Pagina 9 van 11

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 16:18
door Stromeur
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 16:01 Helaas gaat het hier om een pak meer als een paar tientjes in geval van een ongeval wanneer niet de juiste verzekering afgesloten is...
Nu draai je de stelling ineens om, zo werkt dat niet :shock:

Ik (en wij allemaal) hebben het over de prijs van de verplichte BA verzekering, waarvan sommigen maar niet (willen) geloven dat deze in BE afgesloten moet worden bij de huidige Stromer-configuratie. Dat kost een paar tientjes per jaar.

Van mensen voor wie dit, ondanks informatie in de wet en b.v. op dit forum, toch onduidelijk is, begrijp ik oprecht niet dat ze het risico nemen om onverzekerd rond te rijden, terwijl de premie maar een paar tientjes bedraagt en de kosten bij problemen als je je die paar tientjes wil besparen krankzinnig hoog oplopen. Dat risico neemt een weldenkend mens toch niet?

Om toch even in te gaan op jouw nieuwe stelling: als mensen verkeerd verzekerd zijn op advies van een verzekeraar, makelaar of fietsenhandelaar en ze hebben dit advies op schrift, dan kun ze bij problemen die partij aansprakelijk stellen. Mensen die zichzelf niet verzekeren, omdat ze zichzelf niet voldoende informeren en een paar tientjes willen uitsparen in plaats van het zekere voor het onzekere te nemen, mogen wat mij betreft ook zelf op de blaren zitten.
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 16:01 En dit omdat stromer, via de dealer, de mensen te verstaan geeft dat de fiets enkel trapondersteuning geeft maar langs de andere kant wel autonome functies in de software steekt.
Stromer doet in deze niks verkeerd. Autonome ondersteuning met ca. 20km/u is inderdaad inmiddels verstopt in het servicemenu. Maar de walk-functie (autonoom rijden met ca. 5km/u) is een officiële feature, die staat in de handleiding en die is bekend bij fietsenmakers. Ook deze feature maakt een BA in België verplicht.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 18:18
door JeroenDG
Ik draai mijn stelling niet om want ik stelde dat "het beschikbaar zijn van de autonome functies niet de meerkost van te moeten verzekeren als motorvoertuig waard is", waar ik nog steeds 100% achter sta.
M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.

Wel ben ik na het zien van het antwoord van de VWB nu ook overtuigd dat een BA motorvoertuigen wel nodig is en wil ik wel correct verzekerd zijn, dat heb ik overigens altijd gewild.
Ik volg jou en anderen daar volledig in, dat je niet onvoldoende wilt verzekerd zijn.
Stromeur schreef: 09 mar 2019, 16:18 Stromer doet in deze niks verkeerd. Autonome ondersteuning met ca. 20km/u is inderdaad inmiddels verstopt in het servicemenu. Maar de walk-functie (autonoom rijden met ca. 5km/u) is een officiële feature, die staat in de handleiding en die is bekend bij fietsenmakers. Ook deze feature maakt een BA in België verplicht.
Daar wringt het schoentje nu net.
Mijn FM was de dag van de aflevering van mijn ST3 nog op opleiding bij Stromer geweest waar ze hem verzekerd hebben dat op het inschrijvingsformulier "enkel trapondersteuning" moet aangeduid worden, wat hij dan ook doet bij elke afgeleverde stromer.

Maar conform de huidige belgische wet is dit dus niet correct om dat aan te duiden als die walk-functie aanwezig is. En toch geeft Stromer dit mee aan dealers om het zo te doen...

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 18:54
door Golvas
In de FW waar ik mijn Stromer kocht wordt tijdens het aflevergesprek de fiets volledig uitgelegd, toegang tot servicemenu en boostfunctie inbegrepen ... op dat moment heb je voldoende wetenschap om de aanvraag tot inschrijving zelf correct in te vullen én je je juist te verzekeren.

De handelaar vult niets in, hij wast zijn handen in de onschuld.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 21:27
door Stromeur
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 18:18 M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.
Van mij niet. Ik was erg blij met de walk-functie in de periode dat ik dagelijks 30kg aan Stromer naast de trap tegen een steile helling op moest duwen om de fietsenkelder op mijn werk uit te komen.

Ik vind dat de wetgeving in België aangepast moet worden. Bij autonoom rijden tot zeg 7km/u geen BA verplicht, bij autonoom rijden met een hogere snelheid wel.

Mocht het daar ooit nog eens van komen, dan ben ik weer wel benieuwd hoe de BE wetgever omgaat met 20km/u autonoom rijden als "verborgen" functie in het servicemenu. Maar voorlopig is die discussie dus nog niet aan de orde.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 21:34
door JeroenDG
Golvas schreef: 09 mar 2019, 18:54 In de FW waar ik mijn Stromer kocht wordt tijdens het aflevergesprek de fiets volledig uitgelegd, toegang tot servicemenu en boostfunctie inbegrepen ... op dat moment heb je voldoende wetenschap om de aanvraag tot inschrijving zelf correct in te vullen én je je juist te verzekeren.

De handelaar vult niets in, hij wast zijn handen in de onschuld.
Ik heb mijn papier ontvangen met "enkel trapondersteuning" reeds aangeduid. Met de uitleg dat mijn ST3 op die manier correct ingeschreven zou worden en dat het hun zo door Stromer werd aangeleerd.

Zonder dit forum zou ik, onterecht, nog gedacht hebben dat ik volledig verzekerd en wettelijk inorde was...
En ik denk dat ik lang niet de enige zal zijn.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 21:43
door JeroenDG
Stromeur schreef: 09 mar 2019, 21:27
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 18:18 M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.
Van mij niet. Ik was erg blij met de walk-functie in de periode dat ik dagelijks 30kg aan Stromer naast de trap tegen een steile helling op moest duwen om de fietsenkelder op mijn werk uit te komen.

Ik vind dat de wetgeving in België aangepast moet worden. Bij autonoom rijden tot zeg 7km/u geen BA verplicht, bij autonoom rijden met een hogere snelheid wel.
Klopt, die wetswijziging zou er moeten komen. Maar tot op heden is het enkel een belofte :roll:

Tot dan vind ik toch dat stromer ofwel de dealers correcter moet informeren of de functionaliteit uit de software laten.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 21:50
door Stromeur
Uiteindelijk ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je de juiste verzekering afsluit, maar dat er vanuit de dealers zoveel verwarring wordt gezaaid is inderdaad ronduit belachelijk. (En de naïeve klant is de huilende derde, want de dealer zal bij problemen direct een stapje achteruit doen.)

Als ik de kans krijg zal ik eens horen bij Stromer of het inderdaad zo is dat zij aan dealers melden dat BA niet nodig is in België en waarom ze dat doen. Mocht ik reactie krijgen, dan laat ik dat hier weten.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 09 mar 2019, 23:46
door WFVst5
Moet in het appartement in spanje zo'n 10 treden omhoog om op de straat te komen.....met de flyers geen probleem, druk op de knop en gaan....met de stromer eerst van menu wisselen :dwarf: :dwarf: of een oprijgoot maken

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 12 apr 2019, 09:47
door JeroenDG
Stromeur schreef: 09 mar 2019, 21:50 Als ik de kans krijg zal ik eens horen bij Stromer of het inderdaad zo is dat zij aan dealers melden dat BA niet nodig is in België en waarom ze dat doen. Mocht ik reactie krijgen, dan laat ik dat hier weten.
Heb je hier ondertussen nog iets van gehoord?

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 12 apr 2019, 10:07
door Stromeur
Ik heb ze nog niet gesproken.