Het grote ongevallen topic

Mr.Blue
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 25
Lid geworden op: 12 mar 2020, 12:34
Locatie: Antwerpen
Merk SP: Stromer
Km-stand: 5700

Inderdaad vrij eng om te horen. Zo te horen wel wat geluk gehad. Alvast een spoedig herstel.
ww: Albertkanaal <> Scheldelaan 33 km op een zwarte ST3 - 983 Wh
jovdt
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 625
Lid geworden op: 28 mei 2018, 14:48
Locatie: geraardsbergen

Spoedig herstel!
ST 2 van 2018 ww Geraardsbergen -Dilbeek 32 km enkel. Wat spullen van Jeroen...
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Beste klap op je hoofd gehad dus.....goed herstel en hou je een tijd rustig want de gevolgen van te snel hersteld willen zijn na een hersenschudding kunnen lang aanhouden sterkte.....
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Zoever
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 55
Lid geworden op: 17 jul 2020, 19:16

Leerrijk topic maar te groot en onoverzichtelijk (voor de beginnende lezer?) . Zou het niet handiger zijn om de ongevallen (vanaf 2021 en hopelijk duurt het erg lang eer er nieuw draadje aangemaakt wordt) afzonderlijk op naam/datum als topic te plaatsen.
Nu is het 1 brij waarbij van de hak op de tak gesprongen wordt en vergt het heel wat zoek en terugleeswerk om bij een bepaald voorval terecht te komen.
Gebruikersavatar
Okkiesenior
Runner-up
Runner-up
Berichten: 18
Lid geworden op: 14 mei 2019, 11:34
Locatie: Rotterdam

Stromeur schreef: 22 nov 2020, 21:22 Tramrails, treinrails en randen van stelconplaten, allemaal doodeng inderdaad. Spekglad als ze nat zijn.
Niet opgeruwde stelconpplaten zijn sowieso in zijn geheel glad met nat weer. En toch worden deze gebruikt voor tijdelijke opvulling van wegen en als tijdelijke fietspaden bij werkzaamheden. :bu:
Tramrails zijn zeker glad wetende uit eigen ervaring, als je voelt dat je achterwiel hier op slipt en daarop reageert met geen druk meer zetten op de pedalen blijft je achterwiel een fractie van een seconde toch nog ondersteuning geven. Met als gevolg een oncontroleerbare glijpartij van de achterkant en een flinke zwabber als je band weer asfalt raakt en daarna van je fiets gelanceerd wordt.
Er zit nu een stuk titanium met 6 schroeven op mijn sleutelbeen.
ST1X model 2018 orange
Gebruikersavatar
Stromerfred
Veteraan | Forum Supporter
Veteraan | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 1748
Lid geworden op: 17 jul 2018, 13:14
Locatie: Haarlem
Merk SP: ST7
Km-stand: 4600

Eens topic “ongevallen” en dan onderkopjes met alle ongevallen.
Zoever schreef: 22 dec 2020, 08:07 Leerrijk topic maar te groot en onoverzichtelijk (voor de beginnende lezer?) . Zou het niet handiger zijn om de ongevallen (vanaf 2021 en hopelijk duurt het erg lang eer er nieuw draadje aangemaakt wordt) afzonderlijk op naam/datum als topic te plaatsen.
Nu is het 1 brij waarbij van de hak op de tak gesprongen wordt en vergt het heel wat zoek en terugleeswerk om bij een bepaald voorval terecht te komen.
Stromer ST1x oranje 2017 (QicQ)
Stromer ST2 zwart 2018 (Juizz)
Stromer ST7, solid gold 2023, verende voorvork, bodyfloat en winglights (Vietz)

Haarlem-Amstelveen 22,5km enkele reis
Stijnemans
Expert
Expert
Netherlands
Berichten: 116
Lid geworden op: 09 sep 2020, 20:06
Locatie: Noord Brabant
Merk SP: Stromer ST3

Helaas moet ik me ook in dit illuster rijtje scharen. Ik haat het om precies in de statistieken te passen, maar het is waar: binnen de eerste 1.000km gevallen. Zoiets had ik al eerder op dit forum gelezen. Ik ben ook best voorzichtig, maar dus niet voorzichtig genoeg.

Zonet op de rijbaan, relatief kleine rotonde op, kilometer of 15 per uur misschien? Niks aan de hand. En ineens: boef, grip achter weg, schuiver van een paar meter. Gelukkig stopten de auto's achter me. Misschien remde ik net eventjes? Misschien vroeg ik net wat te veel vermogen in standje 3? Geen idee...

Flinke schaafwonden op mijn knie en linker elleboog. Heup, schouders etc. allemaal beurs.

Ik was op weg naar mijn fysiotherapeut. Uiteraard moeten omkeren en the ride of shame terug gemaakt.

Ik ben dus met de schrik vrij gekomen. Laat ik het maar zien als een wijze les in de risico's die een Stromer in het natte en koude winterseizoen ook met zich meebrengt. Het had erger kunnen aflopen.
ST3 Cool white - 983Wh - 25km enkel ww
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Sterkte! Als het daar een paar weken niet geregend heeft en net voor jouw valpartij dan kan dat de oorzaak zijn. Het kan ook een klein stukje ijzel geweest zijn oid.

Hopelijk kan (en durf) je snel weer op je fiets!
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Reinout-ST3
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 863
Lid geworden op: 18 jun 2017, 09:49
Locatie: Elst (Gld)
Merk SP: ST3 C1.12
Km-stand: 60.000

Vanochtend was ik voor een schuiver(tje) aan de beurt. Sip maar waar. Om 04.00 vertrokken en het was net boven nul, lichte motregen en natuurlijk aardedonker.
Er was her en der gestrooid en de ondergrond was niet bevroren. Niet vreemd na de warme dagtemperaturen deze week. En toch voor vertrek uit Elst loop ik altijd even de rijbaan op om even "te voelen" wat de wegcondities kunnen zijn. En dit was dus een aanstaand twijfelgevalletje, DUS snelheid aangepast vooral bij bochten.

Rond vijfen (?) rijd ik bij Amerongen nabij de Galakrotonde; heb er dan zo'n 35 km op zitten dus goed over de helft. Da's altijd een dingetje want het invoegen van de bromfiets/SP ligt vlak voor die rotonde, is sipjes verlicht, heel vaak vuil want de bezemwagen komt daar net niet, etc. Ik reed dus al stapvoets en toch ging ik onderuit toen ik op het fietspad zelf kwam. Dat lag onder de modder/troep met daaronder een fijne ijslaag. Maakt niet uit dat ik op winterbanden rij; alleen spijkerbanden hadden hier kans gehad (maar die hebben weer andere nadelen).
De clipschoenen sprongen zo los van de combitrappers en op de heup en hand terecht gekomen. Ik kon trouwens bijna schaatsen op die plek; zo glad. Mijn ST3 schoof mooi naar de berm waar de trapper zich in het gras ploegde.

Typisch een stukje weg waar niet wordt schoongemaakt, de strooiwagen het strooien vanaf de rotonde zelf het fietspad net niet haald en het wachten is op het onvermijdelijke......

1. Handschoenen ! Nou was het ook koud/nat dus die had je al aan maar nog steeds zie ik SPers/broemfietsers zonder handschoenen ?!. Altijd aan doen. Je natuurlijke reflex is opvangen met de hand en dan is dat minilapje stof/leer/whatever het verschil tussen blauw/auw of een super lange hersteltijd door een vieze grote wond.
2. Rijdt met beleid. Ook ik vind het leuk hoge gemiddelden te maken. Maar niet in deze condities.
3. Check voor vertrek. Even de grond "voelen" geeft je een indicatie hoe groot je ellende-factor is.

Resultaat:
Niets aan de kleding behalve vuil. En ik had toch de regenbroek/jas aan dus die zijn op het vervolg van de weg automatisch schoon geregend.
De spiegel van de ST3 is er af geplopt. Met een gereedschapssetje/imbus (had geen torx) weer eenvoudig kunnen herstellen.
Dat was het. Een mini-schuiver die je weer op de feiten drukt dat je kwetsbaar bent.
In dit geval kom ik er met een blauwe plek heel mooi van af.....

En op de Langbroekerdijk kwam ik weer de volgende strooiwagen tegen.

Veel veilige kilometers.
Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

Oef, dat is gelukkig beperkt gebleven tot een goede les :ay
Reinout-ST3 schreef: 13 jan 2021, 10:55 3. Check voor vertrek. Even de grond "voelen" geeft je een indicatie hoe groot je ellende-factor is.
Mag ik hieraan toevoegen: controleer tijdens de rit regelmatig kort met de achterrem hoeveel grip je hebt!

Dit is bij mij automatisme geworden, je ziet niet altijd het verschil tussen glad of niet glad en het kan per stuk wegdek schelen. Zo had ik een paar jaar geleden een moment van "kan glad zijn, dus voorzichtig". Ik reed met 35-40 km per uur onder een viaduct door waarbij ik een paar honderd meter bij een bocht gecontroleerd had hoe glad het was: niet glad. Ineens zie ik voor me een plaat ijs op het fietspad, doordat ik flink durfde te remmen was er niks aan de hand en kon ik er langzaam overheen. Als ik op dat moment had moeten twijfelen over hoe glad het ter plekke was, was ik waarschijnlijk te laat geweest.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
Plaats reactie