stromen op de rijbaan

Plaats reactie
Freyne
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 38
Lid geworden op: 21 jan 2019, 11:37
Locatie: Gent
Merk SP: ST1X
Km-stand: 11000

Hallo allemaal,

Zaterdag mag ik mijn testfiets gaan halen (ST2 983kWh)
Ik vroeg me af wat jullie het beste vinden als je op de rijbaan moet rijden:

-is dit mooi aan de rechterkant rijden zodat wagen je makkelijk kunnen inhalen, maar met risico op valpartijen
-of is dit in het midden van de rijbaan zodat je minder risico hebt op valpartijen (zal wrs wel minder in dank worden afgenomen door de automobilisten.)

Alvast bedankt

ik kan al niet meer wachten om te gaan stromeren.
ST1X-17"-983Wh en 618Wh-Charcoal Comfort-65 km WW enkel- cane creek zadelpen
Gebruikersavatar
Lamkram
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1047
Lid geworden op: 01 sep 2017, 08:15
Locatie: Almere
Merk SP: Stromer ST7 ARBR
Km-stand: 53.000

Hallo Freyne,

Er is al veel geschreven m.b.t. waar te Stromeren op dit Forum. Gemeenten hanteren niet altijd dezelfde regels. Kort gezegd hanteer ik voor mijzelf het volgende: Waar het veilig kan op de rijbaan anders op het fietspad waarbij ik rekening hou met de aanwezigheid van fietser en dus mijn snelheid aanpas.

Wanneer ik op de rijbaan rij zorg ik ervoor dat ik zeer aanwezig ben. Bij 1 rijstrook gewoon in het midden. Wanneer je zodanig recht of links gaat rijden en je de automobilisten de kans geeft je voorbij te rijden neem je te veel risico met kans op een ongeval.

Bij twijfel, neem gewoon dat weggedeelte waarbij je je veilig en zeker voelt.

Veel plezier met Stromeren en wanneer je voor het eerst op een SP gaat rijden, kijk goed naar het wegdek zeker in deze tijd.

Groet Mark
:d3:
Go-ST1x 13455 km
GO-FAST ST5 (L) 37215 km
GO-Nice ST7 ARBR 2653 km
GO-Nice ST7 #2 ARBR........km


25Km enkele reis. Regio Almere-Amsterdam-Almere
:d3:
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Inderdaad: je plek opeisen, dus zo ongeveer midden op de rijstrook. Dwing auto's om ver naar links te gaan om in te halen, anders gaan ze je "binnen de strepen" inhalen terwijl er tegenliggers aankomen. Los van dat je hier flink van kunt schrikken is het ook nog gevaarlijk: als het mis gaat ben jij namelijk de sjaak, terwijl de auto hoogstens een krasje heeft...
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je plek op de weg opeisen daar waar jij volgens de wet tussen de auto's moet rijden is het meest verstandig, is mijn ervaring.

Maar: het is als je begint met Stromeren minimaal zo belangrijk om je bike eerst goed te leren kennen en te wennen aan de hoge snelheid. Zo kort op de kant rijden dat je elk moment kunt vallen is nooit aan te raden, maar je routes in het begin zo uitstippelen dat je niet meteen in de grootste drukte terecht komt wel. Zolang je nog niet 100% vertrouwd bent met je Stromer (ook zelfoverschatting ligt op de loer) kan het best gevaarlijk zijn tussen de auto's, omdat automobilisten inderdaad niet altijd even blij zullen zijn met je aanwezigheid en je dat ook laten merken in hun gedrag (inhalen, afsnijden...)

Onzeker tussen de auto's rijden is niet verstandig. Ik ben het zelf pas gaan doen toen ik mijn Stromer van haver tot gort kende. Voor die tijd reed ik op drukke stukken met gematigde snelheid over het fietspad. Toen ik voorzichtig vaker de rijbaan ging pakken, had ik het gevoel dat ik door mijn onzekerheid extra irritatie opwekte bij automobilisten. Inmiddels maakt niemand mij de pis nog lauw, ik rijd assertief en zelfverzekerd, doch zeer defensief en anticiperend (ja, dat kan samen gaan ;) ). Het lijkt erop dat dit een positief effect heeft op automobilisten met wie ik de weg deel.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22831
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Als je zin hebt in boeiend en illustratief leesvoer, dan is dit wel een goed topic om eens door te lezen:

viewtopic.php?f=17&t=76
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie