Stromer in de Metro

zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Ik wil m’n stromer meenemen in de Noord zuid lijn in Amsterdam.
Op de GVB site kan ik alleen info vinden over het meenemen van een normale fiets, iemand die weet hoe het met een SP zit?
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Je koopt een Stromer om die in de metro mee te nemen? :bn:

Naast het feit dat me dit in een drukke metro vreselijk onhandig lijkt, kun je toch die afstand ook fietsend overbruggen?
Heb je het GVB al gebeld (0900 - 80 11)? Ik denk dat zij je het antwoord snel kunnen geven.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Gewoon een jas over de kentekenplaat hangen, dan is het een gewone fiets :bn:
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Ik zou het vooral en alleen hebben over een elektrische fiets. Je liegt dan niet.
Je kunt wel allerlei moeilijke woorden gaan gebruiken als Stromer of Speed Pedelec, maar daar ga je jezelf (denk ik) geen dienst mee bewijzen.
Witte ST3 van maart 2019
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Klinkt inderdaad niet heel logisch, maar ik ben niet zo heel bekend in Amsterdam maar weet wel dat in de buurt waar ik moet zijn veel straten open liggen, heb stevige tijdsdruk (niet teveel tijd om te zoeken en alternatieve route te zoeken), ik zie op tegen de “ fietspadregels” in Amsterdam die binnen het stadscentrum nageleefd worden en mijn eindbestemming ligt vlak bij een metrostation. Waarom zou ik het mezelf niet makkelijk maken en niet een stukje met de metro reizen.
Ik kan alleen geen info vinden of dat toegestaan is.

GVB is tot 2000 uur bereikbaar. Ik kan ze morgen bellen, maar ben benieuwd naar ervaringen op het forum. In de toekomst misschien ook handig voor anderen die met dezelfde vraag zitten.
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je Stromer is voor de wet een brommer. In de Amsterdamse metro mogen alleen fietsen mee, geen brommers, en alleen onder de volgende voorwaarden:
Gewone fietsen mogen aan de hand en tegen betaling mee, maar niet in de spits tussen 7.00 - 9.00 uur en 16.00 - 18.30 uur. Je fiets mag geen hinder veroorzaken voor andere reizigers.

Op zondag en nationale feestdagen is er geen spits.
Bron:
https://www.gvb.nl/klantenservice/reisr ... gels-metro

M.a.w.: je Stromer mag niet mee in de metro. Of er gedoogbeleid is: geen idee, maar gezien de drukte lijkt het me sterk en ik zou ook niet blind varen op het antwoord dat je aan de telefoon krijgt van het GVB.

Wat je zou kunnen proberen, is een afneembare kentekenplaat monteren en doen alsof je Stromer een gewone 25km/u e-bike is. Zoiets als dit:

viewtopic.php?f=17&t=469&p=8167&hilit=B ... eken#p8167

Wie weet lukt het. Maar onthou dat het niet mag, dus ook niet moeilijk doen als je een boete krijgt en/of de metro uit gebonjourd wordt.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Hmmmmm, dat stukje had ik inderdaad ook gevonden. Ik denk niet dat ik m’n nummerplaat ga demonteren. Ik ga er nog even over nadenken....
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Anders inderdaad een jas over je plaat hangen, zolang je het kenteken maar uit zicht houdt. Anders komt er gegarandeerd een keer gedoe van in de A'damse metro, dat geef ik je op een briefje.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
zoeffffff
Runner-up
Runner-up
Berichten: 21
Lid geworden op: 02 mei 2019, 21:04

Ben op de fiets gegaan. Navigatie had ik onder controle. Heb me helemaal aan de verkeersregels gehouden: niet op het fietspad gefietst. Ben twee keer in het Engels uitgescholden dat ik in Nederland op het fietspad moet rijden met m’n fiets omdat ik er blijkbaar als een toerist uitzie met m’n helmpje op en verlichting aan.... :bj
Het was niet ideaal, fietsen op de weg tussen het overige verkeer.... de regen hielp trouwens ook niet....
ST1 x sport
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

zoeffffff schreef: 19 jun 2019, 21:50 Ben twee keer in het Engels uitgescholden
In Amsterdam is de voertaal zowat volledig Engels geworden. In de Bijenkorf bijvoorbeeld hoef je ook niet meer te verwachten dan een verkoper/ster NL spreekt (of start in het Nederlands terwijl je allebei Nederlander bent).
zoeffffff schreef: 19 jun 2019, 21:50 Het was niet ideaal, fietsen op de weg tussen het overige verkeer.... de regen hielp trouwens ook niet....
Je hebt één "voordeel": de automobilisten moeten ook nog wennen aan de scooters op de rijbaan, dus iedereen is nog wat zoekende. Maar pas maar goed op jezelf en glij niet uit over natte tramrails.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie