Pagina 5 van 5

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 23:31
door Lomito
Henry schreef: 07 aug 2018, 23:08 Dus... zeg het maar. Wanneer vind je dat je met een speed pedelec roekeloos rijdt en wanneer niet? ...en wanneer vind een verzekeraar dat? ...of kun je sowieso niet roekeloos rijden met een speed pedelec?
Geen idee... :bn:

Ik ben altijd zeer voorzichtig en toch belandde ik in een ongewenste naaicursus. Ik ga me er ook niet druk om maken, al was het maar om het ongekende fietsplezier niet bij voorbaat weg te geven. Het komt zoals het komt en als het zover is zal ik de gevolgen daarvan dragen.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 08 aug 2018, 00:28
door Henry
Helemaal met je eens. Ik heb eerlijk gezegd ook geen idee. De tijd zal het leren.

....maar, of je nu wel of niet in Stealth mode de weg op gaat (dus zonder gemonteerd kenteken, zonder spiegel met een afgeplakte of overgespoten Stromer-logo of met een willekeurige racefietshelm), zorg wel er voor dat je een WA-verzekering hebt afgesloten waarmee je verzekerd bent.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 08 aug 2018, 01:11
door Lomito
Henry schreef: 08 aug 2018, 00:28...zorg wel er voor dat je een WA-verzekering hebt afgesloten waarmee je verzekerd bent...
Ik ben casco-verzekerd (dus ook WA), draag een helm (niet gecertificeerd), heb een kenteken, ook een prima spiegel, houd me zoveel mogelijk aan zinvolle verkeersregels (niet door rood rijden, rechts voorrang verlenen, snelheid aanpassen aan de omstandigheden, geen hinder veroorzaken) en voor de rest kunnen ze mij de boom in met de regelgeving voor speed pedelecs. Ik rij op ALLE fietspaden, dus ook al die prachtige onverplichte fietspaden die streng forbudt knallert zijn... en moet de eerste BOA nog tegenkomen die vanuit de struiken springt met zijn bonnenboekje in de aanslag. Ik heb 3-4 boetes per jaar ingecalculeerd en de teller staat op NUL.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 08 aug 2018, 01:14
door Stromeur
De ellende is dat verzekeraars grotere en uitgekooktere dieven zijn dan BOA's. Sterker nog: ik zie een BOA niet als een dief of andere onverlaat, het zijn gewoon handhavers die hun werk doen. Verzekeraars daarentegen... brr.

Waar ik vooral voor vrees zijn juridische/verzekeringstechnische problemen met voor de wet zwakke verkeersdeelnemers zoals voetgangers, fietsers en e-bikers. Vooralsnog zien we vooral meldingen van eenzijdige speed pedelec ongelukken en ongelukken met andere gemotoriseerde voertuigen. De tijd zal het inderdaad moeten uitwijzen.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 08 aug 2018, 22:13
door Wouter Rensen
De hoge raad heeft wel wat gezegd over roekeloosheid:
https://www.rechtspraak.nl/Organisatie- ... rkeer.aspx
"Er moet dus nog meer aan de hand zijn dan onder invloed zijn of veel te hard rijden wil een veroordeling kunnen volgen voor, wat de wet noemt, roekeloos dood of letsel veroorzaken."
Het is een punt dat wellicht verandert in de toekomst, omdat het nu maar zelden voorkomt dat iemands rijgedrag juridisch gezien roekeloos is.
Kortom, ik denk dat je het behoorlijk bont moet maken om niet gedekt te zijn door je WA-verzekering. Uiteraard is het veel prettiger om te voorkomen dat je een beroep moet doen op je verzekering. :D
Ik zie onderweg regelmatig opgevoerde e-bikes en speed pedelecs zonder plaat of met een blauwe. Ik vrees vooral die eerste groep, want schade veroorzaakt met een motorvoertuig wordt uitgesloten van een normale persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering. Je zult maar ondersteboven gereden worden door zo'n figuur.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 09 aug 2018, 20:52
door Maarten
Niet helemaal on-topic maar zie geen andere plek om deze te posten.
De wetgeving in België/Nederland strookt niet helemaal wanneer het op gekeurde helmen aankomt. Een helm die in België voldoet, is niet vanzelfsprekend goedgekeurd voor de Nederlandse markt.
Wil dit dan ook zeggen dat ik als Belgische fietser met een in België ingeschreven SP aan de grens een andere helm moet opzetten? Maw, om te komen fietsen in Nederland moet ik een nieuwe helm aanschaffen?

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 09 aug 2018, 21:02
door FreddyH
Maarten schreef: 09 aug 2018, 20:52 Maw, om te komen fietsen in Nederland moet ik een nieuwe helm aanschaffen?
Om in Nederland te kunnen fietsen met een SP moet je een NTA 8776 gekeurde helm hebben. Ik lees dat je voor België hieraan moet voldoen:
Bestuurders en passagiers van een speed pedelec moeten een helm dragen. Dat hoeft geen bromfietshelm te zijn maar mag een fietshelm zijn, op voorwaarde dat die bescherming biedt aan de slapen en het achterhoofd.
Een NTA 8776 gekeurde helm voldoet hier volgens mij aan, maar ik kan het mis hebben. Als zo'n helm voldoet dan kun je met 1 helm werken. Anders, hoe krom het ook is, zou je om aan de wet te voldoen met 2 helmen moeten fietsen...

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 09 aug 2018, 21:46
door Tomasj
Met een NTA 8876 zit je inderdaad altijd goed ;-)