Richtingsaanwijzers en remlicht: wat staat in het regelement voertuigen?

Plaats reactie
HansAnders
Runner-up
Runner-up
Berichten: 14
Lid geworden op: 15 apr 2018, 09:37

Sinds dit jaar moeten nieuwe speed pedelecs over een remlicht beschikken. Ik lees dat het wenselijk is om ook fietsen met richtingsaanwijzers te voorzien.
Staat in het regelement voertuigen iets erover op het 2 of 4 moeten zijn?
Mijn uit België geimporteerde motor van 1959 heeft geen richtingsaanwijzers en zal ze ook niet krijgen: de enige optie voor de oudjes zijn knipperlampjes in de uiteinden van het stuur, en die zijn alleen s'nachts goed te zien.
Bij een speed pedelec denk ik al gaauw aan hetzelfde regels als bij motoren: minimaal 30 cm afstand tussen de lampjes: dat ziet er niet uit.
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22818
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Richtingaanwijzers zijn niet verplicht op de speed pedelec. De mensen die ze voeren, kunnen dus zelf bepalen wat ze willen. Je hebt b.v. richtingaanwijzers die je in de uiteindes van het stuur kunt zetten, je hebt de "Blinkers" voor onder je zadel, en sommige helmen hebben een richtingaanwijzer.

De eersten vind ik te zwak en onvoldoende van achteren zichtbaar, en bij die andere twee vind ik de lampen L en R te dicht bij elkaar zitten om op afstand echt duidelijk te zijn. Ik heb wel richtingaanwijzers overwogen, zodat ik mijn beide handen aan het stuur kan houden, maar er om die reden nog geen aangeschaft.

Vooralsnog zijn mijn armen en handen mijn richtingaanwijzers.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie