Verplichte onderdelen zoals spiegel, reflectoren, kenteken: wel of niet monteren?

Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

[Discussie afgesplitst van het "Hoeveel service geeft jouw Stromer-dealer?"-topic. Stromeur. Disclaimer: het niet monteren of modificeren van wettelijk verplichte onderdelen op je Stromer geschiedt geheel op eigen risico!]
Henry schreef: 06 apr 2019, 20:40 Ik heb laten doorvoeren:
1. Andere handvaten, Ergon GP2
2. Andere trappers (SPD, enkelzijdig)
3. Andere set aan tandwielen
4. Geen reflectoren bij voorvork
5. Misschien de optie om in Stealth mode te kunnen fietsen (kenteken via een Quad connector plaatsen)
6. Geen spiegel
Ik snap echt niet dat je zonder spiegel wilt rijden op een Stromer. Ik vind dat echt een zeer belangrijk instrument.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

@Tomasj: Een aantal redenen liggen daarvoor bij mij aan ten grondslag:
- ik fiets al vele jaren met een snelheid van 30-35 km/uur op het fietspad. Met de Stromer zet ik die traditie voort, waarbij ik de snelheid opvoer naar 45 km/uur als de situatie het toelaat. Al die jaren reed ik ook zonder spiegel.
- ik kom hoofdzakelijk op fietspaden waar je nauwelijks andere fietsers tegenkomt. Voor recreatieve ritten mijd ik het stadsverkeer en ga ik het liefst niet op tijden fietsen waarop de "zondagfietser" besluit om zijn/haar fietsrondje te gaan maken.
- Voor mijn woon-werk verkeer ga ik elke ochtend heel vroeg weg. Ik kom gedurende die rit nauwlijks mensen op het fietspad tegen. Op de terugweg ligt dat anders. Als ik over 23 km 10 mensen inhaal, dan is dat veel. Over die 23 km wordt ik nauwelijks ingehaald. Mijn hele route bevat vrijliggende fietspaden.
- Ik vind "de looks" mooier dan met spiegel en ja.... het oog wil ook wat. :D

@mboelis: ik ben het 100% met je eens.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Ik begrijp de argumenten van Henry wel maar heb ook wel begrip voor een dealer om zijn wensen 4,5 en 6 niet in te willigen. Ik weet niet of een dealer aansprakelijk gesteld kan worden voor het afleveren van een voertuig dat niet aan de wettelijke eisen voldoet. Ik vermoed van wel.

Onze Rijksoverheid heeft wettelijke eisen opgesteld:

Een kleine greep:

Welke regels gelden voor speed-pedelecs? kentekenplaat, achteruitkijkspiegel, etc


Wat zijn de regels voor verlichting en reflectie op mijn brommer?

Als je een overijverige diender je aanhoudt ben je klein vermogen kwijt:

Boetes voor de bromfiets

€ 65 Feitcode N 550 als best. van een voertuig rijden, terw. glazen verlichtingsarmaturen of retrore- flect.niet aan de gestelde eisen voldoen

€ 95 Feitcode N 010 d Niet goed leesbare kentekenplaat

€ 95 Ontbreken achteruitkijkspiegel
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

mboelis schreef: 06 apr 2019, 23:00 het afleveren van een voertuig dat niet aan de wettelijke eisen voldoet.
Lijkt me een lastige, wie hiervoor verantwoordelijk is als de producten niet gemonteerd zijn maar wel meegeleverd worden. Dat was bij mijn Stromer tot twee keer toe het geval.

Bij mij werden de oranje reflectoren die op de voorvork horen en de spiegel los meegeleverd in de Stromer-doos. Dit was niet met mij overlegd. Het kan wel zijn dat dit onervarenheid was van de medewerker die mijn Stromer thuis kwam afleveren. Het was zijn eerste werkdag en hij schoot in de stress toen-ie het sleuteltje van het accuvak niet teruggedraaid kreeg (is een gekend probleem bij de ST1 X en de ST2 (S)).

Maar ik was er dus ook niet voor gewaarschuwd dat die oranje reflectoren verplicht zijn. Sterker nog: ik wist niet eens waar ik ze had moeten plakken. Mijn tweede Stromer heb ik zelf in de winkel opgehaald: de spiegel was gemonteerd, de oranje reflectoren zaten los in de doos.

Als ik dealer was dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een Speed Pedelec exact conform de geldende wetgeving leveren aan de klant. Wat een klant daarna zelf met zijn Stromer uithaalt, dat is - voor wat betreft consequenties voor de wetgeving en garantie - op het conto van de klant.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Wiebe
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1030
Lid geworden op: 06 dec 2017, 21:50
Locatie: Gouda
Merk SP: Klever N Rogue
Km-stand: 7000

Ik wist bij aanschaf niet dat de reflectoren verplicht waren. Waren bij mij niet gemonteerd en zaten ook niet in de doos. Nooit gezien dus. En zeker op mijn oranje versie niet om aan te zien natuurlijk ook indien wel gemonteerd.
Stromer St1X dec 2017 22" Orange, 814 Wh, 32 km enkel, 43506 and not counting anymore.
Klever N Rogue 2023 L Titan, 1200 Wh, 32 km enkel, 4000+ and counting.
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

mboelis schreef: 06 apr 2019, 23:00 Ik begrijp de argumenten van Henry wel maar heb ook wel begrip voor een dealer om zijn wensen 4,5 en 6 niet in te willigen. Ik weet niet of een dealer aansprakelijk gesteld kan worden voor het afleveren van een voertuig dat niet aan de wettelijke eisen voldoet. Ik vermoed van wel.
Dat valt wel mee hoor mits je het als bedrijf correct speelt en je de klant laat verkeren dat hij/zij zelf wil dat het voertuig zo afgeleverd wordt.
Als APK keurmeester heb ik dit redelijk tot vaak bij de hand gehad, ook nieuwe voertuigen werden bijv. zonder achtermarkeringsborden afgeleverd om zo niet op te vallen dat het om een >3500 kg voertuig gaat, er stapte dan een chauffeur op met klein rijbewijs, konden harder dan 80 km/uur en gebruikte geen tachograaf.
Alleen bij kentekencontroles vielen zij door de mand.
Wij lieten de werkgever altijd tekenen dat wij het voertuig correct en vlgs. de eisen afgeleverd hadden, wat zie er na deden is mijn pakkie an niet.
Zij waren dan ook niet verzekerd en pleegde diverse economische delicten dit is jaaaren goed gegaan tot de werkgever een boete kreeg van €33.000 toen was het huilie huilie en moesten wij alsnog alle voertuigen in orde maken.
Mijn werkgever was hier erg meegaand in, ik minder.
Mij is wel "verweten" dat ik klanten wegjoeg omdat ik geen trek had mee te werken aan dit soort praktijken.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

@Henry, ik geloof je direct als het gaat om jouw ervaring met zonder spiegel rijden op hoge snelheid over rustige wegen. Ik heb zelf ook een paar maanden geworsteld met de spiegel op mijn Stromer: eerst met, toen zonder, toen weer met, toen met een hele kleine en uiteindelijk toch weer met een grotere spiegel, maar niet de koekenpan die bij de 2017 modellen werd geleverd en die er binnen 1000km als een dood vogeltje bij hing. (Gelukkig levert Stromer nu betere spiegels.)

In het begin maakte ik mezelf alleen maar gek met die spiegel: ik keek er te vaak in en werd er enorm door afgeleid. Ik kon niet goed inschatten wat ik met de informatie in de spiegel moest doen; ik had moeite met het inschatten van afstanden en snelheden via de spiegel. Maar dat bleek gewoon gebrek aan ervaring.

Ook hier in Friesland is het op 90% van de wegen rustig en lijkt een spiegel onnodig. Maar nu zou ik hem nu nooit meer willen missen. Zeker bij auto's en trekkers die achterop komen en die voor mij langs gekruist over het fietspad willen afslaan waarbij mijn hoge snelheid verkeerd wordt ingeschat, is de spiegel onmisbaar om goed anticiperend te kunnen rijden. Al is het er maar eentje op 30 kilometer: ik ben blij dat ik dan die spiegel heb.

Mijn advies: erop zetten dat ding. Vind je de meegeleverde spiegel te lelijk, kijk dan eens naar een alternatief en draai die onder je stuur. Heb ik ook gedaan (zie foto in de header van het forum). Dit bevalt me uitstekend en de looks zijn ook prima zo wat mij betreft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

Stromeur schreef: 06 apr 2019, 23:08 Als ik dealer was dan zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een Speed Pedelec exact conform de geldende wetgeving leveren aan de klant. Wat een klant daarna zelf met zijn Stromer uithaalt, dat is - voor wat betreft consequenties voor de wetgeving en garantie - op het conto van de klant.
Grasmachines hebben tegenwoordig een veiligheid, die verhindert dat de motor blijft draaien zonder je die grasmachine bedient. Veel mensen knoeien hiermee (zodat motor grasmachine blijft draaien wanneer je de opvangbak afneemt, dus je moet de grasmachine niet iedere keer weer starten).
De uitbater van de zaak waar ik mijn machine koopt, brengt systematisch ieder grasmachine terug wettelijk in orde, en rekent dit ook aan aan zijn klanten, omdat dat de enige manier is om zich volledig in te dekken indien er iets mis zou lopen.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Dat is inderdaad de volgende interessante vraag: wat moet een dealer (wettelijk) doen wanneer hij onderhoud of service uitvoert op een onwettig gemodificeerde Stromer? De andere kant uitkijken, of zou-ie aansprakelijk kunnen worden gesteld als er problemen komen?

Ik heb geen idee hoe dit wettelijk is geregeld. Doen dealers (zoals ook die grasmaaier-dealer) dit allemaal naar eigen inzicht, of is dit wel degelijk goed bij wet vastgelegd?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
mboelis
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1031
Lid geworden op: 21 feb 2019, 14:43
Locatie: Westfriesland
Merk SP: Stromer ST3 2019
Km-stand: 40k

Je bent als burger verplicht je aan de wet te houden. Als eigenaar van een voertuig is dat de wegenverkeerswet, voertuigreglement.
Een hersteller zorgt ervoor dat je voertuig of machine na een reparatie weer aan de veiligheidsregels (wet) voldoet. Bij voertuigen met APK plicht is er een stok achter de deur. Niet veilig = afgekeurd. Je krijgt het voertuig wel mee.tenzij dat onverantwoord is. Als het goed is krijg je ook lijst met gebreken die je moet laten herstellen. Als je dat negeert en blijft doorrijden is dat jouw verantwoording.
/Marco
ST3 2019 Sport L Cool White 983Wh, woon-werk 30km vv
Plaats reactie