Dat hangt af van met welke blik je naar de ruimtelijke ordening kijkt, en hoe je naar mobiliteit kijkt. Ik kan perfect begrijpen dat wegen in een bebouwde kom altijd de grens leggen op 50 km/h, zonder enig onderscheid, en met de nodige handhaving. Over enkele jaren met intelligente snelheidsremmers op basis van GPS.Daniel1975 schreef: ↑29 jan 2019, 16:53Onwerkbare situatie. Zal in woonwijken prima te realiseren zijn, maar de doorgaande straten zeker niet.
Gezellig op het fietspad...
- Tomasj
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 1896
- Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
- Locatie: Vlaams-Brabant, B
Re: Gezellig op het fietspad...
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss :
woon-werk 56 km enkel
woon-werk 56 km enkel
Re: Gezellig op het fietspad...
Moet je op deze dreven dan ook met je speedpedelec?? Sturen ze je dan niet naar het fietspad?
Ik heb in heerhugowaard ook stukken waar het dubbelbaans is met 50km/u. Met de auto rijdt iedereen minimaal 60-65km/u. Hier pak ik niet het fietspad maar een "short-cut" over industrie terrein.
Het instellen van overal 30km/u kan een keuze zijn. Maar zal te weinig draagvlak hebben.
On the move: ST3 LE, body float
Re: Gezellig op het fietspad...
In ieder geval niet onder automobilisten... maar er spelen hier meer factoren, zoals de verkeersveiligheid binnen de bebouwde kom, overheid is al bezig met ISA, ook de Fietsersbond wil een snelheidsdeken binnen de bebouwde kom. Lagere snelheid zou een flinke reductie geven in ongevallen en aangezien de overheid een nul-reductie nastreeft is de kans groot dat er toch iets dergelijks gaat komen. Verder geeft autoverkeer veel overlast aan omwonenden (fijnstof, stank, lawaai, trillingen, ruimtebeslag), een lagere snelheid zorgt in ieder geval voor minder lawaai en trillingen door autoverkeer, mogelijk ook minder uitstoot van schadelijke stoffen.
Het draagvlak is op bestuurlijk niveau dan ook waarschijnlijk groter dan je zou veronderstellen vanuit het standpunt van de automobilist. En die automobilist is zelf ook bewoner die niet zelden overlast ervaart van autoverkeer in zijn stad of dorp.
Re: Gezellig op het fietspad...
Ja die heb ik zeker. Ik rijd tussen Groningen en Assen waarbij ik ongeveer 90 % over wegen rij waar ik tussen de auto's rijd. Moet wel zeggen dat daar ongeveer de helft tussendoor is en weinig verkeer heeft. Ik heb wel eens negatieve reacties, maar die deren mij niet. Ik zwaai gezelligmrstrom schreef: ↑29 jan 2019, 13:19Wat je zegt is waar, maar....Mark78 schreef: ↑29 jan 2019, 12:57Ik kan er nog altijd niet bij hoor.. Waarom ga je op dat fietspad?
Is de reden:
a. Ik durf niet tussen de auto's mijn plek op te eisen?
b. Ik vind de route mooier of korter?
Bij a, mijn mening: had dan niet voor een vervoersmiddel gekozen waarbij deze verplichting er wel is. En bij b, je mag er gewoonweg niet komen, dat wist of kon je van te voren weten.
De wetgeving is nu heel duidelijk. Alle SP rijders weten hoe het werkt. Als het je niet zint, kies dan een ander vervoersmiddel dat wel in je straatje past. Als er een bordje staat met verboden in te rijden met de auto, dan rij je daar toch ook niet met de auto in???
Als iedereen maar doet wat hij of zij denkt dat het beste is dan zal het gedrag van automobilisten t.o.v. een SP nooit veranderen. Dus, nogmaals mijn mening, ga gewoon rijden waar je moet / mag.
Heb jij ook van die 60km/u wegen op je route? Ik wel je moet dan op de weg, waar de autos geen 60 rijden, maar zeker 70. Het zijn vaak landbouwegen en dus ook nog vies. Deze wegen bedank ik voor en pak dan het naast liggende fietspad en gedraag me als gast. Rustig en ruim langs andere fietsers en meer geduld.
Binnen de bebouwde kom geef ik je geheel gelijk. Gewoon tussen het verkeer, rijdt ook nog veel beter en sneller. Echt een verademing vergeleken het slalommen om fietser, laat staan de auto's die afslaan en je snelheid verkeerd inschatten.
Maar ook hier zullen uitzonderingen zijn.



ST3 Launch Edition! - Ex-Stromer ST2 983wh 2017 (total loss) - VW T4 Westfalia freestyle 2003
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 2237
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Contacteer:
Re: Gezellig op het fietspad...
Die automobilist heeft natuurlijk alleen last van die anderen. Hij/zij zelf veroorzaakt natuurlijk geen overlast

We hebben hier een keer iemand aangesproken die op nogal weinig subtiele manier door de straat rijdt met zijn auto. Grote sportieve auto met sportuitlaat en zijn Vmin hier door de straat is significant hoger dan de wettelijke Vmax. We hebben hem dus aangesproken maar het bleek dat hij een voorbeeldig automobilist was (zijn woorden) en dat die snelheid maar lijkt omdat zijn auto wat luider is dan anderen. Je kunt mij veel vertellen, maar een Maserati die in de 2e versnelling met hoog toerental rijdt, rijdt significant harder dan 50

I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
Re: Gezellig op het fietspad...
De mannen met 'n speedgun eens optrommelen.. 

ST3 LE gewoon omdat het kan, vrije tijd en werk combinatie.
Re: Gezellig op het fietspad...
Ja die krijg ik ook binnen de bouwde kom. Je leest ze hier veel op het forum. Maandagavond was er een busje die mij tegemoet kwam en op de helft van mijn wegdek ging rijden en voluit met zijn toeter.....gek. Het ging te snel om te kunnen lezen van welk bedrijf hij/zij was.Mark78 schreef: ↑30 jan 2019, 12:21
Ja die heb ik zeker. Ik rijd tussen Groningen en Assen waarbij ik ongeveer 90 % over wegen rij waar ik tussen de auto's rijd. Moet wel zeggen dat daar ongeveer de helft tussendoor is en weinig verkeer heeft. Ik heb wel eens negatieve reacties, maar die deren mij niet. Ik zwaai gezelligof
of
terug.
On the move: ST3 LE, body float
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast