https://atv.be/nieuws/toename-speed-ped ... PFI5cW0hNk
Een heel positieve evolutie naar mijn mening. Voor zover een speed pedelecrijder zich gedraagt, is er heel veel mogelijk...
Aangepast wettelijk kader voor Speed Pedelecs in Antwerpen
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Go Antwerpen goooo!
Ze wil de speed pedelec zoveel mogelijk beschouwen als fiets. Daar staat dan wel tegenover dat de gebruiker zich in de stedelijke omgeving zal moeten gedragen als een gewone fietser, en zich steeds moet aanpassen aan de omgeving en de andere weggebruikers. Dat geldt niet alleen op fietspaden maar op alle andere plekken in de stad, zoals eenrichtingsstraten, parken en voetgangersgebieden, waar fietsers nu al zijn toegelaten mits aangepaste snelheid.
De stad stelt daarnaast ook volgende principes voor:
- Buiten de bebouwde kom waar 70 km/uur geldt, zijn ‘speed pedelec’-gebruikers verplicht op het fietspad te rijden.
- In de bebouwde kom krijgen ze de keuze om het fietspad of de rijweg te gebruiken.
- In eenrichtingsstraten waar dat is toegestaan voor gewone fietsers mogen ook speed pedelecs tegen de richting fietsen.
- Op pleinen en in voetgangersgebieden worden ze stapvoets toegelaten.
- Ze mogen aan maximum 20 km/uur door parken fietsen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
En dat is het ook.De speed pedelec zoveel mogelijk beschouwen als fiets.
Antwerpen mijn Stad
Als we ons inderdaad gedragen is er heel veel mogelijk. Nu snel toepassen die handel
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23003
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Daar staat of valt inderdaad alles mee. Maar ik vind het al zo geweldig dat de gemeente Antwerpen SP-rijders het voordeel van de twijfel gunt. In NL is de SP uit pure angst en met name onder druk van de fossiele achterban van de Fietsersbond eenzijdig naar de rijbaan verbannen, nog voordat "het" serieus groot kon worden.
Het Antwerpse beleid geeft elektrisch fietsen een enorme voorsprong op de auto op de korte en middellange forens-afstand en een reële kans om zich snel door te ontwikkelen, met alle voordelen van dien: gezondheid, file, milieu, mobiliteit etc.
Feitelijk is dat al aan het gebeuren: Stromer zet inmiddels meer in BE af dan in legendarisch fietsland NL. Er waren in BE al fiscaal zeer interessante lease-mogelijkheden en nu is er dit beleid in Antwerpen als kers op de taart. Bij succes volgen ongetwijfeld meer BE gemeenten. Nou de kwaliteit van de Belgische fiets-infra nog fors verbeteren en Nederland heeft het definitief voor het nakijken.
Je zou toch zeggen dat dit de NL overheid tot nadenken moet stemmen.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
blij dat je niet meer gestraft zou worden met het rijden door het park als je 'normaal' doet. Nu is er een wirwar een fietsers die wél door het park mag op een gevaarlijke manier (e-fietsen 25 km/u, wielertoeristen 40 km/u, en speedelecs worden geweerd, ondanks dat ze bv 20 km/u zouden fietsen). Het enigste lijkt dat verbalisering moeilijker lijkt te gaan dan ("meneer u reed volgens ons sneller dan 20").
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1782
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
De snelheid 20km/uur lijkt me lastig met SP een e-bike rijdt al sneller....
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
V.w.b. de Nederlandse wetgeving, zijn dit de regels voor de SP:
Voor speed-pedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen.
Een speed-pedelec rijdt op een fiets/bromfietspad of op de rijbaan, dus niet op een fietspad.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
- Op de rijbaan 45 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Voor speed-pedelecs gelden dezelfde regels als voor bromfietsen.
Een speed-pedelec rijdt op een fiets/bromfietspad of op de rijbaan, dus niet op een fietspad.
Voor een speed-pedelec gelden de volgende maximum-snelheden:
- Op de rijbaan 45 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad buiten de bebouwde kom 40 km/u.
- Op het fiets/bromfietspad binnen de bebouwde kom 30 km/u.
Stromer (ST2) ST3 Li-ion 983Wh