Mijn ongevalervaring (wel met de Klever) beperkt zich tot 2 incidenten.
Het eerste was een kleine schuiver. Naderend op een T-kruispunt minderde ik vaart wegens geen voorrang. Omdat er geen verkeer kwam, versnelde ik terug licht en draaide links op. Helaas pakte de motor plots iets te fel op en gecombineerd met de eerste regen na lange droogte, schoof mijn achterwiel onderuit. Gelukkig was er niemand anders bij betrokken en reed ik niet snel zodat de schade beperkte bleef tot krassen op staander, winglight stuk en zelf wat lichte schaafwonden en een stijve pols.
Mijn 2 ongeval was met een wandelaar met hond op een fietspad. Het afgesloten, onverlichte 2-richtings fietspad ligt links (volgens mijn rijrichting) van een grote steenweg. Gevolg is dat je recht in de koplampen van tegenopkomende auto's kijkt. Combineer dit met regendruppels op je bril en je verschiet je een ongeluk als er plots iemand voor je neus loopt. Dom van die wandelaar om aan de rechterkant op dat fietspad te lopen ipv zo ver mogelijk links van de baan. Ook al reed ik maar een 35km/u, het enige dat ik nog kon doen was vol remmen maar dat had weinig effect. Redelijke klap en velg krom. Enkele weken last gehad van linkerarm en stijve rug. de vrouw is nog naar huis gewandeld maar heeft zich toch maar laten onderzoeken in het ziekenhuis (zonder verder veel erg gelukkig.)
Als ik echter het aantal momenten bekijk dat ik geen ongeluk had doordat ik zelf alert was en kon reageren op het lompe rijgedrag van anderen, dan had hier een serieus lijstje kunnen staan.
Het grote ongevallen topic
Renalt130 schreef: ↑01 feb 2021, 15:33 Vanmorgen crash test gedaan
Stromer ST-1 versus ijsbaan op fietspad
Conclusie: ijsbaan wint, Baasje is vertieft.![]()
Oplossing: spijkerband
Tegen ijzel is geen kruid opgewassen......sterkte ermee en herstelse ik denk dat ik net voor de ijzel uit gereden heb.....lag wel wat sneeuw maar later op het werk was het pas echt een ijsbaan.
Gr.Willem.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe


-
- Rookie
- Berichten: 1
- Lid geworden op: 04 feb 2021, 19:46
- Locatie: Drachten
- Merk SP: Bulls Green Mover E45
- Km-stand: 8200
Afgelopen woensdag voor het eerst een buikschuiver gemaakt op het asfalt.
Ik had al eerder gemerkt dat het bij regenachtig weer, met een nat wegdek op minirotondes oppassen is, De snelheid, in combinatie met de te nemen bocht, vooral bij het verlaten van de rotonde kan een gevaarlijke combi zijn.
Het is bij mij deze keer fout gegaan, doordat ik bij het oprijden van de rotonde waarschijnlijk te dicht achter een auto reed, die om wat voor reden dan ook remde voor de mirotonde, waardoor ik ook stevig moest remmen (beide remmen..) en daardoor mijn voorwiel 'kwijtraakte'. Een valpartij met gelukkig geen letsel, en beperkte schade tot gevolg.
Volgende dag even gekeken bij de rotonde en zag dat er ook duidelijke gekleurde oliesporen op het vochtige wegdek te zien waren, dus waarschijnlijk een erg glad oppervlak. (motorolie of diesel?) Met mijn beperkte speedpedelec ervaring van 2000 km, ga ik nu veel bewuster om met het nemen van bochten op nat wegdek, en hou ik meer afstand achter auto's bij het oprijden van een minirotonde. (I have learned it the hard way)
Ik had al eerder gemerkt dat het bij regenachtig weer, met een nat wegdek op minirotondes oppassen is, De snelheid, in combinatie met de te nemen bocht, vooral bij het verlaten van de rotonde kan een gevaarlijke combi zijn.
Het is bij mij deze keer fout gegaan, doordat ik bij het oprijden van de rotonde waarschijnlijk te dicht achter een auto reed, die om wat voor reden dan ook remde voor de mirotonde, waardoor ik ook stevig moest remmen (beide remmen..) en daardoor mijn voorwiel 'kwijtraakte'. Een valpartij met gelukkig geen letsel, en beperkte schade tot gevolg.
Volgende dag even gekeken bij de rotonde en zag dat er ook duidelijke gekleurde oliesporen op het vochtige wegdek te zien waren, dus waarschijnlijk een erg glad oppervlak. (motorolie of diesel?) Met mijn beperkte speedpedelec ervaring van 2000 km, ga ik nu veel bewuster om met het nemen van bochten op nat wegdek, en hou ik meer afstand achter auto's bij het oprijden van een minirotonde. (I have learned it the hard way)
- FreddyH
- Veteraan | Forum Supporter
- Berichten: 5220
- Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
- Locatie: regio Eindhoven
- Merk SP: Bulls Green Mover E45
Fijn dat je er met alleen een deuk in je ego vanaf bent gekomen! Hopelijk blijft het hierbij, meer afstand houden is alvast een goed idee!
I intend to live forever, or die trying.
(Groucho Marx)
(Groucho Marx)
- MarcelH
- Veteraan
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 4049
Klopt net als soms gras/modderpollen op het fietspad, dan voel je jezelf ook wel eens even wegschieten.
Afgelopen week op de ST2 merkte ik dat het moeten nadenken voor het schakelen ook bij mij soms veroorzaakte dat ik wat minder strak door de bocht ging...de ST5 is knopje naar boven opschakelen, gaat makkelijker als de draaiknop op de ST2, ik moet echt bewust nadenken....maar dat zal wennen zijn.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 

- Stromeur
- Admin | Forum Supporter
- Berichten: 14012
- Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
- Locatie: Friesland
Ja het went. Uiteindelijk ga je op de ST2 sowieso veel minder schakelen, omdat de sprongen groter zijn.
Wat wel ontzettend handig is aan die SA hub, is dat je al veel eerder kunt schakelen b.v. tijdens het stil houden van de trappers als je op een rotonde af rijdt.
Wat wel ontzettend handig is aan die SA hub, is dat je al veel eerder kunt schakelen b.v. tijdens het stil houden van de trappers als je op een rotonde af rijdt.
Stromer ST1 X, Stromer ST2 S... next?
- MarcelH
- Veteraan
- Berichten: 428
- Lid geworden op: 28 apr 2018, 10:37
- Merk SP: Stromer ST5
- Km-stand: 4049
Minder schakelen klopt, moet zeggen dat ik heeeeeel veeeeeel in de 5 rijd.Stromeur schreef: ↑06 feb 2021, 12:46 Ja het went. Uiteindelijk ga je op de ST2 sowieso veel minder schakelen, omdat de sprongen groter zijn.
Wat wel ontzettend handig is aan die SA hub, is dat je al veel eerder kunt schakelen b.v. tijdens het stil houden van de trappers als je op een rotonde af rijdt.
2016: Kalkhoff Endeavour impulse 2.0 high speed, 2017: Stromer ST2, 2018: Bultaco Albero 4.5, 2018/2019: Stromer ST3LE, 2020: Fuell Flluid 1S, 2020: ST5 

-
- Pro
- Berichten: 37
- Lid geworden op: 30 jun 2020, 23:51
- Locatie: omg. Hoge Veluwe
- Merk SP: Stromer ST2
- Km-stand: 6200
Zoiets heb ik een aantal jaar geleden gehad met mijn scooter inderdaad... Rotondes zijn best wel verschrikkelijk, ondanks dat je het niet zou verwachten, rijden er enorm veel voertuigen rond met olielekkages (bij de motor/versnellingsbak, stuurhuis etc) - ik was ook in een oogwenk, zonder heel hard te rijden, in een keer alle grip kwijt. Heeft er ook mee te maken dat rotondes vaak naar beneden lopen aan de buitenkant, mooi als je daar met je dik blok staal [ook wel auto] overheen rolt, maar verschrikkelijk op tweewielers. Ik heb mezelf toen ook vreselijk bezeerd. Lang niet zo hard als toen ik afgelopen zomer met mn ST2 over een hobbelpad viel [schouderblad en hand naar de gallemizen] maar de scooter was er niet op bekomenPier schreef: ↑05 feb 2021, 23:07 Afgelopen woensdag voor het eerst een buikschuiver gemaakt op het asfalt.
Ik had al eerder gemerkt dat het bij regenachtig weer, met een nat wegdek op minirotondes oppassen is, De snelheid, in combinatie met de te nemen bocht, vooral bij het verlaten van de rotonde kan een gevaarlijke combi zijn.
Het is bij mij deze keer fout gegaan, doordat ik bij het oprijden van de rotonde waarschijnlijk te dicht achter een auto reed, die om wat voor reden dan ook remde voor de mirotonde, waardoor ik ook stevig moest remmen (beide remmen..) en daardoor mijn voorwiel 'kwijtraakte'. Een valpartij met gelukkig geen letsel, en beperkte schade tot gevolg.
Volgende dag even gekeken bij de rotonde en zag dat er ook duidelijke gekleurde oliesporen op het vochtige wegdek te zien waren, dus waarschijnlijk een erg glad oppervlak. (motorolie of diesel?) Met mijn beperkte speedpedelec ervaring van 2000 km, ga ik nu veel bewuster om met het nemen van bochten op nat wegdek, en hou ik meer afstand achter auto's bij het oprijden van een minirotonde. (I have learned it the hard way)

ST2 2015, sinds maart 2020. Gekocht met 950km op de teller [dat is knap in 5 jaar] inmiddels na ~9 maanden 1 val verder en 4000km erbij geklokt!
nog elke dag stap ik met een grote glimlach op!
