Pagina 5 van 11

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 23 feb 2019, 10:39
door Blue
Vraag gesteld, zal antw hier posten ;)

Want bij Callant waren ze via een ander forumlid ook duidelijk dat een BA niet nodig was op een Stromer.

Dus antw van de eigen verzekeraar is goud waard in deze materie ;).


Mijn persoonlijke mening is dat ze de fietsen willen weren waarbij er zonder omweg constant ondersteuning is.
Of zoals op de fiets van mijn vader een hendel die je eenvoudig kan bewegen zonder trappen.
Maar we zullen zien...


Weet iemand eigenlijk of er op het gva of het attest dat je van BE staat krijgt bij inschrijving een code staat die dit zou aangeven?
Want als daar een code opstaat die vb zou staan voor Niet-autonoom rijden is dat wat telt! (Want dat is hij zo gehomologeerd)

Ik zie vb staan: manpower-electric

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 23 feb 2019, 14:47
door Golvas
JeroenH schreef: 23 feb 2019, 10:38 Ergens had ik een vermoeden dat Golvas nog ging reageren :D
Lol ! :lol:
Blue schreef: 23 feb 2019, 10:39 Dus antw van de eigen verzekeraar is goud waard in deze materie ;).
Het enige wat goud waard is, is het wettelijk kader (hieronder nog eens geschetst) en ervoor te zorgen dat je correct verzekerd bent ... da's belangrijk, niet enkel bij een wegcontrole maar zeker wanneer er een expertise en/of een verkeersdeskundige aan te pas komt.

Feit is dat het weer typisch Belgische toestanden zijn : de FM of de klant vult het vak X15 in (de "slimme" FM die zegt tegen de klant wat ie moet invullen, de FM wast dan sowieso zijn handen in de onschuld ... :shock: ) en een aantal verzekeraars nemen het te verzekeren risico - onwettelijk, maar gebaseerd op de verklaring in vak X15 - mee op in de zgn. Gezinspolis / Familiale Verzekering ... bijkomend biedt onze eigen DIV dan ook nog eens de mogelijkheid aan om zo'n fout verzekerde SP in te schrijven ... :bu:

Kwam hier al tig keer ter sprake en werd al evenveel keer uitgespit, o.a. ook hier ... er is op dat vlak tot op heden nog altijd niets veranderd.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 23 feb 2019, 15:05
door Blue
Ik ontken niet dat je een BA nodig hebt hoor.
Met goud waard bedoelde ik of VWB de Stromer ST3 als verzekerd wil bevestigen via hun BA.
Als ze dat zwart op wit aangeven ben ik normaal gesproken in orde.

Maar zou idd gewoon adhv een e nummer of een code perfect duidelijk op het gva moeten staan.
Op die manier ligt de verantwoordelijkheid om het te beschrijven ook 100% bij de producent.
Daarna kan dat dan correct op het document van de regering mee komen.
Maar das weer veel te makkelijk......

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 23 feb 2019, 19:48
door Golvas
Blue schreef: 23 feb 2019, 15:05 Met goud waard bedoelde ik of VWB de Stromer ST3 als verzekerd wil bevestigen via hun BA.
Als ze dat zwart op wit aangeven ben ik normaal gesproken in orde.
Staat duidelijk vermeld op de website, dus ik denk dat we beiden al weten wat hun antwoord gaat zijn als je meegeeft dat er zowel een garageknop op zit (autonoom rijden tegen 6km/u) als een boostfunctie (autonoom rijden tegen 20 km/u) ... :mrgreen:
Er moet steeds sprake zijn van trapbekrachtiging, er wordt m.a.w. enkel ondersteuning geleverd wanneer de bestuurder zelf trapt.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 24 feb 2019, 19:46
door Lotte
JeroenH schreef: 22 feb 2019, 10:48
Blue schreef: 21 feb 2019, 20:16 ...
- ART2 slot is voldoende (geen grondverankering zoals bij Callant en Aedis)


Alleen moet je BA apart afhandelen via je eigen verzekeraar. Maar dat kan je dus goedkoop via VWB regelen.
Bron van die grondverankering bij Callant? In mijn voorwaarden staat enkel Art2 slot en de 2 sleutels kunnen afgeven.

Een stromer kan je de BA niet regelen via VWB, want verzekering is beperkt tot speedbikes met garageknop.
Wat ik nu niet begrijp is de bepaling over een fietsslot,stel je hebt een ART 2 slot en twee sleutels,je bevestigt dit NIET aan je fiets,en je fiets wordt gestolen.De verzekering vraagt de twee sleuteltjes,op slot of niet ,je kunt toch altijd de twee sleuteltjes tonen.Aangezien er op een stromer geen slot standaard erop zit(uitgezonderd de elektronische motorblokkering)ben je aangewezen op een ketting of lamellenslot,de verzekering kan U enkel op uw woord geloven dat je fiets op slot was.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 24 feb 2019, 19:50
door Stromeur
De verzekering controleert de sleutels op gebruikssporen. Als jij twee gloednieuwe sleutels inlevert keert de verzekering niet uit en sta je direct te boek als fraudeur. En terecht.

(Dan kun je het voorlopig ook wel vergeten om waar dan ook wat voor verzekering dan ook tegen een normaal tarief af te sluiten.)

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 24 feb 2019, 19:54
door Golvas
Wat is een lamellenslot ? :roll:

Ik gebruik mijn door de verzekeraar vereiste ART2 goedgekeurde slot altijd en overal, dus die gebruikssporen zijn er ... bovendien heb ik tig foto's (vanaf dag 1) van mijn fiets met het slot erop ... aankoopfactuur fiets en aankoopfactuur slot zijn in mijn bezit, sleutelnummer is gekend bij de verzekeraar.

Wat is er mis met het spel correct te spelen ?

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 25 feb 2019, 14:14
door FreddyH
Lotte schreef: 24 feb 2019, 19:46 Wat ik nu niet begrijp is de bepaling over een fietsslot,stel je hebt een ART 2 slot en twee sleutels,je bevestigt dit NIET aan je fiets,en je fiets wordt gestolen.De verzekering vraagt de twee sleuteltjes,op slot of niet ,je kunt toch altijd de twee sleuteltjes tonen.Aangezien er op een stromer geen slot standaard erop zit(uitgezonderd de elektronische motorblokkering)ben je aangewezen op een ketting of lamellenslot,de verzekering kan U enkel op uw woord geloven dat je fiets op slot was.
Wordt een interessant verhaal als je fiets wordt teruggevonden met geen enkel teken dat er ooit een slot heeft gezeten of met een heel ander slot erop... Hoe ga je dat uitleggen?
Golvas schreef: 24 feb 2019, 19:54 Wat is er mis met het spel correct te spelen ?
Volgens mij niet zo heel veel. Als ik mijn fiets ergens parkeer dan *WIL* ik mijn fiets heel graag op slot zetten, ik wil immers ook met mijn fiets weer terug kunnen... In sommige gevallen (2 minuten bij de bakker terwijl de fiets in het zicht staat) gebruik ik alleen het ringslot (ART2, dus voldoende) maar in de meeste gevallen komt er een dik slot bij waarmee hij aan de aarde vast komt.

Ik snap het probleem ook niet heel goed.

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 25 feb 2019, 18:03
door JeroenDG
Golvas schreef: 23 feb 2019, 10:14 Uiteraard telt dat : het (onbeveiligde) servicemenu is immers mits een paar eenvoudige handelingen voor iedereen bereikbaar, de functie is er aanwezig én ze werkt.
Als we die redenering volgen zou dan ook niet elke 25 km/h ST1 moeten een BA afsluiten en met nummerplaat rijden?
Aangezien je op die modellen met even weinig moeite de snelheidsbegrenzing kan verhogen?

Re: Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Geplaatst: 25 feb 2019, 19:20
door Stromeur
Je verzekeren omdat een voertuig makkelijk op te voeren is, dat is de omgekeerde wereld. Opvoeren is illegaal, dus zelfs al zou je verzekerd zijn: de verzekering keert dan sowieso niet uit.