich wel een tegenvaller is. Wel afspraak gemaakt dat wanneer de range niet meer toereikend is en het niet binnen de Stromer garantie valt dat ik een vervangende batterij krijg. We gaan het zien.
🇳🇱 Stromer ST3 2020 Deep Black 🚀
Bodyfloat
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik vind het heel bijzonder dat een Stromer die start met een motorstoring aan het einde van deze periode total loss is verklaard. Maar soit, het is eindelijk opgelost en dat is fijn om te lezen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik lees hieruit dat een fiets / SP leasen puur het leveren en financiele deel bevat. De totale ontzorging van de klant, lees altijd mobiliteit leveren, zoals vaak in de lease met auto’s, is niets te bespeuren. Ik weet niet eens of dat mogelijk is bij een fiets of SP Het klinkt allemaal erg amateuristisch. Ik heb 18 jaar bij Getronics en KPN zeer goede leasecontracten gehad en weet hoe comfortabel dat kan zijn. Daar zal natuurlijk ook een prijskaartje aan hangen, want als je peanuts betaalt wordt het door apen geregeld.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 28 dec 2019, 23:19 Het klinkt allemaal erg amateuristisch.
Wat ik bij verschillende dealers hoor, is dat het hele SP-lease gebeuren op dit moment nog één grote cowboy-bende is. Iedereen ruikt het geld, maar niemand heeft ook maar een idee waar ze aan beginnen, omdat een SP geen auto is (in een heleboel opzichten). De markt is nog helemaal niet klaar voor de manier waarop lease binnenkort gaat ontploffen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

In België is dat volgens mij toch beter geregeld. Ik weet dat één van de grote spelers in carlease ook aan bikelease doen, als ik de website bekijk spreken zij toch 24/7 ondersteuning in het geval van immobiliteit
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Tomasj schreef: 29 dec 2019, 00:09 In België is dat volgens mij toch beter geregeld. Ik weet dat één van de grote spelers in carlease ook aan bikelease doen, als ik de website bekijk spreken zij toch 24/7 ondersteuning in het geval van immobiliteit
Betekent dat 24/7 ophaal service en 24/7 helpdesk en vervolgens ben je alsnog maanden lang je SP kwijt? Of betekent dat dat je binnen een redelijke tijd weer mobiel bent (evt. met vervangend vervoer)?
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

FreddyH schreef: 29 dec 2019, 00:13 Betekent dat 24/7 ophaal service en 24/7 helpdesk en vervolgens ben je alsnog maanden lang je SP kwijt? Of betekent dat dat je binnen een redelijke tijd weer mobiel bent (evt. met vervangend vervoer)?
Ik vermoed dat het tweede mogelijk is . Wanneer ik met de wagen een probleem heb, is het ook het tweede. Maar dat zal wel afhangen van de formule die je kiest. En ik vrees dat men de fiets toch nog vaak als een nice to have optie beschouwd, en het resultaat vaak het eerste is.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Plaats reactie