Het bos en de bomen: pechverhelping in België

Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 16:01 Helaas gaat het hier om een pak meer als een paar tientjes in geval van een ongeval wanneer niet de juiste verzekering afgesloten is...
Nu draai je de stelling ineens om, zo werkt dat niet :shock:

Ik (en wij allemaal) hebben het over de prijs van de verplichte BA verzekering, waarvan sommigen maar niet (willen) geloven dat deze in BE afgesloten moet worden bij de huidige Stromer-configuratie. Dat kost een paar tientjes per jaar.

Van mensen voor wie dit, ondanks informatie in de wet en b.v. op dit forum, toch onduidelijk is, begrijp ik oprecht niet dat ze het risico nemen om onverzekerd rond te rijden, terwijl de premie maar een paar tientjes bedraagt en de kosten bij problemen als je je die paar tientjes wil besparen krankzinnig hoog oplopen. Dat risico neemt een weldenkend mens toch niet?

Om toch even in te gaan op jouw nieuwe stelling: als mensen verkeerd verzekerd zijn op advies van een verzekeraar, makelaar of fietsenhandelaar en ze hebben dit advies op schrift, dan kun ze bij problemen die partij aansprakelijk stellen. Mensen die zichzelf niet verzekeren, omdat ze zichzelf niet voldoende informeren en een paar tientjes willen uitsparen in plaats van het zekere voor het onzekere te nemen, mogen wat mij betreft ook zelf op de blaren zitten.
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 16:01 En dit omdat stromer, via de dealer, de mensen te verstaan geeft dat de fiets enkel trapondersteuning geeft maar langs de andere kant wel autonome functies in de software steekt.
Stromer doet in deze niks verkeerd. Autonome ondersteuning met ca. 20km/u is inderdaad inmiddels verstopt in het servicemenu. Maar de walk-functie (autonoom rijden met ca. 5km/u) is een officiële feature, die staat in de handleiding en die is bekend bij fietsenmakers. Ook deze feature maakt een BA in België verplicht.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Ik draai mijn stelling niet om want ik stelde dat "het beschikbaar zijn van de autonome functies niet de meerkost van te moeten verzekeren als motorvoertuig waard is", waar ik nog steeds 100% achter sta.
M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.

Wel ben ik na het zien van het antwoord van de VWB nu ook overtuigd dat een BA motorvoertuigen wel nodig is en wil ik wel correct verzekerd zijn, dat heb ik overigens altijd gewild.
Ik volg jou en anderen daar volledig in, dat je niet onvoldoende wilt verzekerd zijn.
Stromeur schreef: 09 mar 2019, 16:18 Stromer doet in deze niks verkeerd. Autonome ondersteuning met ca. 20km/u is inderdaad inmiddels verstopt in het servicemenu. Maar de walk-functie (autonoom rijden met ca. 5km/u) is een officiële feature, die staat in de handleiding en die is bekend bij fietsenmakers. Ook deze feature maakt een BA in België verplicht.
Daar wringt het schoentje nu net.
Mijn FM was de dag van de aflevering van mijn ST3 nog op opleiding bij Stromer geweest waar ze hem verzekerd hebben dat op het inschrijvingsformulier "enkel trapondersteuning" moet aangeduid worden, wat hij dan ook doet bij elke afgeleverde stromer.

Maar conform de huidige belgische wet is dit dus niet correct om dat aan te duiden als die walk-functie aanwezig is. En toch geeft Stromer dit mee aan dealers om het zo te doen...
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Golvas
Veteraan
Veteraan
Berichten: 5096
Lid geworden op: 23 dec 2018, 16:30
Locatie: BE

In de FW waar ik mijn Stromer kocht wordt tijdens het aflevergesprek de fiets volledig uitgelegd, toegang tot servicemenu en boostfunctie inbegrepen ... op dat moment heb je voldoende wetenschap om de aanvraag tot inschrijving zelf correct in te vullen én je je juist te verzekeren.

De handelaar vult niets in, hij wast zijn handen in de onschuld.
Golvas V2.0 🇧🇪 🇺🇦

🚲 S̶t̶r̶o̶m̶e̶r̶ ̶S̶T̶2̶ ̶2̶0̶1̶8̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶S̶p̶o̶r̶t̶ ̶2̶0̶”̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶M̶a̶t̶t̶ ̶B̶l̶a̶c̶k̶ ̶ ̶*̶ ̶ ̶9̶8̶3̶ ̶W̶h̶ (Verkocht)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 18:18 M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.
Van mij niet. Ik was erg blij met de walk-functie in de periode dat ik dagelijks 30kg aan Stromer naast de trap tegen een steile helling op moest duwen om de fietsenkelder op mijn werk uit te komen.

Ik vind dat de wetgeving in België aangepast moet worden. Bij autonoom rijden tot zeg 7km/u geen BA verplicht, bij autonoom rijden met een hogere snelheid wel.

Mocht het daar ooit nog eens van komen, dan ben ik weer wel benieuwd hoe de BE wetgever omgaat met 20km/u autonoom rijden als "verborgen" functie in het servicemenu. Maar voorlopig is die discussie dus nog niet aan de orde.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Golvas schreef: 09 mar 2019, 18:54 In de FW waar ik mijn Stromer kocht wordt tijdens het aflevergesprek de fiets volledig uitgelegd, toegang tot servicemenu en boostfunctie inbegrepen ... op dat moment heb je voldoende wetenschap om de aanvraag tot inschrijving zelf correct in te vullen én je je juist te verzekeren.

De handelaar vult niets in, hij wast zijn handen in de onschuld.
Ik heb mijn papier ontvangen met "enkel trapondersteuning" reeds aangeduid. Met de uitleg dat mijn ST3 op die manier correct ingeschreven zou worden en dat het hun zo door Stromer werd aangeleerd.

Zonder dit forum zou ik, onterecht, nog gedacht hebben dat ik volledig verzekerd en wettelijk inorde was...
En ik denk dat ik lang niet de enige zal zijn.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Stromeur schreef: 09 mar 2019, 21:27
JeroenDG schreef: 09 mar 2019, 18:18 M.a.w. de boost en walk functie mogen voor mijn part uit de firmware verbannen worden als hiermee mijn fiets onder familiale/VWB valt.
Van mij niet. Ik was erg blij met de walk-functie in de periode dat ik dagelijks 30kg aan Stromer naast de trap tegen een steile helling op moest duwen om de fietsenkelder op mijn werk uit te komen.

Ik vind dat de wetgeving in België aangepast moet worden. Bij autonoom rijden tot zeg 7km/u geen BA verplicht, bij autonoom rijden met een hogere snelheid wel.
Klopt, die wetswijziging zou er moeten komen. Maar tot op heden is het enkel een belofte :roll:

Tot dan vind ik toch dat stromer ofwel de dealers correcter moet informeren of de functionaliteit uit de software laten.
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Uiteindelijk ben je er zelf verantwoordelijk voor dat je de juiste verzekering afsluit, maar dat er vanuit de dealers zoveel verwarring wordt gezaaid is inderdaad ronduit belachelijk. (En de naïeve klant is de huilende derde, want de dealer zal bij problemen direct een stapje achteruit doen.)

Als ik de kans krijg zal ik eens horen bij Stromer of het inderdaad zo is dat zij aan dealers melden dat BA niet nodig is in België en waarom ze dat doen. Mocht ik reactie krijgen, dan laat ik dat hier weten.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Moet in het appartement in spanje zo'n 10 treden omhoog om op de straat te komen.....met de flyers geen probleem, druk op de knop en gaan....met de stromer eerst van menu wisselen :dwarf: :dwarf: of een oprijgoot maken
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
JeroenDG
Expert
Expert
Belgium
Berichten: 256
Lid geworden op: 22 aug 2018, 09:42
Locatie: Aalst, BE

Stromeur schreef: 09 mar 2019, 21:50 Als ik de kans krijg zal ik eens horen bij Stromer of het inderdaad zo is dat zij aan dealers melden dat BA niet nodig is in België en waarom ze dat doen. Mocht ik reactie krijgen, dan laat ik dat hier weten.
Heb je hier ondertussen nog iets van gehoord?
ST3 Deep Black XL 983 Wh | Stuur 20mm rise & 20° backsweep | Thudbuster ST

Woon-werk & Stroomverbruikoverzicht
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22815
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik heb ze nog niet gesproken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie