Het grote ongevallen topic

Tony Mb
Veteraan
Veteraan
Belgium
Berichten: 1121
Lid geworden op: 25 jun 2017, 00:09
Locatie: Antwerpen

Daniel1975 schreef: 14 dec 2019, 12:46 Eigenlijk zou iedereen verplicht 2 dagen op groot materieel mee moeten rijden. Ik weet het, dat is nooit haalbaar, maar mensen hebben werkelijk geen flauw benul van dode hoeken, (gebrek aan) overzicht, manouvreerbaarheid, etc.
Staat men er wel eens bij stil hoe weinig je in een gesloten bestelwagen ziet, en dan vooral aan de rechterkant.
ST1 Step Through, 2017, zwart, 24000Km... and counting
Gebruikersavatar
Daniel1975
Veteraan
Veteraan
Berichten: 2340
Lid geworden op: 25 mei 2017, 20:11

Beetje flauw, ik weet het, maar zie hier boven :bh:
Daniel1975 schreef: 16 dec 2019, 13:00 Zelf goed nadenken kost niets!
Alles moet tegenwoordig worden voorgekauwd.

Ik doe ook echt niet alles perfect, en heb ook wel eens “oei, ging net goed”-momentjes, maar door gewoon even na te denken, door oogcontact met bestuurder te zoeken kun je veel voorkomen.
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Daniel1975 schreef: 16 dec 2019, 13:00 Zelf goed nadenken kost niets!
Alles moet tegenwoordig worden voorgekauwd.
Ik ben het hier deels mee eens, maar dat kan je niet van iedere verkeersdeelnemer in dezelfde mate verwachten (kinderen). Verder zou ik verwachten dat de kost van technologische hulpmiddelen in de loop der jaren flink is gedaald? Dus misschien niet zo verkeerd om die investeringen op te leggen?
Gebruikersavatar
FreddyH
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 9406
Lid geworden op: 24 jan 2018, 17:46
Locatie: regio Eindhoven
Merk SP: Klever X-Speed α

norw schreef: 16 dec 2019, 18:38 Dus misschien niet zo verkeerd om die investeringen op te leggen?
Misschien niet verkeerd, zolang je maar beseft dat dit niet op korte termijn geregeld is, ook al zou die verplichting gisteren ingaan: dit alleen al vanwege alle vrachtwagens die nu rondrijden die het niet hebben.

Maar voordat je de wet erdoor hebt een dan ook nog een redelijke termijn gegeven hebt aan vrachtwagen fabrikanten ben je jaren verder.

Ofwel: nu aan beginnen en tegen 2025 hebben de meeste vrachtwagens dit.
🇺🇦
There was never a good war, or a bad peace :bn:
[Benjamin Franklin]
WFVst5
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1238
Lid geworden op: 17 jul 2018, 23:57
Locatie: Noord Holland

Het is al heel mooi dat er op de scholen in NL veel gedaan wordt aan voorlichting (zoek de dode hoek) veel van onze klanten werken hier aan mee, neem van mij aan dat geen een chauffeur of machinist blij is met een onderrun van andere verkeersdeelnemers.
Ik rij regelmatig met zwaar materieel van de klanten en je wil niet weten hoe vaak men er nog even tussen/voor kruipt. Ook volwassen fietsers denken dat ze alles kunnen en dat je zo maar stil staat en als je de deur dichtzet om enig ongeval te voorkomen wordt je verrot gescholden sorry maar deze mensen zoeken mi. het gevaar op.

De kranen wegen vanaf 45 tot 120 ton en de kleinste zijn 2.60, zware 3.00 meter breed. Alle assen, op de middelste na kunnen sturen en tot 5 km/uur kan zo'n ding ook zijdelings (in hondengang) verplaatsen. In de onderwagen zit je meestal vrij laag en heb je beter zicht dan vanuit een vrachtwagen cabine.

