Verplichte onderdelen zoals spiegel, reflectoren, kenteken: wel of niet monteren?

mrstrom

allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 12:12 Het belangrijkst is dat je verzekerd bent. Dat kan je veel meer geld kosten dan die boetes. Mocht je toch een balpenlikker van een agent tegenkomen dan kun je met een mooie glimlach of een naïeve blik in belgie nog makkelijk wegkomen. Heb er nu ook al 120km opzitten zonder nummerplaat. Ik heb de mijne nu wel binnen en ga ze zeker ook monteren. Zo is Golvas ook gerust.

Werk je bij de overheid Golvas? Politieagent? Altijd zo hevig als het over officiële dingen gaat?

Ter info en on topic: mijn spiegel op st3 monteer ik uit veiligheidsoverwegingen niet: hij steekt veel te ver uit wat het stuur te breed maakt. Ik zou er te veel op letten en daardoor niet stabiel genoeg rijden. Wel op zoek naar een oplossing uiteraard.
Zo breed is ie toch niet? je moet niet met 2-en naast elkaar fietsten, dat is wat too much. Zonder spiegel zou ik echt niet meer willen. Als ik op racefiets stap mis ik hem al.
jjj
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 321
Lid geworden op: 21 mei 2018, 14:12
Locatie: Amersfoort

mrstrom schreef: 16 apr 2019, 13:28
allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 12:12 Ter info en on topic: mijn spiegel op st3 monteer ik uit veiligheidsoverwegingen niet: hij steekt veel te ver uit wat het stuur te breed maakt. Ik zou er te veel op letten en daardoor niet stabiel genoeg rijden. Wel op zoek naar een oplossing uiteraard.
Zo breed is ie toch niet? je moet niet met 2-en naast elkaar fietsten, dat is wat too much. Zonder spiegel zou ik echt niet meer willen. Als ik op racefiets stap mis ik hem al.
Mee eens, ik ervaar dat ik bij >30 km/h stabieler rij wanneer het verkeer achter me kan overzien door in de spiegel te kijken dan door “steeds” om te kijken.

Het niet Stabiel rijden doordat je er te veel op let is, denk ik, gewoon wennen; wanneer de spiegel goed staat hoef ik alleen mijn ogen te bewegen waardoor de stabiliteit niet in het gevaar komt. Maar het, geef ik volmondig toe, wel even wennen.

Net als mrstrom mis ik de spiegel op mijn andere fiets... (gewone Stadsfiets), en ook dat went :mrgreen:
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

En toch zijn er situaties waar de originele spiegel je stuur té breed maakt ... als voorbeeld deze smalle steeg waar ik dagelijks met de stadsfiets passeer en regelmatig tegenliggers ontmoet :

Afbeelding
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
allesstroomt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 662
Lid geworden op: 15 jul 2017, 23:26
Locatie: Belgisch Limburg
Merk SP: Stromer ST3

Golvas, vanaf eind deze week rij ik met nummerplaat én met spiegel, speciaal voor jou! De BA verzekering heb ik ook hoor, maar niet zoals jij wil. Verder liever geen persoonlijke opmerkingen. Maar ik maak inderdaad mijn eigen regels gebaseerd op risicoberekening en mijn portefeuille. (De overheid doet hetzelfde trouwens). Zalig is dat! En nog nooit last mee gehad, echt waar.

Jjj, spiegel moet echt onder stuur, dan vind ik het prima. Nu zou hij minstens 20cm uitsteken en dan wordt het zoals Golvas toont op bepaalde belgische fietswegen heel lastig. Ik zou er dan veel te veel op gaan letten om nergens achter een bordje te blijven haken en daardoor onstabieler rijden.
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Golvas schreef: 16 apr 2019, 14:21 En toch zijn er situaties waar de originele spiegel je stuur té breed maakt ... als voorbeeld deze smalle steeg waar ik dagelijks met de stadsfiets passeer en regelmatig tegenliggers ontmoet :
Is de fiets dan te breed of de steeg te smal? ;p
Ik kom met de auto ook regelmatig in straten die niet breed genoeg zijn om een andere auto te passeren, maar heb nog nooit gedacht dat mijn auto te breed was of overwogen mijn spiegels te demonteren :bn:
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 14:25 Golvas, vanaf eind deze week rij ik met nummerplaat én met spiegel, speciaal voor jou!
Je moet dat niet voor mij doen, wel voor de wetgever én de stand van je zichtrekening. ;)
allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 14:25 De BA verzekering heb ik ook hoor, maar niet zoals jij wil.
Het is niet wat ik wil, het is louter wat de wetgever wil.
allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 14:25 Verder liever geen persoonlijke opmerkingen.
Heb ik ook niet gemaakt.
allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 14:25 Maar ik maak inderdaad mijn eigen regels gebaseerd op risicoberekening en mijn portefeuille. (De overheid doet hetzelfde trouwens). Zalig is dat! En nog nooit last mee gehad, echt waar.
Hopelijk mag dat zo blijven. :ay
allesstroomt schreef: 16 apr 2019, 14:25 spiegel moet echt onder stuur, dan vind ik het prima.
In dit topic staan tal van alternatieven.
JeroenDG schreef: 16 apr 2019, 14:44 Is de fiets dan te breed of de steeg te smal? ;p
De steeg te smal ... voor de spiegels ... :mrgreen:
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Wat spiegel betreft interesseert de overheid mij geen reet. De kansberekening dat ik een bon zou krijgen voor het ontbreken van een spiegel is denk ik stuk gunstiger dan dat ik ooit een bon zal ontvangen voor rijden op het fietspad.
Echter, ik zou niet zonder spiegel willen. Ja het is een onhandig ding en ja het zit in de weg; maar zo veel fijner dan over je schouder kijken met 45km/u.
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Zonder spiegel 45 km/u rijden en geen zicht hebben op wat er achter je gebeurd vind ik niet veilig.
De standaard plaatsing op mijn ST2 was ook niet erg handig; al menige tegenligger of deurpost "aangetikt". Deze standaard geleverde spiegel is vervangen door een Ergotec M88 (M99 is ook een optie) en die loste alles op. Voldoende zicht wat er achter me gebeurd en gelukkig geen ongewenst stuur-/spiegelcontact meer door de montage van de spiegel onder het stuur. :az
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22955
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Golvas schreef: 16 apr 2019, 12:57 Als mensen een vraag stellen dan antwoord ik graag met correcte info
Waarvoor dank! :ay
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Barry
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 601
Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
Locatie: Amersfoort
Merk SP: Stromer ST5 (2)
Km-stand: 20.000

Ik vond die spiegel eerst maar niks. Op de leen-ST2 die ik op proef had zat de spiegel boven en hoewel handig vond ik het geen gezicht. Op de ST5 monteerde mijn FM deze hangend onder het stuur. Dat was even wennen om onder de arm te kijken, maar inmiddels tweede natuur geworden en zou niet meer zonder willen. Zozeer zelfs dat ik op mijn gewone fiets nu steeds wil kijken in mijn spiegel (die er niet is) :D Ik overweeg om er eentje te monteren want vind het toch echt fijn om te zien wat er achter mij gebeurd..
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
Plaats reactie