Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Vraag gesteld, zal antw hier posten ;)

Want bij Callant waren ze via een ander forumlid ook duidelijk dat een BA niet nodig was op een Stromer.

Dus antw van de eigen verzekeraar is goud waard in deze materie ;).


Mijn persoonlijke mening is dat ze de fietsen willen weren waarbij er zonder omweg constant ondersteuning is.
Of zoals op de fiets van mijn vader een hendel die je eenvoudig kan bewegen zonder trappen.
Maar we zullen zien...


Weet iemand eigenlijk of er op het gva of het attest dat je van BE staat krijgt bij inschrijving een code staat die dit zou aangeven?
Want als daar een code opstaat die vb zou staan voor Niet-autonoom rijden is dat wat telt! (Want dat is hij zo gehomologeerd)

Ik zie vb staan: manpower-electric
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

JeroenH schreef: 23 feb 2019, 10:38 Ergens had ik een vermoeden dat Golvas nog ging reageren :D
Lol ! :lol:
Blue schreef: 23 feb 2019, 10:39 Dus antw van de eigen verzekeraar is goud waard in deze materie ;).
Het enige wat goud waard is, is het wettelijk kader (hieronder nog eens geschetst) en ervoor te zorgen dat je correct verzekerd bent ... da's belangrijk, niet enkel bij een wegcontrole maar zeker wanneer er een expertise en/of een verkeersdeskundige aan te pas komt.

Feit is dat het weer typisch Belgische toestanden zijn : de FM of de klant vult het vak X15 in (de "slimme" FM die zegt tegen de klant wat ie moet invullen, de FM wast dan sowieso zijn handen in de onschuld ... :shock: ) en een aantal verzekeraars nemen het te verzekeren risico - onwettelijk, maar gebaseerd op de verklaring in vak X15 - mee op in de zgn. Gezinspolis / Familiale Verzekering ... bijkomend biedt onze eigen DIV dan ook nog eens de mogelijkheid aan om zo'n fout verzekerde SP in te schrijven ... :bu:

Kwam hier al tig keer ter sprake en werd al evenveel keer uitgespit, o.a. ook hier ... er is op dat vlak tot op heden nog altijd niets veranderd.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Blue
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 245
Lid geworden op: 23 sep 2018, 17:23
Locatie: Lier
Merk SP: Geen :(
Km-stand: 800

Ik ontken niet dat je een BA nodig hebt hoor.
Met goud waard bedoelde ik of VWB de Stromer ST3 als verzekerd wil bevestigen via hun BA.
Als ze dat zwart op wit aangeven ben ik normaal gesproken in orde.

Maar zou idd gewoon adhv een e nummer of een code perfect duidelijk op het gva moeten staan.
Op die manier ligt de verantwoordelijkheid om het te beschrijven ook 100% bij de producent.
Daarna kan dat dan correct op het document van de regering mee komen.
Maar das weer veel te makkelijk......
2023: Klever N Pinion L 1600Wh besteld en geannuleerd wegens nieuwe “misschien” leverdatum van de 1600Wh in Nov/Dec?
Ex-Stromer ST3
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Blue schreef: 23 feb 2019, 15:05 Met goud waard bedoelde ik of VWB de Stromer ST3 als verzekerd wil bevestigen via hun BA.
Als ze dat zwart op wit aangeven ben ik normaal gesproken in orde.
Staat duidelijk vermeld op de website, dus ik denk dat we beiden al weten wat hun antwoord gaat zijn als je meegeeft dat er zowel een garageknop op zit (autonoom rijden tegen 6km/u) als een boostfunctie (autonoom rijden tegen 20 km/u) ... :mrgreen:
Er moet steeds sprake zijn van trapbekrachtiging, er wordt m.a.w. enkel ondersteuning geleverd wanneer de bestuurder zelf trapt.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Lotte
Expert
Expert
Berichten: 275
Lid geworden op: 21 sep 2018, 20:37
Locatie: ieper West - Vlaanderen Belgie

JeroenH schreef: 22 feb 2019, 10:48
Blue schreef: 21 feb 2019, 20:16 ...
- ART2 slot is voldoende (geen grondverankering zoals bij Callant en Aedis)


Alleen moet je BA apart afhandelen via je eigen verzekeraar. Maar dat kan je dus goedkoop via VWB regelen.
Bron van die grondverankering bij Callant? In mijn voorwaarden staat enkel Art2 slot en de 2 sleutels kunnen afgeven.

