Pagina 4 van 5

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 08:43
door LNY
Strikt genomen zit je fout. Want zelfs met uitgeschakelde motor ben je een bromfiets en mag je daar niet rijden.

Ik verwacht niet dat iemand er een probleem van zal maken en je zal aanhouden. Als ze je al aanhouden dan zul je er met een praatje/ waarschuwing wel mee weg komen.

Hoe een verzekeraar er mee om gaat als je een ongeval krijgt, is een goede vraag. Ik heb nog niks gezien of gehoord van voorbeelden die houvast bieden.
Verzekeraars kennende, is er een reële kans dat ze er alles aan doen om niet uit te hoeven keren. En het feit dat jij daar überhaupt niet had mogen rijden zou ze mogelijk een reden kunnen geven om niet uit te keren.
Of de soep echt zo heet gegeten wordt, blijft voorlopig denk ik nog gissen

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 09:03
door Stromeur
ST2S TeuRij schreef: 07 aug 2018, 03:56 ik vroeg me af hoe het zit als ik met m'n dochtertje van 6 een eindje ga fietsen.
Uiteraard fiets ik dan met ondersteuning 0 (in standje 1, en dan nogmaals op de - drukken) op m'n Stromer en fietsen we rond de 15km/h.
We fietsen dan ook op fietspaden, aangeduid met verkeersbord G11 of G13.
Waarom pak je niet de gewone fiets voor zulke tochtjes?

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 13:49
door TeuRij
Stromeur schreef: 07 aug 2018, 09:03 Waarom pak je niet de gewone fiets voor zulke tochtjes?
Tja, die heb ik nog wel ergens in de schuur, maar je weet hoe dat gaat. 2 jaar lang niet aangeraakt.
Hij staat ergens achterin, met 2 lekke banden :av
En die fijne Stromer staat voorin voor het grijpen... :D

Overigens, vóórdat ik ging Stromeren fietste ik hooguit 50 km per jaar op de gewone fiets. En moet je nu zien: 1 ritje naar m’n werk en terug, en ik zit ver over m’n oude jaargemiddelde... :bp:

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 15:08
door FreddyH
Stromeur schreef: 07 aug 2018, 09:03 Waarom pak je niet de gewone fiets voor zulke tochtjes?
Niet iedereen heeft nog een gewone fiets... Ik bijvoorbeeld niet!

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 15:11
door Polling
Tja, als je alleen een auto hebt, kan je daarmee ook naast of achter je dochter gaan rijden en klagen dat je niet op het fietspad mag... Als je met je dochter wilt fietsen, heb je wel een fiets nodig... ;-)

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 15:14
door FreddyH
Ik héb een fiets, alleen denkt de wetgever sinds iets meer dan een jaar ineens dat het een bromfiets is. Overigens heb ik geen dochter, dus daarmee op het fietspad gaan fietsen gaat me niet lukken :lol:

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 16:01
door Polling
:D

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 21:19
door Lomito
Mijn ervaring is dat je niet rechteloos wordt door het negeren van een verkeersregel zolang dat feit geen relatie heeft tot het ontstaan van een ongeval. Zo heb ik een keer een aanrijding gehad op een kruising waarbij de tegenpartij van rechts kwam en ik door zijn rechtsbijstandsverzekering voor 100% aansprakelijk werd gesteld voor de aanzienlijke schade aan zijn auto. Mijn WA-verzekering had echter door dat het ongeval niet alleen draaide om voorrangsregels en stelde een 50-50 schulddeling voor. Ik heb de zaak vervolgens vrij eenvoudig gewonnen door aan te tonen dat ik alles heb gedaan om een ongeval te voorkomen en de tegenpartij dat juist heeft nagelaten. En daar is geen rechter aan te pas gekomen. :shock:

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 22:00
door Wouter Rensen
Volgens mij is de kern van een WA verzekering dat je verzekerd bent (en de schade aan een ander kunt vergoeden) op het moment dat je aansprakelijk bent. Meestal heb je je dan niet aan een verkeersregel gehouden (zwakke verkeersdeelnemers daargelaten). De voorwaarden van je verzekering geven aan wanneer ze niet uitkeren (of in de praktijk wel, maar het dan op jou verhalen). Dat is bv bij opvoeren van de fiets, gebruik van alcohol/drugs, opzet of roekeloosheid. Het fietsen met een speed pedelec op een fietspad doe je niet om een ongeluk te veroorzaken en is ook niet roekeloos. Daar moet je het een stuk bonter voor maken. Je kunt bij een aanrijding op een fietspad natuurlijk wel een boete krijgen omdat je daar niet hoort te rijden.

Re: Consequenties bij een ongeval tijdens het buiten de regeltjes om Stromeren

Geplaatst: 07 aug 2018, 23:08
door Henry
Even voor de situatie in NL.

Als je een verzekering hebt afgesloten (wat je zeker moet doen), dan ben je inderdaad minimaal WA verzekerd, waarmee de schade aan de ander kan worden vergoed. Je hebt gelijk dat het aan de verzekeraar is of ze van mening is om (een deel van) de kosten op jou te verhalen. Dit zal met name het geval zijn als ze van mening is wanneer jij je niet hebt gehouden aan de voorwaarden van de verzekering. Een claim is voor hun trouwens snel bij je neergelegd. De bewijslast dat de zaak anders ligt, zul je vervolgens zelf moeten aandragen. Een dashcam die ook de snelheid registreert kan je dan wellicht nog helpen. Wellicht, omdat de rechter (als het zover komt) uiteindelijk bepaalt of die beelden gebruikt mogen worden.

Op een fietspad in NL geldt een maximum snelheid voor brommers, voor snorscooters en voor e-bikes, voor fietsers geldt er geen maximum snelheid. Als je binnen de bebouwde kom (BBK) besluit om op een fietspad, waar je als brommer dus niet mag rijden, er 45 km/uur te gaan rijden en je raakt vervolgens betrokken bij een botsing, kan een verzekeringsmaatschappij dat gedrag van je dan misschien opvatten als roekeloos rijden? ...en als dat fietspad in of langs een woonwijk ligt waar gezinnen wonen? ...en als de botsing ook nog eens met een minderjarig kind wat daar in de woonwijk woont? ...en misschien wel met een minderjarig kind dat niet goed heeft gekeken of het fietspad wel vrij was? ....of als dat minderjarig kind jou wel had gezien maar jouw snelheid niet goed heeft ingeschat waardoor je veel sneller bij de kruising was dan dat dat kind had verwacht?

Geen idee, zeg het maar. De fietsersbond staat in zo'n geval zeker niet aan je zijde, die is namelijk van mening dat een speed pedelec BBK op de rijbaan moet rijden en dat het fietspad een veilige plek moet zijn voor de fietser. Ook (of is het: juist) voor jongeren en ouderen op hun fiets.

Een snelheid van 45 km/uur is naast de maximum snelheid van een speed pedelec ook nog eens flinke een overschrijding van van de maximum snelheid op een fietspad BBK met 15 km/uur (= overschrijding van de maximum snelheid met 50%), een maximum snelheid die trouwens geldt voor de snorscooter en de e-bike. Een brommer moet BBK op de rijbaan. Als je in een auto een snelheidsovertreding begaat die 50% hoger ligt dan dat er is toegestaan, dan bestaat er een mogelijkheid dat je wordt beschuldigd van roekeloos rijden. Zeker als dat rijden gepaard gaat met het passeren van vele zijstraten of onverantwoord inhalen.

Dus... zeg het maar. Wanneer vind je dat je met een speed pedelec roekeloos rijdt en wanneer niet? ...en wanneer vind een verzekeraar dat? ...of kun je sowieso niet roekeloos rijden met een speed pedelec?