CROW-notitie: Verkenning scenario’s voor plek op de weg
- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 23015
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
- Merk SP: Stromer ST3 PINION SE
Dat is slechts van één kant ingewikkeld: die van De Kopgroep.Stromend schreef: ↑13 feb 2019, 06:07 De medeoprichter van de vleesboekgroep werkt overigens in de mobiliteitsbranche en zit gewoon met zijn opdrachtgevers aan tafel.
Hij rijdt sinds een tijdje wel op een Stromer maar samenwerken met dit Nederlandstalige forum is om verschillende redenen van twee kanten te ingewikkeld.
De Kopgroep wilde geen samenwerking met het Stromer Forum voordat ik in De Kopgroep zat, De Kopgroep wilde geen samenwerking met het Stromer Forum terwijl ik in De Kopgroep zat en De Kopgroep wil geen samenwerking met het Stromer Forum nadat ik uit De Kopgroep ben gestapt.
De Kopgroep wil alles binnen die FB-groep houden (ze sluiten niet alleen het Stromer Forum uit, ze sluiten iedereen uit die niet in die FB groep zit), waarbij het mandaat dat ze hebben van de leden/volgers van die FB groep bovendien volstrekt onduidelijk is.
Als ik het goed begrijp rijden dus inmiddels drie leden van De Kopgroep zelf op een Stromer, maar ook dat is kennelijk geen reden om de samenwerking met ons forum op te zoeken. Net zo min als het feit dat Stromer op dit moment marktleider is.
Dat ik het persoonlijk flink geschoten heb met enkele (niet alle) leden van De Kopgroep betekent natuurlijk niet dat een samenwerking met de leden van het Stromer Forum onmogelijk is. Ik "ben" immers niet het Stromer Forum; deze community is het Stromer Forum en het staat iedereen vrij om hiermee aan de slag te gaan
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
-
- Pro
- Berichten: 34
- Lid geworden op: 26 okt 2018, 09:41
- Locatie: Metropoolregio Rotterdam Den Haag
Zoals in de notitie al wordt aangegeven, worden er geen oplossingen/voorkeurscenario's beschreven. Het is "slechts" een verkenning.
Er is nu wel een risico dat op basis van deze verkenning veel verschillende, lokale oplossingen worden gezocht, wat de gewenste duidelijkheid niet ten goede zal komen.
Zelf rijd ik meestal op de rijbaan. Soms pak ik het fietspad om ruzie met automobilisten te vermijden, of lange files voor verkeerslichten te omzeilen (mag niet, maar draagt wel bij aan de motivatie om met de SP naar mijn werk te rijden in plaats van met de auto).
Ik ben voor een vrije keuze van plaats op de weg. Een eventuele maximum snelheid op het fietspad van 25 km/h is dan wel weer erg laag. Op mijn gewone fiets rijd ik vaak al rond de 30. Gezond verstand en aanpassen aan de situatie werkt in mijn optiek beter.
Er is nu wel een risico dat op basis van deze verkenning veel verschillende, lokale oplossingen worden gezocht, wat de gewenste duidelijkheid niet ten goede zal komen.
Zelf rijd ik meestal op de rijbaan. Soms pak ik het fietspad om ruzie met automobilisten te vermijden, of lange files voor verkeerslichten te omzeilen (mag niet, maar draagt wel bij aan de motivatie om met de SP naar mijn werk te rijden in plaats van met de auto).
Ik ben voor een vrije keuze van plaats op de weg. Een eventuele maximum snelheid op het fietspad van 25 km/h is dan wel weer erg laag. Op mijn gewone fiets rijd ik vaak al rond de 30. Gezond verstand en aanpassen aan de situatie werkt in mijn optiek beter.
ST1X, 983W
-
- Pro
- Berichten: 77
- Lid geworden op: 31 mar 2018, 16:24
- Locatie: Flevoland
- Merk SP: Stomer St3 Pinion LE
Bovenstaande lijkt mij een verstandige en praktische oplossing. Zelf fiets ik bijna altijd rond de 30 km (standje 2) en ga me met die snelheid niet tussen de auto's wagen. Dus in de bebouwde kom neem ik gewoon het fietspad en beperk mijn snelheid. Ik realiseer me dat ik een kans loop om bekeurd te worden maar dat risico neem ik liever dan met 30 km op wegen te gaan rijden waar auto's 50 km mogen rijden.Tomasj schreef: ↑13 feb 2019, 00:23 Fietsberaad in Vlaanderen stelt voor de plek van speed-pedelecs aan te passen aan de snelheid die ze rijden: binnen bebouwde kom 30km/h op het fietspad, indien je sneller wil op de weg rijden. Een speedpedelec zou dan overal mogen rijden waar een fietser rijdt, zolanf die zich aan 30 km/h houdt.
En buiten de bebouwde kom (of > 50km/h) per definitie op het fietspad.
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Dat is idd een hele discussie over die kopgroep en veel (oud) zeer. Op zich vond ik de conclusies van de Kopgroep niet slecht. Net als dat deze CROW notitie een uitgebreide verkenning van het probleem is die zeker gaat helpen onze positie op termijn te versterken. Maar ik kan me voorstellen dat mensen die moeite hebben met beleidsdocumenten, politieke spelletjes etc denken wat een gezeur en weinig concreet allemaal. Toch is dit de manier waarop het spel gespeeld moet worden wil je invloed hebben.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Wat andere al zeggen, het gebrek aan voorlichting is het grootste probleem in mijn optiek. Daarnaast vind ik persoonlijk ook dat wanneer iedere sp bestuurder zelf maar kiest waar ze rijden ook een groot probleem, zo wordt 't nimmer duidelijk voor de andere weggebruiker. Eigenlijk is het simpel: hou je gewoon aan de wet.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Maar dat ga ik dus gewoon niet doen, want vind dat levensgevaarlijk. En gelukkig is de handhaving ook maar beperkt. De beste oplossing is denk ik dat de wegbeheerder per situatie kijkt wat de beste plaats voor de SP is.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Fred,Stromerfred schreef: ↑15 feb 2019, 08:36Maar dat ga ik dus gewoon niet doen, want vind dat levensgevaarlijk. En gelukkig is de handhaving ook maar beperkt. De beste oplossing is denk ik dat de wegbeheerder per situatie kijkt wat de beste plaats voor de SP is.
Handhaving is beperkt dat klopt. Als je deze lijn doortrekt dan kan je ook zeggen dat je met 100 km/u met je auto door de bebouwde kom gaat rijden. Daar is de kans op handhaving ook klein. Als je het levensgevaarlijk vindt, waarom neem je dan een sp? Je weet dat er regels voor gelden.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- Martijn Rookie
- Veteraan
- Berichten: 336
- Lid geworden op: 18 dec 2018, 21:56
- Locatie: Vleuten
Vind dit wel een beetje kort door de bocht. Als er stukken bij zijn maar auto’s gemiddeld veel harder rijden dan een SP en de SP’er past zich aan door niet voluit op het Fietspad te rijden zie ik het probleem niet. Moet wel leuk en vooral veilig blijven.
Stromer ST2 2018 - Commute Vleuten-Hilversum 32 KM (neem detour door Lage Vuursche)
-
- Veteraan
- Berichten: 327
- Lid geworden op: 28 feb 2018, 14:31
- Locatie: Groningen
- Merk SP: ex-Stromer St3 le en ex-St2
Martijn,Martijn Rookie schreef: ↑15 feb 2019, 17:57 Vind dit wel een beetje kort door de bocht. Als er stukken bij zijn maar auto’s gemiddeld veel harder rijden dan een SP en de SP’er past zich aan door niet voluit op het Fietspad te rijden zie ik het probleem niet. Moet wel leuk en vooral veilig blijven.
Het probleem ontstaat niet eens zo zeer dat iemand met een sp over het fietspad rijdt (bijna iedereen zal dit voorzichtig doen en met aangepaste snelheid), het draait er meer om dat er dan een tweedeling ontstaat in de beleving van andere weggebruikers. Die weten niet waar ze aan toe zijn. Is een verkeerssituatie te gevaarlijk om je tussen het verkeer te bewegen terwijl je dat wel moet dan moet je daar melding van maken bij de wegbeheerder. Als er structureel te hard wordt gereden op een bepaald stuk is het niet ondenkbaar dat daar een flitskast oid geplaatst kan worden. Daarnaast los je met het gaan rijden op het fietspad het probleem niet op, maar ontwijk je het.
ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003