Verplichte onderdelen zoals spiegel, reflectoren, kenteken: wel of niet monteren?

Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Nee hoor, ik zou het hebben gedaan om in Stealth mode te gaan rijden.
In Amsterdam kun je nu met de brommer niet door twee tunnels (Museumplein en NS Centraal). Als dat meer plekken zouden worden, zou dat voor mij echt een reden zijn om de nummerplaat er tijdelijk vanaf te halen. In plaats daarvan zou ik een grote reflector terugplaatsen.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Ik snap je overweging, het is irritant dat je bijna gedwongen wordt om dit soort keuzes te maken...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 07 apr 2019, 09:48
Stromerfred schreef: 07 apr 2019, 07:44 Wel grappige discussie die eigenlijk niet zozeer gaat over de service van de dealer, maar of je aan de wettelijke regels wilt voldoen....
Misschien kan Stromeur dit deel afsplitsen naar een apart topic.
Mee eens. Done.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Als het een snelheids-issue is, dan op snelheid handhaven.
Nu wordt er gehandhaaft op nummerplaat en dus op (mijn interpretatie) schadelijke uitstoot en wellicht herrie in de tunnel.
De SP produceert geen schadelijke uitstoot (de avond ervoor geen hachee eten) en produceert geen herrie. Dit vind ik trouwens ook van electrische scooters.

...en kom niet aan dat daar niet op te handhaven valt. Een handige programmeur heeft met een paar regels code dit binnen no-time geprogrammeerd. Dus alles flitsen en via een "IF-THEN-ELSE" de goeden geen boete sturen.
Laatst gewijzigd door Henry op 07 apr 2019, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Witte ST3 van maart 2019
Gebruikersavatar
Free2be
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 892
Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
Locatie: Hasselt
Merk SP: ST3 limited edition
Km-stand: 2000

In België dien je je nummerplaat te bevestigen met schroeven in de daarvoor voorziene gaten (4 stuks), dus niet monteren in een houder waar je je nummerplaat zonder vast te schroeven in klikt. Einde verhaal!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Henry schreef: 07 apr 2019, 06:21 Over de zichtbaarheid: mijn kleding is voorzien van reflectiemateriaal, mijn pedalen hebben reflectoren en ik bind extra reflectoren om mijn enkels als ik in het donker fiets. Ook heb ik een tweede (! O jee...) achterlicht aan mijn zadelpen bevestigt die ook licht naar opzij uitstraalt. Het is dus niet zo dat ik niks geef om zichtbaarheid, maar de wijze waarop Stromer de reflectoren op de fiets heeft geplaatst vind ik geen recht doen aan het segment waarin ze zich willen begeven.
Wettelijk en veiligheidstechnisch gezien zijn die oranje reflectoren wel volstrekt logisch: op een gewone fiets of e-bike zijn banden met zijreflectie verplicht, op de SP (en brommer) zijn deze verboden en die reflectoren verplicht. Laat je ze weg, dan is je Stromer onvoldoende zichtbaar in het donker vanaf de zijkant.

De maatregelen die jij noemt vervangen de reflectie van de verplichte ambergele reflectoren niet: trapper-reflectoren zijn alleen zichtbaar vanaf de voor- en achterzijde, je achterlicht heeft de verkeerde kleur en is mogelijk niet voldoende vanaf de zijkant zichtbaar, en reflecterende kleding is ook in niks te vergelijken met de werking van zo'n ambergele reflector (bovendien zit je kleding niet op je Stromer gemonteerd).

Ik snap dat jij vindt dat dit voldoende is, maar als iedereen alle veiligheidsmaatregelen naar eigen inzicht zou organiseren, dan werd het een bijzonder onduidelijk zootje op de weg. De maatregelen die jij hebt genomen ter vervanging van de oranje zijreflectoren beschouw ik als extra, niet als volwaardig alternatief.

Die reflectoren zijn spuuglelijk hoor, dat ben ik met je eens. Ik zat even te kijken hoe andere SP fabrikanten dit oplossen en zag dat Klever b.v. precies dezelfde gebruikt op de X-Speed.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22832
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Stromerfred schreef: 07 apr 2019, 07:44 Wel grappige discussie die eigenlijk niet zozeer gaat over de service van de dealer, maar of je aan de wettelijke regels wilt voldoen.
Toch snap ik wel dat de discussie die kant op ging. Als je bedenkt dat er dealers zijn die (al dan niet op verzoek) verplichte zaken zoals de oranje reflectoren en de spiegel niet monteren bij aflevering, of een SP afleveren zonder dat die op kenteken is gezet. Dan kun je je afvragen of dit "service" is (klant is koning), of onwenselijk, of tegen de wet.

Sommige dealers gaan ver in het vervullen van de wensen van klanten en daar hebben we als Stromer community waardevolle mods aan te danken: de Herveldse dealer startte als eerste met het vervangen van de standaard cassette door een cassette die ze zelf op maat hebben gefreesd, en meer dealers volgden. Ook hebben zij de verende stuurpen als eerste Stromer dealer op een Stromer gezet (de ST1 X van Reinout-inmiddels-ST3). Andere dealers volgden. En dan heb je aan de andere kant dealers zoals die in Amsterdam, die waanzinnig veel van Stromers weet, maar die er helemaal geen trek in heeft om ingrijpende modificaties uit te voeren.

Ook hebben wij massaal bij Stromer dealers aangeklopt om de felbegeerde Bouwlamp op andere modellen te monteren. Zeker toen enkele forumleden erin slaagden om deze mod succesvol uit te voeren en hierover alle informatie via het forum hebben gedeeld zijn er veel verzoeken bij dealers ingediend, maar dit is dan weer iets waar volgens mij geen enkele Stromer dealer zich al aan gewaagd heeft.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Free2be schreef: 07 apr 2019, 10:22 In België dien je je nummerplaat te bevestigen met schroeven in de daarvoor voorziene gaten (4 stuks), dus niet monteren in een houder waar je je nummerplaat zonder vast te schroeven in klikt. Einde verhaal!
Er is hierover enkel vastgelegd dat :

- je je nummerplaat degelijk dient te bevestigen (één schroef is niet voldoende)

- je geen extra bevestigingspunten in de nummerplaat mag boren
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
J3R
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 616
Lid geworden op: 15 mei 2018, 20:35
Locatie: NL

Vanwege een aantal agressieve gedragingen op de rijbaan (opduwen, toeteren, schelden, rakelings inhalen, snijden), heb ik uiteindelijk gekozen voor een "afneembare plaat" en waar het dus kan het fietspad (Amsterdam en omgeving). Tot nu toe gaat het goed; op een bijtende opmerking na, van een zwaar opgevoerde "25km" electrische fietser :mrgreen:
Ik verwacht m.i.v. 8 april wel meer verkeerscontroles omdat dan de snorscooters hier ook van het fietspad af moeten en daar hoogstwaarschijnlijk strenger op gehandhaaft gaat worden; de Speed-pedelec worden dan bijvangst...
Ik zie wel hoe het zich ontwikkeld. Verder fiets ik wel met spiegel, reflecterende banden (formeel niet toegestaan) en uiteraard een helm. De zij-reflecteren waren wat knullig met dubbelzijdig tape geplakt, die lagen er al snel af...
🇳🇱 Stromer (ST2) ST3 🚲 Li-ion 983Wh 🔋
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Stromeur schreef: 07 apr 2019, 10:36...De maatregelen die jij noemt vervangen de reflectie van de verplichte ambergele reflectoren niet... Ik snap dat jij vindt dat dit voldoende is, maar als iedereen alle veiligheidsmaatregelen naar eigen inzicht zou organiseren, dan werd het een bijzonder onduidelijk zootje op de weg. De maatregelen die jij hebt genomen ter vervanging van de oranje zijreflectoren beschouw ik als extra, niet als volwaardig alternatief....
Stromeur, je hebt uiteraard gewoon gelijk. :oops:
...maar gelijk hebben en gelijk krijgen, dat zijn twee heel verschillende dingen! ;p
Stromeur schreef: 07 apr 2019, 10:36...Die reflectoren zijn spuuglelijk hoor, dat ben ik met je eens...
Stromeur, daar zijn we het gelukkig met elkaar over eens. :D
Ik snap echt niet waarom er niet iets mooiers kan worden gemaakt. Ik weet het, scooters hebben ook zo'n afzichtelijke reflector, maar dat mag voor ontwerpers niet de reden zijn er niks mooiers voor te bedenken! Ik zou veel minder moeite hebben met zo'n oranje 3M reflectiesticker, waardoor het lijkt alsof de reflector verzonken in de voorvork ligt.
J3R schreef: 07 apr 2019, 11:23...Ik verwacht m.i.v. 8 april wel meer verkeerscontroles omdat dan de snorscooters binnen de ring van Amsterdam ook van het fietspad af moeten en daar hoogstwaarschijnlijk strenger op gehandhaaft gaat worden; de Speed-pedelec worden dan bijvangst...
Ik ben daar ook bang voor, al mogen e-bikes nog wel op het fietspad. De vraag is alleen of je als speed-pedelecer liever tussen de fietsers zit of tussen de (snor)scooters en de auto's. Ik denk eerlijk gezegd dat je beter voor het laatste kunt kiezen. Het grote bezwaar maken is in Amsterdam al begonnen, maar ik denk niet dat de gemeente het besluit terug zal gaan draaien.

Binnensteden van grote steden zouden ze trouwens veel meer auto-luwe moeten maken. Gisteren weer in hartje Amsterdam geweest (in de buurt van de Urechtsestraat). Omdat ik even niet oplette bevond ik me plotseling op een grote lap rood asfalt (voor onze BE-leden: fietspaden in NL worden steeds meer met rood asfalt uitgerust). Bleek het om een gedeelte te zijn waar de auto te gast was. Best een vreemde gewaarwording om (als je even niet oplet) op het rode asfalt te rijden met geen mogelijkheid om er vanaf te komen. Van mij mogen ze alle wegen binnen de ring van Amsterdam van rood asfalt voorzien. Geen onduidelijkheid voor wie de wegen bedoeld zijn. Dit zal de automobilist dwingen om zich toleranter op te stellen ten opzichte van de fiets. Nu gebeurt dat trouwens toch al in Amsterdam (is mijn bescheiden indruk), dit zouden ze gewoon landelijk moeten invoeren. Ook in woonwijken waar je max. 30 km/uur mag.
Witte ST3 van maart 2019
Plaats reactie