Bekeurd op het jaagpad (BE)

Regelgeving en (of versus) de praktijk op de weg. Ook voor lease, verzekeringen, RDW/DIV.
Belgium
stroomluc
Pro
Pro

Re: Bekeurd op het jaagpad (BE)

Bericht door stroomluc »

Gezond verstand en veiligheid primeert boven een idiote verkeersregel.
Ik heb ook eens telefonisch contact genomen met het politiekantoor in Temse.
Daar tellen alleen red regels. Het gezond verstand daarentegen...
ST3 deep black M. 983 Wh Comfort. Giro Bexley

Belgium
Dbr
Pro | Forum Supporter
Pro | Forum Supporter

Bericht door Dbr »

Misschien zouden ze beter prioriteit leggen bij het bekeuren van al die auto’s en bestelbussen die het jaagpad als kortste weg gebruiken ...
ST1x 22’’ Ocean blue, 983 WH batterij, bodyfloat zadelpen, woonwerktraject = ranst<>mechelen 28km enkel

Gebruikersavatar Netherlands
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Merk SP: Stromer ST2 S
Km-stand: 7.000

Bericht door Stromeur »

stroomluc schreef:
12 sep 2020, 03:10
Ik vind dit gewoon een gemiste kans, ik denk dat de meeste speed pedelics gebruikt worden voor WW, waarom dit dan niet toelaten om een veilige en aangename route te gebruiken.
Het lijkt erop dat België nog niet zo ver is.

In Nederland is het landelijk beleid nog steeds lastig voor Speed Pedelecs, maar regionale overheden, met de provincie Gelderland voorop, zijn al geruime tijd bezig met het aanwijzen van uitzonderingsroutes. Zoals onze prachtig aangelegde snelfietspaden: mochten wij eerst niet op met onze SP, terwijl kwaliteit en de breedte van deze snelfietspaden (het zit nota bene al in de naam) zich daar bij uitstek voor leent. Gelukkig zijn er steeds meer snelfietspaden waar wij met onze SP wel op mogen.

Gezien de explosieve verkoop van speed pedelecs in België hoop ik dat het een kwestie van tijd is dat jullie overheid wakker wordt en wat gaat doen aan de belabberde fiets-infra en de juridische positie van Speed Pedelecs.
Stromer ST2 S 2017. Mods & Excessen: OMNI Interface C, Stromer/Suntour geveerde voorvork, BodyFloat, Ergotec M88, GoPro Hero4, Rokform Pro, Ergon GP3, SKS spatlap, Spurcycle, Ortlieb Back-Roller High Visibility.

Willu
Rookie
Rookie

Bericht door Willu »

Volgens de website "vlaanderen.be" mag je op het jaagpad als het deel uitmaakt van een fietssnelweg
https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... et-jaagpad

Golvas
Veteraan | Forum Supporter

Bericht door Golvas »

Enkel als de signalisatie ter plaatse is aangepast ... vandaar mijn formulering in deze post.

Zie ook : https://fietssnelwegen.be/veelgestelde- ... etssnelweg
Mag ik met een speedpedelec op de fietssnelweg?

Een speedpedelec is een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot een snelheid van 45 kilometer per uur. Speed pedelecs vallen in de Belgische wetgeving daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen klasse P’.

Een fietssnelweg bestaat uit een aaneensluiting van infrastructuren, meestal gelegen op het grondgebied van verschillende gemeenten. Afhankelijk van de infrastructuur waaruit de fietssnelweg bestaat (vb. aanliggend fietspad of jaagpad) kunnen bepaalde gebruikers toegelaten of verboden zijn en kunnen de toegelaten maximumsnelheid verschillen. Ook kan elk van de gemeenten voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor het verbieden van bepaalde gebruikers of voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan. Je kan dus best op de trajecten die je fietst nagaan welke verbods- of toegangsregels er gelden.

Het is de bedoeling om zo veel mogelijk fietssnelwegen open te stellen voor speed pedelecs. Op sommige fietssnelwegen is de signalisatie nog niet aangepast om deze snelle e-fietsen toe te laten. Stap voor stap wordt de signalisatie echter aangepast.
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Netherlands
Ernie
Pro
Pro

Bericht door Ernie »

Een Pedelec (kan) de situatie op de fietspaden veranderen dus ik begrijp aan de ene kant wel dat de wetgever hier wat voorzichtig meer is. Aan de andere kant rijd ik af en toe een ritje met het gezin, vrouw met e-Bike en rijdt niet harder dat 20 km/h ook op jaagpaden om vervolgens door wielrenners (vaak in groep) te worden voorbij gesjeesd.

Mij lijkt een max KM/h een betere regel. Dat is natuurlijk lastiger te handhaven voor oom agent, maar dat zijn wielrenners nu ook al. SP kan je flitsen zoals we al in een eerdere post hebben kunnen lezen.
ST3 LE XL, Bodyfloat, Spurcycle Black

Golvas

Bericht door Golvas »

Er valt idd heel wat anders en meer te bekeuren langs een jaagpad dan een occasionele SP rijder die dat dat (inderdaad voor hem niet toegelaten) jaagdpad gebruikt : bromfietsen klasse B, moto's (zaterdag zelfs een groepje Harleys), auto's (ik kan me niet inbeelden dat die allemaal een vergunning hebben ...), 95 % van de wielrenners voor het ontbreken van de ook-op-een-racefiets-verplichte-en-helaas-zowat-40gr-wegende fietsbel en dan heb ik het nog niet eens over het rijgedrag van de talloze pelotons die het laten rondvliegen van hun snot doodnormaal vinden én die zich blijkbaar het jaar rond aan het voorbereiden zijn op de eindspurt op de Champs-Élysées waaraan ze nooit zullen deelnemen.

Vorige week op een klein uur zelfs twee "eigenbouw" SP's gespot, uiteraard zonder nummerplaat ... eentje haalde met gemak een X-speed in, dan weet je het wel ... daarbij ook nog een stuk of 3 "gechipte" pedelecs.

Daar wordt dus (bij mijn weten) allemaal niets aan gedaan door de handhavers. :ai
Golvas V2.0 🇧🇪

:bike: Stromer ST2 2018 - Sport 20" - Matt Black - :battery: 983 Wh

Plaats reactie