België - Plaats op de weg - overzicht

Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Een voorbeeldje van een levensgevaarlijke situatie... het fietspad van de Burgem. J. Masurebrug (70km/u) te Antwerpen is door het verkeersbord D9 verboden terrein voor speed-pedelecs. :o
fietspad 2.JPG
fietspad 2.JPG (126.03 KiB) 4692 keer bekeken
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Gebruikersavatar
Henry
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 2190
Lid geworden op: 30 jul 2017, 11:22
Locatie: Almere

Waar ik me een beetje over verbaas, is dat de maatregel in NL en BE genomen is zonder dat er behoorlijke invoeg- en uitvoegstroken gemaakt zijn en dat er geen waarschuwingsborden geplaatst zijn voor een verandering van de situatie. Kennelijk vinden de beleidsmakers dat niet nodig, waarschijnlijk omdat ze zelf er geen ervaring mee hebben.

Neem de situatie in bovenstaande post. Als je bekend bent met de situatie, kun je nog enigszins anticiperen op het feit dat je in een naar rechts draaiende weg (...) binnen 4 (?) meter moet wisselen van fietspad naar rijweg. Als je er voor het eerst komt, is de kans groot dat je door de situatie wordt verrast en dat er niks anders resteert dan hard in de remmen te gaan om vervolgens vanuit stilstand zo snel als mogelijk op die 45 km/uur te zien te geraken (ook nog eens helling op.... ,waar auto's een snelheid rijden die jij nooit zal kunnen bereiken), of je moet besluiten om de verkeersovertreding te begaan en door te blijven fietsen op het fietspad.
Witte ST3 van maart 2019
Lomito

Voor mij zou dat geen optie zijn, doe die boete dan maar.
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

yep....de boete dan maar. Zonde van het geld maar wel gezond.

Zowel en België als Nederland heeft regelgeving doorgevoerd waar niet geheel/goed is over nagedacht. Het zou eens zo fijn zijn als de doelgroep (en da's niet exclusief de Stromer-community, maar speed pedelec algemeen) betrokken was.
Kijk nu naar "onze" Sylvia: zij neemt een waslijst vragen mee naar de Eurobike. Krijgt wel/geen antwoorden maar de firma Stromer heeft opeens wel een aanspreekpunt. Dat werkt voor BEIDE partijen het beste; je bent namelijk afhankelijk van elkaar.
Dit soort logische gedrag zie ik jammergenoeg niet bij politici.

Groetsels en blijf veilig,
Reinout
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22823
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Fietspad. Ik ga niet met 39 a 42km/u (zo'n beetje mijn kruissnelheid tegenwoordig) op de weg rijden waar auto's 70km/u morgen :shock:

Nu Stromer marktleider is (zij het in NL, ik weet niet hoe de verhoudingen in BE liggen), is het wel één van mijn toekomstplannen om -maar eens te beginnen bij de media- kenbaar te maken dat wij bestaan en beschikbaar zijn als aanspreekpunt als iemand eindelijk eens wil horen wat wij er zélf nou eigenlijk allemaal van vinden. Heb je eenmaal de media, dan heb je het brede publiek en dan krijg je ook sneller toegang tot de politiek.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1120
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Dat bord is er waarschijnlijk al geplaatst voordat er sprake was van speed pedelecs en zal er nog jaren blijven staan. Dus hier gewoon op het fietspad de brug over de E19 over fietsen en eens vriedelijk zwaaien naar de mensen die daar in de file staan.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Tony Mb schreef: 26 aug 2017, 15:59 Dat bord is er waarschijnlijk al geplaatst voordat er sprake was van speed pedelecs en zal er nog jaren blijven staan.
Dat is vandaag inderdaad het probleem. De borden D9 waren destijds vaak ook een goede oplossing. De pedelecs zijn vrij nieuw en die borden staan er dus uiteraard al veel langer. Een aanpassing van de wet zal wrs veel langer duren (als die er al komt). Daarom heb ik gisteren alvast via het "meldpunt fietspaden" aan het agentschap wegen en verkeer het probleem ingeseind en duidelijk gemaakt dat dit een levensgevaarlijke situatie is. Ik heb voorgesteld om de borden D9 te vervangen door D7 (dit is veruit de goedkoopste en snelste oplossing). Ik ben benieuwd wanneer er een wijziging zichtbaar is. Dit kan wel even duren maar ik ben toch wel hoopvol omdat iedereen er ongeveer wel het zelfde over zal denken... hoop ik. Ik laat zeker bericht wanneer de situatie gewijzigd is :) . En in afwachting daarvan... :av voor mij geen rijbaan! 8-)
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Lomito

Zo heb ik bij de fietsersbond ook enkele gevaarlijke wegsituaties doorgegeven met bijvoorbeeld losliggende tegels en een situatie waarbij weginrichting en bebording met elkaar in tegenspraak zijn. En dan praten we over maaaaanden geleden. Totaal geen reactie. :aq
Gebruikersavatar
Jarl
Pro
Pro
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 aug 2017, 17:15
Locatie: Schilde (BE)

Lomito schreef: 26 aug 2017, 21:59 Zo heb ik bij de fietsersbond ook enkele gevaarlijke wegsituaties doorgegeven met bijvoorbeeld losliggende tegels en een situatie waarbij weginrichting en bebording met elkaar in tegenspraak zijn. En dan praten we over maaaaanden geleden. Totaal geen reactie. :aq
Een week na mijn melding reeds onderstaand bericht ontvangen. Hiermee is de situatie zelf natuurlijk nog niet aangepast maar er is wel al zicht op verbetering. Ik blijf het opvolgen 😉

Ontvangen reactie:
Beste

Via het Meldpunt Fietspaden hebben wij uw melding over het fietspad aan de Burgemeester Jozef Masurebrug ontvangen.

We zijn op hoogte van deze situatie en hebben daarom ook een procedure lopende om het aanvullend verkeersreglement aan te passen.
Deze aanpassing laat het toe om het verkeersbord D9 te vervangen door een verkeersbord D7, met onderbord M6 (bromfietsen klasse B verplicht).

Deze aanpassing moet nog goedgekeurd worden door het stadscollege en dan kunnen de borden aangepast worden.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten

Klantenteam SW
Stad Antwerpen | stadsontwikkeling | stafdienst
ST1 * BodyFloat * Abus Bordo 6000/90 & Abus Shield 5650 LH-3 * Ortlieb back roller classic * Abus Pedelec+ :ay
Lomito

Zo'n antwoord lijkt mij minste dat ze kunnen doen, gewoon even terugkoppelen dat de vraag ontvangen is en dat ze er binnen x weken op zullen reageren vind ik ook prima. In NL kun je alleen lezen dat het probleem is doorgegeven aan de wegbeheerder en vervolgens is het doodse stilte...
Plaats reactie