Interessante leeskost; Het Fietsberaad CROW heeft 31-1-2019 een 'fietsberaadnotitie' opgesteld getiteld 'Speed Pedelec - Een verkenning naar de scenario’s voor de plek op de weg'. Hier te vinden: https://www.fietsberaad.nl/getmedia/8ae ... x?ext=.pdf
Er worden in de notitie verschillende scenario's uitgewerkt en vanuit verschillende perspectieven en aspecten beoordeeld. Conclusie: Er is geen enkel scenario een heilige graal voor de SP's, zowel vanuit bezien vanuit SP-berijders als andere weggebruikers. Nogmaals aangehaald (uit het SWOV onderzoek) dat dé SP'er niet bestaat (uiteenlopende wensen/behoeften).
Overigens jammer dat ons forum niet betrokken is in de totstandkoming van de notitie (de Facebookgroep Speed-pedelec Der Lage Landen is wel betrokken geweest).
Persoonlijk ben ik het meest voorstander van het scenario waarin de SP de keuzevrijheid heeft aangevuld met een duidelijke landelijke campagne die voorlichting geeft aan medeweggebruikers..
Ik merk dat ik afhankelijk van een aantal factoren verschillende afwegingen maak of ik op de rijbaan of op een vrijliggend fietspad ga fietsen. Voor mij spelen mee:
1 bekendheid met de weg/verkeerssituatie in kwestie;
2 moment van de dag: verkeersdrukte op de weg versus fietspad
3 Zichtbaarheid: rij ik in het donker of het licht
4 weggesteldheid: gaten in het wegdek, viezigheid of mooi asfalt
5 weersgesteldheid: nat wegdek of glad wegbek
6 hoe vol mijn accu is / hoe ver ik nog moet rijden
7 hoe hard ik wil rijden
Op mijn vaste ww-route maak ik afhankelijk van een aantal factoren (3, 2, 5, 6 en 7) wisselende keuzes waar ik ga stromeren. Ik zou graag zien dat die keuze ook wettelijk mogelijk wordt gemaakt.
Er zullen vast genoeg stomeraars het hartstochtelijk met mij oneens zijn
CROW-notitie: Verkenning scenario’s voor plek op de weg
-
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 601
- Lid geworden op: 22 jun 2018, 19:26
- Locatie: Amersfoort
- Merk SP: Stromer ST5 (2)
- Km-stand: 20.000
ST5 XL (v2) met bagagedrager (jan '22), voorheen: ST5 XL (v1) ('18-'21) | Kinekt | Spurcycle | Jroen's spatbord 175mm | Giro Bexley MIPS | Ortlieb High Vis. zwart | Feedback Sports Pro-Elite | woon-werk-woon = 74km | 20.000km and counting
- FreddyH
- Veteraan
- Berichten: 9406
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Klever X-Speed α
Helemaal met je eens.
In principe rijd ik overal waar het moet op de rijbaan, behalve:
- slecht zicht
- ik kan/wil niet sneller dan 40 km/h (glad, extreme wind tegen, accu sparen, mezelf sparen, ...)
- auto's rijden op dat punt flink sneller dan 50 km/h
Voor alle standpunten is wat te zeggen, maar naar mijn mening is het grootste gebrek aan de huidige wetgeving het gebrek aan voorlichting.
In principe rijd ik overal waar het moet op de rijbaan, behalve:
- slecht zicht
- ik kan/wil niet sneller dan 40 km/h (glad, extreme wind tegen, accu sparen, mezelf sparen, ...)
- auto's rijden op dat punt flink sneller dan 50 km/h
Jep, en er zijn er ook best een aantal die het hier niet mee eens zijn (vooral vanwege de te verwachten extra agressie van automobilisten omdat je op het fietspad mág...)
Voor alle standpunten is wat te zeggen, maar naar mijn mening is het grootste gebrek aan de huidige wetgeving het gebrek aan voorlichting.
There was never a good war, or a bad peace
[Benjamin Franklin]
Fietsberaad in Vlaanderen stelt voor de plek van speed-pedelecs aan te passen aan de snelheid die ze rijden: binnen bebouwde kom 30km/h op het fietspad, indien je sneller wil op de weg rijden. Een speedpedelec zou dan overal mogen rijden waar een fietser rijdt, zolanf die zich aan 30 km/h houdt.
En buiten de bebouwde kom (of > 50km/h) per definitie op het fietspad.
En buiten de bebouwde kom (of > 50km/h) per definitie op het fietspad.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
“...meteen afbreuk te willen doen aan de inhoud, willen we nadrukkelijk meegeven dat er bij het opstellen geen nieuw onderzoek heeft plaatsgevonden en dat dus de uitwerking gebaseerd is op bestaande literatuur. Conclusies zijn vooral gebaseerd op basis van input vanuit de begeleidingscommissie en expert judgement....”
Het zoveelste rapport dat wederom niets gaat veranderen. De wetgever ervaart geen probleem omdat de regels gewoon helder zijn. Wat wij als autospijbelaars daarvan vinden interesseert ze geen r**t.
Wegbeheerders kunnen zelfstandig besluiten om af te wijken van deze wetgeving maar doen dit vrijwel niet.
Zo wordt de SP niet optimaal benut om congestie te verminderen en gezondheid te bevorderen. Hier is het de invloedrijken om te doen. Dit beleid levert namelijk veel geld op en de kosten zijn gewoon voor de burger.
De medeoprichter van de vleesboekgroep werkt overigens in de mobiliteitsbranche en zit gewoon met zijn opdrachtgevers aan tafel.
Hij rijdt sinds een tijdje wel op een Stromer maar samenwerken met dit Nederlandstalige forum is om verschillende redenen van twee kanten te ingewikkeld.
“...Aangezien de gezondheidsvoordelen van extra lichaamsbeweging bij de gewone fiets duidelijk groter blijken te zijn dan de gezondheidsnadelen door inademing van vervuilde lucht en verkeersonveiligheid (De Hartog et al, 2010) is te verwachten dat ook bij de speed-pedelec de netto gezondheidsvoordelen positief zijn (Schepers et al, 2014)....”
Dit klopt niet want er is nooit onderzocht hoeveel meer luchtverontreiniging SP’ers door fietsen op de rijbaan inademen.
De aanname die het CROW hier doet wordt niet met wetenschappelijk inzicht onderbouwd en is ook onjuist.
Uit het meetfiets onderzoek van de GGD komt het tegenovergestelde naar voren.
Het zoveelste rapport dat wederom niets gaat veranderen. De wetgever ervaart geen probleem omdat de regels gewoon helder zijn. Wat wij als autospijbelaars daarvan vinden interesseert ze geen r**t.
Wegbeheerders kunnen zelfstandig besluiten om af te wijken van deze wetgeving maar doen dit vrijwel niet.
Zo wordt de SP niet optimaal benut om congestie te verminderen en gezondheid te bevorderen. Hier is het de invloedrijken om te doen. Dit beleid levert namelijk veel geld op en de kosten zijn gewoon voor de burger.
De medeoprichter van de vleesboekgroep werkt overigens in de mobiliteitsbranche en zit gewoon met zijn opdrachtgevers aan tafel.
Hij rijdt sinds een tijdje wel op een Stromer maar samenwerken met dit Nederlandstalige forum is om verschillende redenen van twee kanten te ingewikkeld.
“...Aangezien de gezondheidsvoordelen van extra lichaamsbeweging bij de gewone fiets duidelijk groter blijken te zijn dan de gezondheidsnadelen door inademing van vervuilde lucht en verkeersonveiligheid (De Hartog et al, 2010) is te verwachten dat ook bij de speed-pedelec de netto gezondheidsvoordelen positief zijn (Schepers et al, 2014)....”
Dit klopt niet want er is nooit onderzocht hoeveel meer luchtverontreiniging SP’ers door fietsen op de rijbaan inademen.
De aanname die het CROW hier doet wordt niet met wetenschappelijk inzicht onderbouwd en is ook onjuist.
Uit het meetfiets onderzoek van de GGD komt het tegenovergestelde naar voren.
Laatst gewijzigd door Stromend op 13 feb 2019, 07:11, 1 keer totaal gewijzigd.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
- Free2be
- Veteraan
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 26 aug 2018, 10:58
- Locatie: Hasselt
- Merk SP: ST3 limited edition
- Km-stand: 2000
Er is niets zo makkelijk als in ons Belgenlandje, grote transfers naar Wallonië en Brussel vanuit VL en intussen beslissen ze in Wallonië om een wegenvignet in te voeren om het VL volkje nog wat af te kolven. Verder mag je op de autosnelweg Brussel aan een verlaagde snelheid aanschuiven als je vanuit VL komt. Wat is het toch tof, één Europa!
ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
VL staat hier voor Vlaanderen
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
- Stromerfred
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1783
- Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
- Locatie: Haarlem
- Merk SP: ST7
- Km-stand: 4600
Maar waarom ondersteunt dit dat die samenwerking ingewikkeld is?Stromend schreef: ↑13 feb 2019, 06:07
De medeoprichter van de vleesboekgroep werkt overigens in de mobiliteitsbranche en zit gewoon met zijn opdrachtgevers aan tafel.
Hij rijdt sinds een tijdje wel op een Stromer maar samenwerken met dit Nederlandstalige forum is om verschillende redenen van twee kanten te ingewikkeld.
“...Aangezien de gezondheidsvoordelen van extra lichaamsbeweging bij de gewone fiets duidelijk groter blijken te zijn dan de gezondheidsnadelen door inademing van vervuilde lucht en verkeersonveiligheid (De Hartog et al, 2010) is te verwachten dat ook bij de speed-pedelec de netto gezondheidsvoordelen positief zijn (Schepers et al, 2014)....”
Dit klopt niet want er is nooit onderzocht hoeveel meer luchtverontreiniging SP’ers door fietsen op de rijbaan inademen.
De aanname die het CROW hier doet wordt niet met wetenschappelijk inzicht onderbouwd en is ook onjuist.
Uit het meetfiets onderzoek van de GGD komt het tegenovergestelde naar voren.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)
Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
-
- Veteraan
- Berichten: 1711
- Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
- Locatie: Dieren
- Merk SP: Klever X-Commuter
- Km-stand: 8200
Begin vorig jaar is de beheerder van Stromerforum.nl gevraagd om zitting te nemen in de Kopgroep. Zie oudere berichten hierover. Zij heeft zich om redenen al snel teruggetrokken uit deze groep die ook de drijvende kracht achter de Facebook groep Speed Pedelec rijders der Lage Landen is.
Voor details zie discussie:Kopgroep.
Voor details zie discussie:Kopgroep.
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020