Opleggers hebben ook een grote dodehoek en vergeet even niet dat de batterij spiegels dichtbij op zich ook een dodehoek hebben.
Twee jaar geleden is er een bekende van ons overleden nadat zij met de fiets onder een rijdende trekker is gereden. De chauffeur heeft haar nooit kunnen zien omdat zij in de dode hoek van de spiegels gezeten heeft; de eerst aanwezige politieman van de VOA heeft ook gecheckt, beaamd en later getuigd dat de chauffeur haar nooit had kunnen zien aankomen zonder zijn deur te openen en zo de spiegels uit zijn gezichtsveld te draaien. Hij werd evengoed veroordeeld tot een taakstraf en heeft nooit meer achter het stuur van een auto gezeten, is mentaal een wrak.
Zolang we de toedracht niet weten is het gemakkelijk oordelen voerde de fietser verlichting? snelheid? verkeerde rijrichting?
We kunnen alleen maar anticiperen en het gevaar zo min mogelijk opzoeken.
Downwind is allways faster&easyer....but beware of the gybe⛵️💨💨
Gebruikersavatar
Tomasj
Veteraan
Veteraan
Papua New Guinea
Berichten: 2789
Lid geworden op: 07 jan 2018, 22:01
Locatie: Vlaams-Brabant, B

WFVst5 schreef: 16 dec 2019, 19:33 Zolang we de toedracht niet weten is het gemakkelijk oordelen voerde de fietser verlichting? snelheid? verkeerde rijrichting?
We kunnen alleen maar anticiperen en het gevaar zo min mogelijk opzoeken.
Het is natuurlijk ook makkelijk om te insinueren dat de schuld van zo'n ongeval per definitie de oorzaak van de fietser is, want "fietsers doen zo maar wat op". Ik ken de situatie daar niet, dus ga daar geen oordeel over vellen.

Wat ik voor de rest over dit ongeval in Massemen lees is , zoals ik al eerder aangaf, puur victim blaming, we geven net niet aan dat de fietser zo'n dodehoeksongeval heeft veroorzaakt. Neen, dat is het dus meestal niet, en soms heb je ook gewoon niet de mogelijkheid om uit die dode hoek te blijven (zelf ook al meegemaakt, wachtend aan een verkeerslicht)

Het is gewoon weerzinwekkend dat we accepteren dat zo'n vrachtwagens door de bebouwde kom rijden zonder de bestaande technische hulpmiddelen om dit soort ongevallen te vermijden.
'Ludo' : ST2 2018 - 983 Wh - 20" Sport - White Gloss - 04/2018 - 27000 km
woon-werk 54 km enkel (Tienen - Genk)
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Ik beschouw (in het algemeen en buiten de toedracht van dit specifieke ongeval om, want die kennen we niet) de vrachtwagenchauffeur bij dit soort ongevallen evengoed als slachtoffer. Veel fietsers die zo in aanraking komen met een truck overleven dat niet. Niemand wil dat meemaken.
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
norw
Pro
Pro
Belgium
Berichten: 74
Lid geworden op: 21 jun 2019, 13:36

Stromeur schreef: 16 dec 2019, 21:40 Ik beschouw (in het algemeen en buiten de toedracht van dit specifieke ongeval om, want die kennen we niet) de vrachtwagenchauffeur bij dit soort ongevallen evengoed als slachtoffer. Veel fietsers die zo in aanraking komen met een truck overleven dat niet. Niemand wil dat meemaken.
Dat volg ik ook, en dus ook voor hen zou het een goede zaak zijn als er een verplichting komt op betere zichtbaarheid en de nodige technische alarmen. Het kan toch niet dat we bijna in 2020, dergelijke voertuigen voor een groot deel blind door stad en dorp laten rijden. Die ellende gebeurt te vaak, en altijd had iemand het wel kunnen vermijden...
Stromend
Veteraan
Veteraan
Netherlands
Berichten: 1711
Lid geworden op: 24 sep 2017, 16:41
Locatie: Dieren
Merk SP: Klever X-Commuter
Km-stand: 8200

Op mijn melding bij de Stichting Processsen Verbaal over verzoek om rectificatie van de fouten in het PV van Politie kreeg ik zojuist deze reactie:

“... Allereerst uiteraard excuses voor het foutieve rapport.
Wij zijn hierover in overleg met de politie en er zal zeker een rectificatie volgen. Ik zal u op de hoogte houden...”
R&M Cruiser HS 6.000km,
Stromer ST2s 2017, ruim 23.000km,
Klever X Commuter 2019 va. 6-2020
Gebruikersavatar
Stromeur
Admin | Forum Supporter
Admin | Forum Supporter
Netherlands
Berichten: 22960
Lid geworden op: 15 mei 2017, 20:18
Locatie: Friesland
Merk SP: Stromer ST3 PINION SE

Heb jij dat PV met verkeerde informatie ondertekend?
Stromer ST1 X 2017 - Stromer ST2 S 2018 - Klever X ALPHA 45 2021 - Stromer ST3 PINON 2023
Plaats reactie