Een stromer kan je de BA niet regelen via VWB, want verzekering is beperkt tot speedbikes met garageknop.
Wat ik nu niet begrijp is de bepaling over een fietsslot,stel je hebt een ART 2 slot en twee sleutels,je bevestigt dit NIET aan je fiets,en je fiets wordt gestolen.De verzekering vraagt de twee sleuteltjes,op slot of niet ,je kunt toch altijd de twee sleuteltjes tonen.Aangezien er op een stromer geen slot standaard erop zit(uitgezonderd de elektronische motorblokkering)ben je aangewezen op een ketting of lamellenslot,de verzekering kan U enkel op uw woord geloven dat je fiets op slot was.
ST3 cool White
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

De verzekering controleert de sleutels op gebruikssporen. Als jij twee gloednieuwe sleutels inlevert keert de verzekering niet uit en sta je direct te boek als fraudeur. En terecht.

(Dan kun je het voorlopig ook wel vergeten om waar dan ook wat voor verzekering dan ook tegen een normaal tarief af te sluiten.)
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

Wat is een lamellenslot ? :roll:

Ik gebruik mijn door de verzekeraar vereiste ART2 goedgekeurde slot altijd en overal, dus die gebruikssporen zijn er ... bovendien heb ik tig foto's (vanaf dag 1) van mijn fiets met het slot erop ... aankoopfactuur fiets en aankoopfactuur slot zijn in mijn bezit, sleutelnummer is gekend bij de verzekeraar.

Wat is er mis met het spel correct te spelen ?
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Lotte schreef: 24 feb 2019, 19:46 Wat ik nu niet begrijp is de bepaling over een fietsslot,stel je hebt een ART 2 slot en twee sleutels,je bevestigt dit NIET aan je fiets,en je fiets wordt gestolen.De verzekering vraagt de twee sleuteltjes,op slot of niet ,je kunt toch altijd de twee sleuteltjes tonen.Aangezien er op een stromer geen slot standaard erop zit(uitgezonderd de elektronische motorblokkering)ben je aangewezen op een ketting of lamellenslot,de verzekering kan U enkel op uw woord geloven dat je fiets op slot was.
Wordt een interessant verhaal als je fiets wordt teruggevonden met geen enkel teken dat er ooit een slot heeft gezeten of met een heel ander slot erop... Hoe ga je dat uitleggen?
Golvas schreef: 24 feb 2019, 19:54 Wat is er mis met het spel correct te spelen ?
Volgens mij niet zo heel veel. Als ik mijn fiets ergens parkeer dan *WIL* ik mijn fiets heel graag op slot zetten, ik wil immers ook met mijn fiets weer terug kunnen... In sommige gevallen (2 minuten bij de bakker terwijl de fiets in het zicht staat) gebruik ik alleen het ringslot (ART2, dus voldoende) maar in de meeste gevallen komt er een dik slot bij waarmee hij aan de aarde vast komt.

Ik snap het probleem ook niet heel goed.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Golvas schreef: 23 feb 2019, 10:14 Uiteraard telt dat : het (onbeveiligde) servicemenu is immers mits een paar eenvoudige handelingen voor iedereen bereikbaar, de functie is er aanwezig én ze werkt.
Als we die redenering volgen zou dan ook niet elke 25 km/h ST1 moeten een BA afsluiten en met nummerplaat rijden?
Aangezien je op die modellen met even weinig moeite de snelheidsbegrenzing kan verhogen?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22816
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Je verzekeren omdat een voertuig makkelijk op te voeren is, dat is de omgekeerde wereld. Opvoeren is illegaal, dus zelfs al zou je verzekerd zijn: de verzekering keert dan sowieso niet uit.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie